X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הרצל ובלפור חקק כתבו בו-זמנית שירי דו שיח עם "הכף השבורה" של טשרניחובסקי, בלי תיאום ביניהם
▪  ▪  ▪
70 שנה לפטירתו [צילום: תפארת חקק]

בט"ו בתשרי תשע"ד מלאו שבעים שנה לפטירת שאול טשרניחובסקי (נפטר בירושלים בט"ו בתשרי תש"ד). אגודת הסופרים העברים יזמה סידרת אירועים "מכתבים לשאול", במהלכם קראו משוררות ומשוררים שירי דו שיח עם טשרניחובסקי ועם יצירתו (נערכו אירועים בירושלים במוזאון חצר היישוב, בתל אביב במוזאון בית באו ובחיפה בפאב-קפה "ליבירה"). השירים קובצו ופורסמו בביטאון "מאזניים", דצמבר 2013.
הרצל ובלפור חקק כתבו בו-זמנית שירי דו שיח עם "הכף השבורה" של טשרניחובסקי, בלי תיאום ביניהם: הרצל כתב שיר ארס-פואטי ובלפור כתב שיר אהבה.
הכף השבורה של השירה
דו שיח עם "הכף השבורה" מאת שאול טשרניחובסקי
הרצל חקק
זוֹ הָיְתָה הַכַּף הַשְּׁבוּרָה
שֶׁהִצִּילָה עוֹלָם שָׁלֵם
מֵחֲשֵׁכָה אַדִּירָה.
כָּךְ נָטַשְׁנוּ מְחוֹזוֹת יַלְדוּת
כִּמְנַתְּקִים מֵחַיֵּינוּ
אֶת הַשִּׁלְיָה.
שוֹכְחִים יֹפִי גָּנוּז,
הַחַיִּים הַקְּסוּמִים
שֶׁל הַפְּתִילְיָה.
אֶת הַכַּף הַשְּׁבוּרָה תִּקֵּן הַמְּשׁוֹרֵר
בְּאַהֲבָה וּבְאֵימָה.
מֵבִין הַלֵּב
כְּשֶׁהַשֵּׁבֶר הוּא בַּנֶּפֶש.
אֲנָשִׁים שוֹכְחִים יַלְדוּת
וְנוֹטְשִׁים בְּזַעְפָּם.
זוֹ הַכַּף הַשְּׁבוּרָה
לִי הָיְתָה מְחוֹז חֵפֶץ.
גּוֹנֶזֶת יְסוֹד חַיִּים,
נִשְׁמָתָם וְחֶלְבָּם.
יֵשׁ תִּקּוּן אֵצֶל הַמְּשׁוֹרֵר.
שָׁאוּל יָצַק מַיִם בַּכַּף,
וְשָׁב הָאוֹר. הַחַיִּים.
וְשָׁב סִפּוּר הַמַּעֲשֶׂה הָאֲמִתִּי.
הַגַּעְגּוּעִים לְאוֹתוֹ שֶׁקֶט. עוֹלָם נֶעֱזָב.
כַּף חַיִּים נִסְדֶּקֶת, יְלָדִים רוֹטְטִים
לֹא שׁוֹכְחִים.
סִפּוּר הַתִּקּוּן הֵשִׁיב כֻּלִי
אֶל אוֹתָהּ יַלְדוּת שְׁבוּרָה.
כִּכְלוֹת הַשִּׁירָה
אֵין זֶה רַק סִפּוּר שֶׁל כְּלִי.
בָּאִידִילְיָה הַזּוֹ יֵשׁ סְעָרָה. בֶּכִי
צָרוּד. עֶצֶב צָרוּף,
גּוֹרָל חַף.
כְּאֵב שְׁמְּבַקֵּשׁ אַמּוֹת הַסִּפִּים.
זֶה לִבֵּנוּ הַשָּׂרוּט מְלוֹא הַכַּף.
יָצַקְתִּי מַיִם, וְרָטַט עִם הנִּגוּן לִבִּי.
שַׂמְתִּי נַפְשִׁי בְּכַפִּי.
הכף השבורה, כף האהבה / בלפור חקק
(דו שׂיח עם שאול טשרניחובסקי, "הכּף השבורה")
הוּא אָהַב אוֹתָהּ נָגַע בְּכַף יָדָהּ
תָּמִיד אָהַב אוֹתָהּ לְכַף זְכוּת
וְאַהֲבָתָם לֹא פַּעַם הָיְתָה חַדָּה,
כַּף בָּכוּת
"וְכָכָה תָּפַר הַכַּף: עָשָׂה שְׁתֵּי שׁוּרוֹת נְקָבִים
נְקָבִים קְטַנִּים, בִּשְׁנֵי חֶלְקֵי הַכַּף שֶׁנִּשְׁבָּרָה
נֶקֶב מִכָּאן וּמִכָּאן, מַקְבִּילִים אִישׁ לְעֵבֵר אָחִיו."
פְּנֵיהֶם הָיו ּמוּעָדוֹת אַרְצָה, מוֹעֲדוֹת וְנוֹפְלוֹת
כַפּוֹ תַּחַת לְרֹאשָׁהּ וְכַפָּהּ תְּחַבְּקֵהוּ, מְבַקֶּשֶׁת אַהֲבָה
וּלְבָבָם הָיָה שָׁבוּר בָּעוֹנָה הָחֲרֵבָה
אִישׁ לְעֵבֵר אִשָּׁה וּלְבָבָהּ
"נוֹעֵץ חֻדָּהּ שֶׁל סַכִּין וּמְגַלְגְּלוֹ חֶרֶשׁ בִּזְהִירוּת
בֵּין אֶצְבְּעוֹתָיו הַגַּסּוֹת, עֲדֵי חֲלֹף חֹד הַסַּכִּין
עָבְיָן שֶׁל דָּפְנוֹת הַכַּף וְיָצָא מֵעֵבֶר הַשֵּׁנִי."
חֹד הַסַּכִּין כְּמוֹ נָעוּץ הָיָה בִּשְּׁנֵיהֶם בָּאֲפֵלָה
בַּדֹּפֶן שֶׁלּוֹ וּבַדֹּפֶן שֶׁלָּהּ
חוֹתֵךְ אַהֲבָתָם בִּזְהִירוּת כְּחוּטֵי תַּיִל, כְּחוּטֵי שַׁלֶּכֶת
כַּפּוֹתֵיהֶם נִצְרָבוֹת יַחַד קָרוֹת כְּמַתֶּכֶת
"חוּט דַּק נָעַץ בַּנְּקָבִים בִּקְצֵה שְׁתֵּי שׁוּרוֹת הַנְּקָבִים.
הוֹצִיא שְׁנֵי קְצוֹת הַחוּט וְהִצְלִיב אוֹתָם וֶהֱבִיאָם
שֵׁנִית בְּנִקְבֵי הַכַּף, עַד תֹּם כָּל שׁוּרַת הַנְּקָבִים.
מְתָחָם בְּכֹחַ וְהִדְבִּיק חֲצָאֵי הַכַּף הֵיטֵב הֵיטֵב."
הֵם נִשְׁבְּעוּ נֶאֱמָנוֹת לָנֶצַח כַּף אֶל כַּף
וְהָלְכו ּשָׁנִים דְּבוּקִים יַחַד בָּעֲרָבָה הַשְּׁחוֹרָה.
הֵם נָשְׂאוּ צְלוּבָם עַל שִׁכְמָם בַּשָּׁרָב
אָמְרוּ יַחַד תְּפִלָּה וְשִׁירָה
וְהַכַּף
נוֹתְרָה שְׁבוּרָה.

תאריך:  10/12/2013   |   עודכן:  10/12/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 בלפור חקק
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
דו שיח עם "הכף השבורה" של שאול טשרניחובסקי
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
כפל התפר - כפל הרגש -מרגש ביות ל"ת
אוריתד  |  12/12/13 08:15
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מק' בריל
להתנתק מאובמה-זהו צו השעה    הפתרונות, כביכול, שאובמה מציע יביאו בסופו של יום לכדי סכנה קיומית לעצם קיומינו כמדינה    כל הימוריו עד עתה כשלו
מיכל עמיאל
מי דואג לבני נוער בסיכון ביום שבו עליהם לעזוב את הפנימיות?
אפרים הלפרין
הנשיא אובמה והמזכיר קארי רוצים הסדר, דיסקין וגלאון רוצים הסדר, אתם יודעים מה? אני משוכנע שגם נתניהו וליברמן רוצים הסדר, אפילו אני רוצה הסדר, והשאלה היא רק מהן אבני הדרך שלו    האם מדובר באבנים המושלכות לרכבים ישראלים ושליחי מדינת חמאס המתפוצצים אצלנו באוטובוסים או שיהיו אלה אבני דרך שיבטיחו שינוי יסודי בצד השני בהיבטי השכלה, הכנסה לנפש, ותיעוש
נסים גבאי
קחו את המדינה כולה לכם!! כל החילוניים ייצאו מהמדינה, וישאירוה מתנה לחרדים    לא יהיה להם צורך בבנייה כשהמשפחה מתרחבת: כל בתינו יישארו לשימושם, מתנה
ארי בוסל
וזה בדיוק מה שמדינת ישראל צריכה לעשות: למנות נציג, "שגריר" (לא איש משרד החוץ) לעולם הנוצרי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il