X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מדוע מותר להפריע לנו בעת פגישה עם בורא עולם? הפתרון הוא לעבור לחלוקה חודשית מסודרת של הכספים שייאספו בקופות צדקה. אבל זה לא יקרה, משום שכך ייחשפו הרמאים שבין הקבצנים
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]
בעיקר חרדים
אי-אפשר להתעלם מהעובדה, שכמעט כל הקבצנים בבתי הכנסת הם חרדים. ולא רק בישראל. כאשר ביקרתי בווינה לפני חצי שנה והלכתי לתפילת מנחה בבית הכנסת הגדול, אמר לי אחד מראשי הקהל שכנראה איני קבצן משום שאני חובש כיפה סרוגה. האם זה חלק מהביטוי של העוני הקשה במגזר החרדי - תוצאה ישירה של הימנעות חלקים ניכרים ממנו לצאת לעבודה - או שדווקא במגזר זה מרובים מי שרק מעמידים פנים כנזקקים? ואולי שתי התשובות נכונות?

תארו לעצמכם שאתם יושבים בפגישה עם פקיד בעירייה. לא ראש העירייה, לא סגנו, אפילו לא ראש אגף; פקיד במחלקה רישוי עסקים, לצורך הדוגמא. ואז, ברגע בו אתם רוצים להתחיל את הדיון, נכנסים לחדר עשרה קבצנים, מקיפים את השולחן מכל עבריו, עוברים בין כל הנוכחים ומבקשים צדקה.
לא יעלה על הדעת, נכון? אז למה זה מתקבל בטבעיות מוחלטת כאשר אנחנו נכנסים לפגישה עם ריבונו של עולם? מדוע ביומיים האחרונים, כאשר התפללתי שחרית באחד מבתי הכנסת הידועים ביותר בירושלים, לא יכולתי לומר יותר משלושה-ארבעה פסוקים ברצף מבלי שמישהו יעבור ויקשקש במטבעות שבידיו?
תאמרו: זוהי המסורת היהודית המופלאה של גמילות חסדים. אבל זה העניין, שזה לא. "לכל זמן ועת לכל חפץ", קבע שלמה המלך במגילת קהלת. וחז"ל קבעו כלל הלכתי: "העוסק במצוה פטור מן המצוה" (ולא ניכנס כאן לגדרים המעשיים של כלל זה). מה שברור הוא, שלכל מעשה יש הזמן המתאים, ושלא ניתן לפגוע בקיומה של מצוה אחת כדי לכפות עלי לקיים מצוה אחרת. ומן הכלל אל הפרט: שעת התפילה מיועדת לתפילה, והקבצן אינו רשאי לדרוש ממני להפסיק למענו את פגישתי עם הקדוש ברוך הוא.
יש פתרון, והוא פשוט כל כך, עד שנצטרך למצוא הסבר טוב מדוע הוא אינו מיושם. הפתרון הוא כזה: הקהילה תודיע, כי חבריה אינם נותנים צדקה בשעת התפילה אלא לקופת הצדקה הקהילתית (כפי שמקובל לעשות כאשר אומרים את המילים "ואתה מושל בכל" בתפילת שחרית, ובקהילות אחרות - בחזרת הש"ץ). פעם אחת בתפילה, וזהו. בכל ראש חודש יחולק הכסף שבקופה באופן שווה בין הנזקקים. אפשר להצריך הרשמה מראש, כדי להבטיח שכל אחד יקבל סכום מכובד, ואפשר לקבוע שהכסף יחולק בצורה אקראית בין כל מי שיגיע במועד החלוקה.
הפתרון הזה מתאים מכל הכיוונים. לקבצנים הוא יחסוך את ההשפלה והטירחה שבפשיטת היד עשרות ואולי מאות פעמים ביום. למתפללים הוא יאפשר להתרכז בתפילה. לקהילה הוא יתן את האפשרות לקיים מצות צדקה בצורה נאה ומכובדת. אז למה לא עושים אותו? קצת מתוך שמרנות מחשבתית, וקצת - ואולי הרבה - משום שאז ייחשפו מי שמקבצים נדבות במירמה.
יהיה זה רק סביר לצפות, שכאשר קהילה מחלקת כספי ציבור, היא תבקש לוודא שהם מגיעים ליעד המתאים. ואז יידרשו מבקשי הנדבות לספק איזושהי הוכחה למצבם, אולי גם איזשהם נתונים כך שהגבאים יידעו למי להרבות ולמי להמעיט. אבל אז עלול להתברר, כי לא כל מי שפושט יד הוא נזקק, ולא כל מי שמספר על מצוקתו אומר בהכרח את האמת או את כל האמת.
הרב שלמה אבינר טוען, ש-90% ממקבצי הנדבות בבתי הכנסת הם רמאים (כך!). לדבריו, כאשר הוא מציע מדי פעם למישהו מהם להסדיר לו סיוע מקופת גמ"ח, הקבצן בדרך כלל נעלם בן רגע - עדות לכך שהוא אינו רוצה שמצבו ייבדק בצורה רצינית ומעמיקה. אז גם אם הרב אבינר מגזים, הוא כנראה אינו מדבר מרחשי ליבו.
נראה שנגזר עלינו להמשיך ולהתמודד עם רעת הקבצנות על שני היבטיה: גם לתת מדי פעם למי שלא בהכרח מגיע לו (ומן הסתם זה יבוא בסופו של יום על חשבונו של מי שכן מגיע לו), וגם לסבול הפרעות חוזרות ונשנות בשיחתנו עם מלך מלכי המלכים. אלא אם כן יקומו רבנים חשובים ויחליטו לשים לזה סוף. מה הסיכוי שזה יקרה? שואף לאפס.

תאריך:  19/11/2013   |   עודכן:  19/11/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 שלמה אבינר
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
די לקבצנים בבתי הכנסת
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
זה ההבדל בין הזרמים
ישראל 99  |  20/11/13 03:44
2
מצווה?
סתם אחד  |  20/11/13 09:13
3
יש פתרון
משורר מזרחי   |  24/11/13 11:49
4
ימות המשיח גרים וצדקה וחסד
חיים המשיח  |  24/11/13 19:02
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אור יזרעאלי
אין שום סיבה שנערות המתפתחות מבחינה הורמונלית וקולטות מהסביבה את המסר הברור שהיופי חשוב מאוד לא יפעלו כפי שפעלו
יורם אטינגר
40 שנים לאחר פטירת ראש הממשלה דוד בן-גוריון, ראוי להפנים את מורשתו מ-1948: עמידה בלחץ אמריקני הפכה את ישראל מצרכן ליצרן ביטחון לאומי, שדרגה אותה לבעלת-ברית אסטרטגית של ארה"ב, הביאה לשיפור ארוך-טווח של הקשר עם ארה"ב, וקידמה את הביטחון הלאומי של ישראל וארה"ב
מרדכי ליפמן
ההתנגדות האומללה שלהם, לפיתוח בכלל, ובמיוחד לפעילות פיתוח בנגב (גם לגבי הרכבת), פוגעת בהם עצמם ובאמינותם ומעוררת הרבה אי-נוחות
אפרים הלפרין
ככל שאמת בגרונם של רני רהב ואסי עזר, וככל שבאמת הם מדברים מכיוונו של עול המוסר, הצדק ושמירה על נפשם השברירית של נערים ונערות, ראוי ונכון היה להם לחדול מהשתתפותם בתוכנית "הכוכב הבא"
צ'לו רוזנברג
העובדה שדן מרידור, בני בגין, מיכאל איתן וחבריהם אינם ממלאים כיום שום תפקיד משמעותי בליכוד אינה מפתיעה    דמויות אלה מצאו עצמן מחוץ לרשימת הליכוד בכנסת משום שהגיעו לתובנות אחרות לגמרי מאלה שהיו נחלתם בעבר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il