X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אנו משתמשים במילים יווניות, חיים בדמוקרטיה שמקורה ביוון, עוסקים בפעילות גופנית שגם היוונים טיפחו. אין זה אומר שניצחנו או שהפסדנו; זה אומר שהיהדות יודעת להבדיל בין הכלי לבין התוכן
▪  ▪  ▪
שיתוף פעולה עם כל הטוב שבעולם הרחב [צילום: פלאש 90]

מצוות החנוכה היא פרסום נס הניצחון על היוונים, אולם המילה "פרסום" בעצמה באה מיוונית. בדומה לה גם: אפוטרופוס, אפיקומן, סנדל, סנהדרין, הדיוט, פיוט, סניגור, פנס, פנקס, סופגניה ועוד מילים רבות נוספות בעברית, כולן מקורן ביוונית.
מן המפורסמות הוא שסגנון האדריכלות החיצונית של מקדש הורדוס (שמי שלא ראה אותו לא ראה בניין יפה מעולם) היה, במידה רבה, בסגנון יווני. רבים מאיתנו מקפידים על פעילות גופנית כחלק מן הבריאות, אולם בפעילות זו מעורבים סממני תרבות יווניים רבים. אז ניצחנו אותם או שהם ניצחו אותנו? ההשלכות לימינו ברורות מאליהן: האם ניתן לנצח תרבות אימפריאליסטית? האם אפשר "לנצח" את התרבות המערבית שבה אנו חיים? והאם בכלל צריך לנצח?
הדוגמאות שלעיל מראות, כי התרבות היהודית אינה דוחה לחלוטין סממנים חומריים הבאים ממקורות זרים. תרבות חומרית, כמו מילים, היא אוסף של כלים שלתוכם ניתן ליצוק תכנים חדשים או מתוקנים. כלים טובים מאפשרים הצלחה בהעברת התוכן. זו הסיבה שבגללה חכמים לא נמנעו מלקרוא לכתב המרובע שבו כותבים את ספר התורה, בשם "כתב אשורי". גם התלמוד נמסר בארמית ולא בלשון הקודש, ולכתחילה התירו לכתוב את התורה ביוונית על-פי הפסוק "יַפְת אלוקים ליֶפת וישכון באהלי שם".
לקחנו שבויים
À la guerre comme à la guerre הוא משפט ידוע שפירושו "במלחמה כמו במלחמה". אנו אכן נלחמנו ביוונים, גירשנו וניצחנו אותם. אך כמו במלחמה, ניצחון מושלם נגזר ממיקסום רווחי המלחמה: לקיחת שבויים ורתימת משאבי האויב לצרכיך. האימוץ של התרבות החומרית היוונית בצורה של מילים, ואפילו ההטמעה של כלים פילוסופיים יווניים, הם חלק מן הניצחון.
בברירה "אלו שבויים לקחת?", הייתה לחז"ל מדיניות. אומנם "חכמה בגויים - תאמין", אך ביחס ליוונים אמרו חז"ל, בסוף מסכת סוטה: "לשון יוונית (כלומר סגנון, דרכי ביטוי) לחוד" - מותרת, "וחכמה יוונית (תכנים) לחוד" - אסורה. הכמיהה המודרנית לשילוב ערכי תורה עם ערכים שמקורם "מן החוץ", היא ביטוי לכך. ישנה אומנם גם הסתכלות אחרת: כזו הרואה בעולם שדה קרב של התורה מול ערכי העולם, אולם תפיסה זו איננה מאפשרת שום התקדמות.
מדי שנה, לקראת חנוכה, ממוחזר מאמר ציני שבו שואל בנו של הכותב "החילוני" לכאורה, מדוע אנו חוגגים את חנוכה אם אנו מתנהגים כמו המתייוונים. בבסיס המאמר ישנו חוסר-הנחת שרבים חשים לאור העובדה שהתרבות היוונית היא נקודת המוצא למוסדות שאנו מרגישים מחוברים אליהם כמו אקדמיה, דמוקרטיה, אמנות או ספורט. האם גם כיום יש אפשרות לדלג על העימות ולאמץ את המודל דלעיל של "קבלת כלים ודחיית תכנים" מול התרבות המערבית, העכשווית?
קרליבך כדוגמה
התשובה קיימת במציאות. ישנם לא מעט מודלים מוצלחים. כך למשל הרב שלמה קרליבך זצ"ל הצליח לשלב בין תורה למוסיקת פולק/פופ אמריקנית. הוא הצליח לגעת בנימים כה עדינים בנפש עד כדי הכנסתו לבתי הכנסת ולבתי המדרש. יחד עם זאת, ישנה תמימות רבה מאחורי המחשבה, כי כלי הוא אמצעי ניטראלי. ישנם כלים היוצרים אינטראקציה שלילית עם תכניהם. חז"ל מספרים לנו (מסכת תענית, דף ז') כי גם יין משובח המאוכסן בכלי כסף מפוארים, סופו להחמיץ.
פתרון אפריורי כנראה שאינו בנמצא. מצב העימות אינו מתאים לנו, ובדורנו - דור שיבת ציון - אנו זקוקים לשיתוף פעולה עם כל הטוב הקיים בעולם הרחב. הכלי הנפשי המאזן הוא התודעה של עמידה "בתוך ההיכל", בתוך עולם היהדות, ולא על המקף שבין "יהדות" ו"המוכנות לראות את העולם". כל עוד נימצא עומדים בעמדת ביקורת בסיסית המעניקה יכולת סינון, בירור ולבסוף הטמעה של כלים, ערכים ותופעות בתרבות העכשווית - נוכל לנצחם בכל המובנים.

המאמר מובא באדיבות ארגון צהר.
הכותב הוא רב הקיבוץ שדה אליהו ומרבני צהר.
תאריך:  28/11/2013   |   עודכן:  28/11/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אז מי ניצח?
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
העיקר - החשמונאים התיוונו...
הורקנוס ואריסטובו  |  28/11/13 17:43
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
גילי עבודי
עמותת תיירות כרמלים מזמינה את הקהל הרחב לשלל פעילויות במרחב כרמלים
סיגל פרישמן
רצוי לטגן דווקא בשמן עמוק, מכיוון שבצורה זו פחות שמן נספג בהשוואה לטיגון בשמן רדוד    מומלץ להמתין עד שהשמן חם מאוד לפני התחלת הטיגון, אז זמן הטיגון מתקצר ושוב נספג פחות שמן
זכי הלר
במד"א מזהירים מהסכנות האורבות במהלך חג החנוכה    איך תימנעו מסכנות החג וכיצד תטפלו במידת הצורך? המדריך השלם לחנוכה
חניאל פרבר
אם בחנוכה הגזירה על עם-ישראל הייתה רוחנית, מדוע השתמשו בנשק המלחמה ולא הייתה הכרזה של צום ותפילות?
אביתר בן-צדף
האם חג החנוכה עדיין רלוונטי? כדי לענות על השאלה יש לדון במקורות החג. האם הוא לרגל הניצחון הצבאי על היוונים הסלווקיים, או לכבוד נס אלוהי - פך השמן, שהספיק לשמונה ימים    חג של קנאות דתית, או של ריבונות קצרת-ימים של ממלכת החשמונאים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il