X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
במערב נוטים להיתלות בתהליך הרציונלי כהוכחה לכך שמשטרי טרור אינם מתכוונים להצהרות פורעניות (כמו "נמחה את ישראל מהמפה"). אלא שמשטרים טוטליטריים מכווני אידיאולוגיה פנאטית נוטים לקדם באופן רציונלי גם מטרות לא רציונליות
▪  ▪  ▪
במערב נוטים להיתלות בתהליך הרציונלי [צילום: AP]

האם אירן היא רציונלית או לא? פרופ' ישראל אומן, זוכה פרס נובל על מחקריו בתורת המשחקים, טורח להבהיר מדי פעם בתקשורת, כי רציונליות אינה קשורה למטרה שהצבת לעצמך, אלא לאופן שבו פועלים להשגתה. כלומר, אין זה משנה אם המטרה היא להקים עסק חדש, להגיע לירח, לפתח פצצת אטום או לבצע השמדת עם. השאלה אם הגורם המבקש להשיג את המטרה הוא רציונלי או לא רלוונטית רק לתהליך השגתן של אותן מטרות, ובכלל זה שיקולים של עלות ותועלת, ניהול סיכונים, חישובי היתכנות והסתברויות או הערכות של התפתחות תרחישים בדרך.
לא כולם נצמדים להגדרה זו. גורמים בתקשורת ובפוליטיקה הישראלית סבורים כי אירן מעולם לא תפעל להשמדת ישראל בנשק גרעיני משום שזהו צעד מטורף, בלתי רציונלי. כתבות בידיעות אחרונות מציגות את אירן כמדינה מודרנית, ארץ הג'ינס והאייפונים. מדינה כזו, עולה מהכתבות, אינה פועלת להשמיד עמים אחרים בנשק להשמדה המונית. השינוי קרוב. אפשר להיות רגועים. כנראה לא שמעו בידיעות אחרונות על המשיחיות הקיצונית החומייניסטית ("שיבת המהדי" והשלטת השיעה בכל העולם) או על כך שכדי לפנות דרך לצבא, שלחו משמרות המהפכה ילדים אירניים במלחמת אירן-עירק להתפוצץ בשדות מוקשים בתמורה למקום בגן עדן.
אף אחת מן האפשרויות אינה מבשרת טובות
ח"כ לשעבר, פרופ' יצחק בן-ישראל (קדימה), טען בשעתו במאמר כי אירן מכלכלת את צעדיה בהתאם למגבלות בשטח ויחסי הכוחות, ויודעת, לאור זאת, לסגת מכוונות מקוריות. המאמר אומנם תואם את ההגדרה האקדמית לרציונליות, אך משתמע ממנו כי אירן היא רציונלית גם במטרותיה, כלומר, לא תשאף לתקיפה גרעינית כיעד משום שהיא רציונלית בהתנהלותה. הדעת לא נתונה לכך שהתנהלות רציונלית כתהליך אינה סותרת יעדים מיתולוגיים, בלתי-אנושיים.
ברוך לשם קבע לפני ימים אחדים במאמר בידיעות אחרונות כי "מדינות שנתפסו כלא-רציונליות, כמו סין וקוריאה הצפונית, הפכו לכאלו לאחר שהשיגו נשק גרעיני". יכול להיות שהוא צודק, אך גם הוא מתבלבל בין התהליך והיעד. הוא משליך מהתהליך הרציונלי על האידיאולוגיה הפונדמנטליסטית, ואינו טורח להתעכב על האפשרות שאם שיקולי עלות-תועלת ייטו לטובת משטר האיותאללה, יש סבירות גבוהה שהוא לא יהסס להוציא לפועל גם יעדים מטורפים (כפי שעשה עד כה בפעילות טרור באמצעות שליחים ברחבי העולם).
ניכר מכל אלה, כי במערב נוטים להיתלות בתהליך הרציונלי כהוכחה לכך שמשטרי טרור אינם מתכוונים להצהרות פורעניות, מחרידות ברצינותן (כמו "נמחה את ישראל מהמפה"). אך הגיעה העת לתת את הדעת לכך שמשטרים טוטליטריים מוכווני אידיאולוגיה פנאטית נוטים להתקדם באופן רציונלי גם למטרות לא רציונליות. היטלר שלח מאות רכבות עמוסות ביהודים למחנות השמדה. מדוע? הרי הוא נזקק לרכבות ולכוח האדם במחנות לטובת המאמץ המלחמתי. אך מבחינתו, זה היה מאמץ מתבקש לטובת הגשמת שלטון הגזע הארי. לשם כך נערכו ועידות (החשובה שבהן "ואנזה"), תכנונים וחישובי כמויות גז לכל מחנה. החזון היה מפלצתי, והדרך להגשמתו הייתה מחושבת.
סטלין העריך לכל אורך שנות ה-30' כי בשנים הקרובות תפרוץ מלחמה עולמית. הוא נערך לכך דיפלומטית ותעמולתית והנהיג תוכניות חומש כדי להדביק את הפער החימושי-תעשייתי מול המערב. זה לא מנע ממנו לחסל בסיטונות את רוב מערך-הקצונה של הצבא האדום בחשד לחוסר נאמנות. התוצאה הייתה קרטוע במלחמת החורף מול פינלנד וקריסה מול הוורמאכט במבצע ברברוסה. אומנם במקרה זה, הטיהורים לא נבעו מתהליך מושכל, אלא מטירוף מערכות ופרנויות אישיות של סטלין. אבל זוהי דוגמה לחוסר רציונליות גם בתהליך, שאף הוא מאפיין של משטרים טוטליטריים ושיש להביא אותו בחשבון.
אז האם אירן היא רציונלית או לא?
אם נשליך מהדוגמאות הללו לימינו, אף אחת מן האפשרויות אינה מבשרת טובות. אם אירן אינה רציונלית ותהיה מוכנה להקריב מיליונים מאזרחיה לקדם את חזון אחרית-הימים השיעי - אבדנו. ואם אירן רציונלית - גם אבדנו. הלא, כפי שראינו, תהליך רציונלי מסווה את האסטרטגיה-רבתי בסגנון גוג ומגוג שההיגיון המערבי אינו תופס. ואז נותר לשליטי אירן רק לבחון את הסיכונים, לחשב את סיכויי השרידות מול תגובת הנגד הפוטנציאלית ולבחור דרך פעולה מועדפת להגשמת האידיאולוגיה - שטנית ככל שתהיה.
האם בעבר ממשלות נפלו בפח של אותה תדמית רציונלית מדומה שהייתה להם ביחס למשטרים טוטליטריים פנאטיים? התשובה היא: כן. במשך כל תקופת שלטונה של ממשלת צ'מברלין, התייחסו תומכי מדיניות-הפיוס להיטלר כאל אדם רציונלי (או כ"תבוני", sensible, בלשון התקופה). גם כשהפר היטלר את "הסכם מינכן", כבש את צ'כוסלובקיה והצהיר על תביעותיו הטריטוריאליות מפולין, עדיין התעקשו הפייסנים להאמין שיהיה מוכן להגיע לפשרה בנדון. "היטלר אינו טיפש כפי שכמה אנשים היסטריים עושים ממנו", הצהיר אז צ'מברלין, "ויהיה מוכן להתפשר, כל עוד ייעשה הדבר מבלי שיחוש שהושפל". ואכן, למרות הרצחנות הטבועה בו, ולמרות התקפי הזעם והנרקיסיזם שאפיינו אותו, השכיל היטלר, לפחות בשלבי המלחמה הראשונים, לכלכל את צעדיו בדרך ליעד הבלתי נתפס של "טיהור העולם מהזוהמה היהודית". למשל, כדי להימנע מחזית כפולה נגד גרמניה, הוא חתם על הסכם אי-לוחמה עם ברית-המועצות ("ריבנטרופ-מולוטוב"). בדיעבד, ניתן היה להרתיע את היטלר מלפלוש לפולין באמצעות ברית צבאית של המעצמות נגדו. אך זה לא נעשה, ויחסי הכוחות, התנאים האסטרטגיים והשיקולים הרציונליים בדרך למימוש התכלית ה"לא-רציונלית" היו לטובתו.
במערב נוטים להיתלות בתהליך הרציונלי כהוכחה לכך שמשטרי טרור אינם מתכוונים להצהרות פורעניות (כמו "נמחה את ישראל מהמפה"). אלא שמשטרים טוטליטריים מכווני אידיאולוגיה פנאטית נוטים לקדם באופן רציונלי גם מטרות לא רציונליות.

פורסם במקור: אתר מגזין "מראה"
תאריך:  13/12/2013   |   עודכן:  15/12/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
רציונליות לא רציונלית
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
פתרון רציונלי
משה דיין  |  14/12/13 12:19
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הגרעין האירני
מרדכי קידר
מדינות המפרץ אינן מעוניינות לשרוף את הגשרים עם ארה"ב, ולכן הן קיבלו את הסכם הביניים בין המערב ואירן, בתקווה שכעבור חצי שנה יתברר לעולם שאירן מסובבת אותו בכחש והוא ישוב למשטר הסנקציות
דר' עופר ישראלי
על ירושלים לדרוש הקמת מנגנונים בינלאומיים אמינים למנוע תמיכת אירן בשלוחותיה באזור
רפי לאופרט
על האיכות המפוקפקת של הדיון הציבורי התקשורתי בשתי השאלות המרכזיות שעל סדר היום הלאומי: הגרעין האירני, והסוגיה הערבית-פלשתינית.
עופר ישראלי
מדינת ישראל של העם היהודי מצויה בנקודת הכרעה אסטרטגית, מהמאתגרות ביותר מאז כינונה מחדש: גיבוש אסטרטגיה ישראלית עדכנית מול ׳אירן המתחדשת׳, אירן הפועלת תחת הנחייתם המיומנת של מנהיגיה העולים - הנשיא האירני הנבחר חסן ר׳וחאני ושר החוץ שלו מוחמד ג׳וואד זריף
איציק וולף
הביקור - לראשונה מזה שנתיים    נעשה כחלק מיישום הסכם הביניים שנחתם בין טהרן למעצמות    האירנים דיווחו כי מסרו מידע על-אודות הסרכזות בנתנז ובפורדו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il