למרות החזות השאננה והבוטחת שמציגה מערכת יחסי הציבור המשומנת של חברת החשמל כלפי חוץ, הרי מתברר ומסתבר, כי לא הכל שפיר ומושלם, כפי שרוצים בחברת החשמל כי כך ייראו דברים בבת-העין הציבורית.
לפני פחות משבוע ימים התראיין האלוף (במיל.)
דורון רובין ל
"מוספשבת" של
מעריב והגיב בכעס על התנהלות חברת החשמל, שלא יישמה את מסקנות דוח הביקורת החריף של הוועדה שבראשה עמד ושבדקה את התנהלותה בקשר לסופה שאירעה בשנת 1992. "חשבתי שחברת החשמל הפנימה את הדוח שלי, אבל מתברר שכולם התנהגו פה בהיסטריה לאומית במקום לזהות את המשבר ולהיערך לקראתו, ולא רק לבלבל את המוח", מחה האלוף.
בראיון לכתבת
מעריב, שרה ליבוביץ-דר, אמר אברי ארביב - דובר חברת החשמל שכיהן בתפקידו במהלך הסערה הקודמת, באותם ימים, שהודח מתפקידו בידי ועדת רובין, יחד עם מנהל מחוז ירושלים של החברה, דני כהן - "בכירים בחברה לא הסכימו לפעול על-פי ההנחיות שלי. המנכ"ל סירב לעלות לירושלים ביום חמישי אף שביקשתי ממנו לעשות את זה. ציוו עליי להודיע לציבור שעד מועד מסוים החשמל יחזור, ואני סירבתי. המנכ"ל היה מהנדס חשמל, אבל לי היו עיניים בראש וגם איי-קיו לא נמוך. אנשי השטח אמרו לי שהחשמל לא יחזור עד אותו מועד, ולא רציתי לשקר לציבור".
חברת החשמל מסרה תגובתה באותה כתבה באלה המילים: "יומיים לפני פרוץ הסערה, חברת החשמל הכריזה על הפעלת חירום כך שכל החברה נערכה מבעוד מועד להתמודדות עם מזג אוויר חורפי. מרגע שבו מזג האוויר הפך לאירוע חורף קיצוני הוקם חמ"ל וחדר מצב, נוצר קשר ושיתוף פעולה מלא עם גורמי הביטחון וההצלה ועבדנו איתם בשיתוף פעולה מלא. עושה רושם שמי שמעלה טענות לא שהה בדרכים במהלך הסערה.
"צירי התנועה שפונו נחסמו מחדש בתוך דקות על-ידי שלג שנערם לגובה של 60 ס"מ עד מטר. בדרכים ננטשו רכבים תקועים, ואלפי עצים שקרסו חסמו את דרכי הגישה. המעבר בין שכונה לשכונה בתוך העיר בליווי משטרה ונגמ"שים נמשך למעלה משעתיים וחצי. כלי רכב כבדים, כמו גם התחבורה הציבורית, שקעו בשלג, בוץ או החליקו על קרח גם לאחר פיזור מלח על הכבישים. חברת החשמל עברה מהפכה בעקבות המשבר של 92' ודוח ועדת רובין. הדוח נלמד ויושם במלואו, כפועל יוצא בוצעו השקעות נרחבות ברשת החלוקה שהורידו את דקות האספקה מכ-1,000 דקות ללקוח בתחילת בשנות ה-90 לכ-150 דקות בשנה כיום. מערך ההסברה ונוהלי החירום של החברה שונו בעקבות הדוח, וכן גם תפיסת ההפעלה של מטות החירום והמוקדים הארציים".
בסוף השבוע שחלף
"זכו" צרכניה-בכוח של חברת החשמל לפרסום תודה, מטעמה של חברת החשמל. במודעות ענק - שפורסמו בהבלטה רבה בשלושת העיתונים:
ידיעות אחרונות,
מעריב ו
הארץ, דווקא בשטחי הפרסום היקרים, בעמודי הכותרת של עיתונים אלה ובערב שבת דווקא - נכתבו מודעות שכותרתן המילה
"תודה".
בשל חשיבותן של מודעות אלה שפרסמה חברת החשמל, מבחינת מודעותה הציבורית לרחשי לב הציבור, בעקבות התנהלותה בתקופת הסערה האחרונה, רואה אני לצטט הכתוב במודעות אלה,
שנכתב תחת שני צילומי עובדי חברה זו המתקנים נזקי הסופה, וצילום שלישי של עמוד חשמל שקרס אל השלג, כדלהלן:
- "תודה תודתנו לכם, לקוחותינו, על הסבלנות ועל אורך הרוח שהפגנתם, למרות ימים ולילות ארוכים ללא חשמל. תודתנו על שידעתם להעריך את הנחישות והמאמץ האדיר של אלפי עובדי חברת החשמל שיצאו לשטח בתנאים קשים ומורכבים ולעיתים תוך סיכון חיים, כשמטרה אחת בלבד מול עיניהם: להחזיר את אספקת החשמל הסדירה לכל משפחה ולכל בית. אנו מתנצלים בפני כל מי שנותר ללא חשמל בימי הסופה, ומעריכים מאוד את החום שאתם מפגינים כלפי אלפי העובדים שלנו, שעבדו סביב השעון בלי מנוחה כדי להתמודד עם נזקיה של הסופה הקשה ויוצאת הדופן שפקדה אותנו. החזרנו את אספקת החשמל לכל לקוחותינו, אך יחלוף עוד זמן עד שנשקם את כל נזקי הסופה. האמון שנתתם בנו מחמם את הלב ומזכיר לנו כל פעם בשביל מי אנחנו כאן. תודתנו לעובדי החברה שהתגייסו ועבדו סביב השעון בתנאים הקשים".
בשל העובדה, כי חלק מעובדי חברת החשמל זוכים - במסגרת תנאי העסקתם בחברת החשמל - לתנאי שכר מופלגים
וחלק מהם אף נהנים מצריכת חשמל חינם אין כסף, ללא כל הגבלה שהיא, מה-גם שאין משכורות מרבית עובדיה של חברה זו בגדר של משכורות המינימום המשולמות למגזרי עובדים רבים במשק; ציפיתי כי בשולי מודעה זו יופיע הכיתוב:
"מודעה זו מומנה בכספם האישי של עובדי חברת החשמל".
כיתוב זה - בשולי מודעות ענק אלה - חשבתי לעצמי, היה מחמם לי את הלב,
הרבה יותר מהמונופולין שנטלה לעצמה חברת החשמל, המונופוליסטית מכוח החוק, גם על רגשותיי הפרטיים, תוך שהיא החליטה, על דעתה שלה - כמפורט במודעות אלה - כי הציבור העריך את הנחישות והמאמץ האדיר של אלפי עובדי חברת החשמל שיצאו לשטח בתנאים קשים ומורכבים ועיתים תוך סיכון חיים, כשמטרה אחת בלבד מול עיניהם: להחזיר את אספקת החשמל הסדירה לכל משפחה ולכל בית.
בשולי מודעות אלה הופיע דווקא הכיתוב הבא:
"חפשו אותנו ב- (כאן הופיע הסימן לפייסבוק)
חברת החשמל העמוד הרשמי".