X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בני ישראל אינם מסוגלים לקלוט את לשונות הגאולה של משה, משום שהם זקוקים לפתרון למצוקתם העכשווית. החברה הישראלית עברה גם היא שנים של נמיכות רוח, אך בכל משבר הוכיחה מחדש את חוסנה
▪  ▪  ▪
ביאליק. "אדם הולך לפי שהכל הולכים"
אני נחנק
דמו בנפשכם אדם הנמצא באמצע התקף של קוצר נשימה, הוא מובהל לטיפול תרופתי מהיר וקצר טווח - זריקת סטרואידים או משאף. תוך כדי חיפוש אחר הטיפול המיידי, עובר לידו אדם ומספר לו על תרופה שמבקשת לטפל בבעייתו משורשה. התרופה נמצאת כעת בחו"ל ומיועדת להגיע לארץ בקרוב. אבל מי יכול לשמוע לעצתו? אני נחנק ואתה מדבר אתי על תרופות עתידיות?!

פרשת "וארא" מעבירה אותנו ממצב של שעבוד למצב של תחילת ההתערבות האלוהית המכה במצרים את מיטב מכותיה. ראשיתה של הפרשה עדיין נטועה בעומק השפלות של ישראל. עם שלם רובץ תחת משא העבדות. המלכות מכבידה את ידה ומעצימה את המכה. הנוגשים אצים, רצים ומזרזים את העבדים: "כלו מלאכתכם".
נציגי העבדים שבקשר עם השלטונות אינם יודעים את נפשם. הם פונים אל הממונים אליהם בתחינה: "תבן אין ניתן לעבדיך, ולבנים אומרים לנו עשו?". תגובת השלטון המרכזי פשוטה וחדה: "נרפים אתם נרפים, על כן אתם אומרים נלכה נזבחה לה'". כדאי לכם להוציא מהראש את החלומות שלכם על חירות ועל ריבונות. עבדו ותשרדו.
בתוך כל הלחץ הזה מסתובב לו נסיך גולה ששב לארצו ומזדהה כנביא, המבקש לבשר לעם הרצוץ את בשורת הגאולה. תיאוריו מופלאים, האל הטוב יוציא אותם מתחת סבלות מצרים, יציל אותם מעבדותם, יגאל אותם בזרוע נטויה ובשפטים גדולים ואף יקח אותם לו לעם. בסופו של תהליך הם ייכנסו לארץ השמורה להם מימי אבותיהם הקדמונים.
כמו חולה אסטמה
תגובת העם לבשורת הגאולה פשוטה: "ולא שמעו אל משה מקצר רוח ומעבודה קשה". כדי להסביר לנו מהו "קוצר רוח", מבאר רש"י בדרך משל: "כל מי שהוא מֵצֵר, רוחו ונשימתו קצרה ואינו יכול להאריך בנשימתו". נדמה לי שאנשים הסובלים מקוצר נשימה (אסטמה) יבינו היטב את ביאורו של רש"י.
דמו בנפשכם אדם הנמצא באמצע התקף של קוצר נשימה, הוא מובהל לטיפול תרופתי מהיר וקצר טווח - זריקת סטרואידים או משאף. תוך כדי חיפוש אחר הטיפול המיידי, עובר לידו אדם ומספר לו על תרופה שמבקשת לטפל בבעייתו משורשה. התרופה נמצאת כעת בחו"ל ומיועדת להגיע לארץ בקרוב. אבל מי יכול לשמוע לעצתו? אני נחנק ואתה מדבר אתי על תרופות עתידיות?!
הלחץ שמצרים לחצו את ישראל הותיר את העבדים נטולי נשימה. במצב שכזה כבר אינך יכול להרים את הראש ולהסתכל לאופק כלשהו. המיידי הוא החיוני. לשונות הגאולה מזקיקות נפש של בני חורין, בעלי נשימה ארוכה וסדירה, שיכולים להגביה עוף אל מחוזות העתיד הרחוק. את העם הרצוץ צריך לחבר למכונת הנשמה ולפעול לשמירת חייו.
כל מי שניסה אי פעם לטפל בחברה הנתונה במשבר, חווה את הפער הזה. איש אסטרטגיה בא לאוכלוסייה במצוקה ובידו תוכנית עשור או חומש, והם מבקשים ממנו עזרה על-מנת לגמור את החודש. דופקים על דלתך קשי יום בעלבונם. אתה מבקש לערוך להם סדר פיננסי להתנהלות נכונה, והם מבקשים כסף למלא את המקרר.
ארבע לשונות הגאולה לא ניתנות לשיווק לאנשים במצבי לחץ. ברור לכל שבתוכן נמצא המפתח לבנייה הנכונה והאיתנה של החירות האישית והלאומית. לא החמצן יביא את ההתמודדות ארוכת הטווח עם קוצר הנשימה, אלא עבודה פנימית על הריאות. לשונות הגאולה פועלות מן היסוד, אך אינן נגישות לעם שנוגשים בו ורוצצים את רוחו.
"ראיתיכם שוב"
ב"ספיח" של ביאליק מתוארת קבוצת אנשים, שבים מן היריד, ההולכים אל דרך ללא תכלית, בדבוקת אנשים מסוכסכת: "וככל אשר תכבד הדרך, כן תקצר הרוח וכן יגדל הרעש ותרבה הערבוביה. אין איש שומע עוד את שפת רעהו. כולם מזרזים זה את זה וכולם מעכבים זה את זה כאחד: 'הייא, הייא?! נטה ועבור, בן-אדם! עמוד, עמוד! אל תמוש ממקומך, בן-כלבים!' - אבל אין אחד מהם זז או נח מדעתו. אדם הולך לפי שהכל הולכים, עומד לפי שהכל עומדים. עדר. ואף אני אחד מן העדר".
"קוצר הרוח" הוא המרשם הבטוח לחורבן חברתי. כל אבן דרך נראית כסלע, כל גבשושית - הר בלתי עביר. במקום אחר מתאר ביאליק את עליבותה של החברה קצרת הרוח:
"ראיתיכם שוב בקוצר ידכם ולבבי סף דמעה... ואם אזלת יד כולכם גם יחד מהושיע לנפשכם, האין איש ביהודה, האין אחד בכל מערכותיכם גיבור חיל, מושל בעוז, גדול-רוח ונגיד-עם, תקיף ובר-לבב, שבט ברזל ותבונות כפים עמו, אשר יאחזכם בציצית ראשכם וינערכם בחוזק-יד כנער שיכור הלום סבאו ומתבוסס בקיאו, למען השב רוחכם וכחכם אליכם ולמען הקימכם?... איכה דלתם פתאום, איכה חדלתם ישע! איכה נעזבתם בדד, אבדי עצה ונתיבה! - ראיתיכם שוב בקוצר ידכם ולבבי סף דמעה".
שנים קשות עברנו כחברה ישראלית. הרבה קוצר רוח, ועוד יותר מזה - נמיכות רוח. דלונו מאוד, חדלנו ישע. מלחמות, בצורת, בעיות חברתיות, אלימות - אולם כל אלה רק מלמדים את האוכלוסייה הישראלית את סוד העמידה האיתנה. כבר דימינו את עצמנו לחברה לחוצה, חלולה ושבירה, אך בכל פעם מחדש, ברגע של משבר אנו מגלים שבתוכנו פנימה אצורים כוחות של חיים עם הרבה סבלנות לדרך ארוכה.
כמעט מאה שנה עברו מאז נכתבה שירתו המדומעת של ביאליק, ואנחנו מלאים בתפילה שיהיה לנו מלוא הסבלנות לעבור לשונות של גאולה, ולהיות ראויים לשבת בארץ בחוסן, בשמחה ובשלום.

המאמר מובא באדיבות ארגון צהר.
הכותב הוא ראש בית המדרש בבית מורשה וראש קהילת רמב"ן בירושלים.
תאריך:  25/12/2013   |   עודכן:  25/12/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות צהר לפרשה
הרב רפי פוירשטיין
בני ישראל מתקשים לעכל את החזון ארוך הטווח של משה רבינו - אם משום שהם שקועים בקשיי ההווה ואם משום שאין להם שאר-רוח. החזון והמעש חייבים להיות משולבים, וגם כיום המילה "חזון" עודנה נחוצה לנו
הרב יובל שרלו
כאשר אדם מבקש ברכה מצדיק, עליו לזכור שהברכה אינה באה במקום חובתו-שלו לתקן את מעשיו. וחשוב עוד יותר: עליו לדעת שמקור הברכה אינו אדם, קדוש ככל שיהיה, אלא רק ריבונו של עולם
הרב משה לוי
מדוע הסתלקה השכינה מיעקב אבינו כאשר ביקש לגלות לבניו את הקץ? משום שידיעת העתיד סותרת את הבחירה החופשית ואת עצם מהותם של החיים. ובכל זאת, בברכתו יש מרכיב של חיזוי העתיד
הרב אחיה שלמה אמיתי
אנו משתמשים במילים יווניות, חיים בדמוקרטיה שמקורה ביוון, עוסקים בפעילות גופנית שגם היוונים טיפחו. אין זה אומר שניצחנו או שהפסדנו; זה אומר שהיהדות יודעת להבדיל בין הכלי לבין התוכן
הרב חגי גרוס
מה המשותף לרבי מאיר שפירא מלובלין וליעקב אבינו? - תשומת הלב לפרטים הקטנים. זה מה שמאפשר ליעקב להפוך מאדם נרדף לאבי אומה, זה מה שמאפשר לרעיון "הדף היומי" להפוך למציאות הנמשכת עשרות שנים
רשימות נוספות
השילוב הראוי  /  הרב אליעזר שנוולד
בן משק ביתי  /  משה זלצברג
כשההיגיון פוגש באמונה  /  הרב רפי פוירשטיין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il