אלברט איינשטיין אמר פעם יש שתי דרכים להתבונן בעולם: או שלא רואים שום נס או שהכול נס. יהודים רואים הכול כנס. גם דויד בן-גוריון אמר מי שלא מאמין בניסים באי" הוא לא ריאליסט.
תופעות טבע הן דבר הכרחי. נס הוא לא הכרחי. כל דבר בעולם אינו הכרחי, אפילו אנחנו בלתי הכרחיים. זוהי בעצם הגדרתו של נס. הוא לא הכרחי.
היוונים לא ראו שום דבר כנס. אצלם נס הוא משהו אבסורדי. בשבילם היה רק מה שהגיוני לוגי ורציונאלי יכול להיות אמיתי. ניסים אינם לוגיים ולכן אינם אפשריים. הכלי המאפשר להבין את העולם הוא המחשבה הרציונאלית. כלומר המחשבה האוניברסאלית הפתוחה לוויכוח ודורשת הנמקה ביחס לכול דבר. הבנת העולם היא ידיעה מדעית.
אור ההסבר הפילוסופיה היוונית הקדם סוקראטית, עסקה בעיקר בחקר הטבע והעולם.
קוסמולוגיה כלומר בניסיון לספק הסברים לעולם החיצוני כפי שאנו פוגשים אותו בחושינו. הם עסקו למשל בתופעות החומריות כמו מבנה החומר, מהותו והרכבו.
היוונים אף פעם אחת לא יכלו להיכנס לאור חנוכה. אור הניסים. משום שהם האמינו באור ההסבר. באותו אופן האמינו כי העולם היה קיים תמיד. הוא מעולם לא נברא. ואף האלילים שלהם היו ישויות נעלות מובדלות מן העולם עסוקות בעצמן, במלחמותיהם, באהבותיהם, ובשנאותיהן, ולכן היהודים שחשבו ופעלו אחרת הרגיזו אותם מאוד.
היהדות טוענת שאלוהים ברא את העולם, שהוא דואג לבני אדם ומשתף אותם בעיצוב ההיסטוריה.
נצחיותו של עם ישראל הוא דוגמה לנס. תופעה שהיסטוריונים מתחבטים בה כבר דורות. היהודים לא היו אמורים להיות כאן. שברנו את כל הכללים ההיסטוריים.
אנחנו עם של ניסים שמאמין באלוהים של ניסים. בספר ישעיהו אלוהים הוא אחראי לכול.יוצר אור ובורא חושך עושה שלום ובורא רע.
ובכל זאת אנחנו כאן, חוגגים את הבלתי הכרחי ולכן חג חנוכה האהוב הוא חג מדהים של ניסים, משום שהוא חוגג את מהות הנס. את מהות הבלתי הכרחי.
הערב אנו מדליקים נר ראשון ואחריו שמונה נרות החנוכה, ומכניסים כמידי שנה את האור המיוחד לתוך חיינו, אור הניסים.