X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
כאשר אדם מבקש ברכה מצדיק, עליו לזכור שהברכה אינה באה במקום חובתו-שלו לתקן את מעשיו. וחשוב עוד יותר: עליו לדעת שמקור הברכה אינו אדם, קדוש ככל שיהיה, אלא רק ריבונו של עולם
▪  ▪  ▪
הכהנים הם רק הצינור להעברת הברכה [צילום: פלאש 90]

במרכז פרשת השבוע נמצאות הברכות שאותן מעניק יעקב לבניו לפני מותו. ברכות תופסות מקום מרכזי בעולמה של ההלכה, בין כשמדובר בברכות שאנו מברכים על עניינים שונים (ברכות על אוכל, ברכות על מצוות וכן ברכות בתפילה) וגם ברכות שאנו מברכים זה את זה.
ברכה היא אחת הדרכים שבהן נוצר קשר בין האדם ובין ריבונו של עולם. ברכה היא אחת התעוזות הגדולות: אדם מעז לברך את הקב"ה. תעוזה אחרת קשורה בכך שאנשים מברכים זה את זה, דבר שעלול לצייר אותם כמקור הברכות. לא לחינם הדגישה התורה בברכת הכהנים כי מה שהכהנים עושים בפועל הוא "ושמו את שמי על בני ישראל - ואני אברכם". הדגשה זו מבהירה מעל לכל ספק, כי מקור הברכות הוא ריבונו של עולם ולא האדם המברך, גם אם הוא כהן במקדש.
הדגשה זו חשובה מאוד, בעיקר בעידן ניו-אייג'י כמו זה שבו אנו מצויים. עידן שבו רבו הפונים למקובלים ורבנים על-מנת להתברך. תפיסה שכזו, שבה הרב מברך והאדם פטור מעבודה אישית ושינויים, כבר נרמזת בדברי התנ"ך הקדושים, המדגישים באופן קבוע את הסכנה הקיימת בתפיסה מעוותת של הקורבנות כתחליף לתיקון הלב, לקיום צדק חברתי ומאבק בלתי מתפשר בעבודה זרה. הנביאים כולם דיברו והדגישו, כי כאשר האדם פונה לעבודת האלוקים בקורבנות, הוא חייב להיות נקי במישור המוסרי והתיאולוגי כאחד, ואין להתייחס לבית המקדש כעניין מאגי הפועל בעזרת כוחות מיסטיים עילאיים ללא חיבור למציאות עצמה.
לדעת ה"משך חכמה", זו גם הייתה הסיבה שבגללה משה רבינו שבר את הלוחות. שבירת הלוחות באה להדגיש את העובדה שאין קדושה בלוחות עצמם, אלא היא שוכנת במקום שבו קיימת קדושת המחנה. באותה צורה, הקורבנות אינם רכושם של הכהנים, והכהנים הם משרתי עליון. הם לובשים בגדי שרת משום שאלה באים להדגיש ולבטא כי האדם הוא בסך-הכל מעורר, מתווך, מקשר, צינור, מסלול וכדומה - אולם הכל מידו של ריבון העולם. זו גם הסיבה שבגללה ישנם נוסחי תפילה שבהם אין אומרים פיוטים מסוימים, בשל העובדה שתוכנם מרמז כביכול שמקור הברכה הוא דבר מה אחר מריבונו של עולם.
שתי סוגיות אלו, של ריבונו של עולם כמקור הברכות והחובה לנקיות כפיים ולב כהכנה מקדימה לעבודת הקודש, צריכות להיות לנגד עינינו בשעה שאנו עוסקים בברכות, ברבנים מברכים, בהליכה למקובלים וכדומה. נדרשת הטמעה עמוקה של ההכרה, לפיה ברכת צדיק אין בה כדי לפטור את האדם מחובתו הראשונית לתקן את עצמו. אדרבה: הברכה מחייבת קודם כל את היפוך הלב, תיקון המעשים וההתקרבות התודעתית לריבונו של עולם. כאשר אדם מתייחס לברכה כאל מאגיה ולצדיק כמי שמתפעל את אותה מאגיה, הרי שבוודאי אין הברכה חלה והאדם מביא על עצמו רק מפח נפש מאי-התקיימותה.
וגם כך ראוי לזכור, כי כוח הברכה לא ניתן לאף אדם, גם אם הוא רב, צדיק או מקובל. מקור הברכות כולן הוא ריבונו של עולם בלבד, כשהמברכים רק שמים את שמם על בני ישראל, וריבונו של עולם הוא זה המברך את עמו ישראל.

הכותב הוא ראש ישיבת ההסדר בכפר בתיה וחבר הנהלת ארגון רבני צהר. המאמר מובא באדיבות ארגון צהר
תאריך:  10/12/2013   |   עודכן:  10/12/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות צהר לפרשה
הרב משה לוי
מדוע הסתלקה השכינה מיעקב אבינו כאשר ביקש לגלות לבניו את הקץ? משום שידיעת העתיד סותרת את הבחירה החופשית ואת עצם מהותם של החיים. ובכל זאת, בברכתו יש מרכיב של חיזוי העתיד
הרב אחיה שלמה אמיתי
אנו משתמשים במילים יווניות, חיים בדמוקרטיה שמקורה ביוון, עוסקים בפעילות גופנית שגם היוונים טיפחו. אין זה אומר שניצחנו או שהפסדנו; זה אומר שהיהדות יודעת להבדיל בין הכלי לבין התוכן
הרב חגי גרוס
מה המשותף לרבי מאיר שפירא מלובלין וליעקב אבינו? - תשומת הלב לפרטים הקטנים. זה מה שמאפשר ליעקב להפוך מאדם נרדף לאבי אומה, זה מה שמאפשר לרעיון "הדף היומי" להפוך למציאות הנמשכת עשרות שנים
הרב אליעזר שנוולד
יעקב אבינו מניח את היסוד לתפיסתו הבסיסית של עם ישראל: איחוד בין החומרי לרוחני, התמודדות עם קשיי העולם הזה ולא בריחה מהם, הכלת הקודש בתוך החול
משה זלצברג
כמו היחסים בין אברהם לאליעזר, גם בשוק העבודה ראוי למסד יחסי עבודה כנים ומלאי אמון בין העובדים, ההנהלה ובעלי המניות. יחס שכזה יבטיח שגם בעיתות מצוקה הצעדים שיינקטו ייעשו בצורה מוסרית ומלאת התחשבות
רשימות נוספות
כשההיגיון פוגש באמונה  /  הרב רפי פוירשטיין
לפעמים חלומות מתגשמים  /  הרב איתן זן-בר
על ערכים, טייקונים ומגדלים   /  הרב ד"ר בני לאו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il