X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שלטון ה(צ)חוק / מאמר ראשון

הסכנה הקיומית האמיתית

מכוניות החונות על המדרכה הן תסמין למחלה המסכנת את החברה הישראלית הרבה יותר מכל איום חיצוני זוהי מחלת הזלזול בחוק ואף הצפצוף המוחלט עליו אם לא נתעשת במהירות, נמצא את עצמנו בתהום
▪  ▪  ▪
קרקע פוריה לפשיעה חמורה ולשחיתות [צילום: פלאש 90]
רק אופציה
שמירת החוק הפכה להיות אופציה. שמירת החוק נתפסת כעניין שיש להתחמק ממנו אם רק אפשר. שמירת החוק היא עסק לפראיירים. המחלה הזו פשתה לאורכה ולרוחבה של החברה בישראל והיא מקיפה את כל תחומי חיינו. זה מתחיל בעבירות חניה ותעבורה, עובר להתעלמות מפסקי דין ומסתיים בפיצוץ מכוניתו של פרקליט ובאיומים על חייו של שופט

ניתוח, השתלה ושיקום
אי-אפשר לרפא את המחלה הזאת באמצעות משחה ואנטיביוטיקה. יש כאן צורך בניתוח קשה, בהשתלת איברים ובשיקום שאחריו שינוי מוחלט באורח החיים. כדי שזה יקרה, יש צורך קודם כל להכיר בקיומה של המחלה ולהבין את חומרתה. לאחר מכן יש לגייס את כל מי שיש לו מה לתרום: המחוקק, בתי המשפט, המשטרה, הפרקליטות, רשויות האכיפה האחרות, בתי הסוהר, מערכת החינוך, אישי רוח

הדוגמה של הדוגמנית
"אני לא עבריינית, לא עשיתי משהו לא בסדר" - דבריה של הדוגמנית עמית מכטינגר, שנתפסה נוהגת בשכרות. לחובתה של מכטינגר 18 הרשעות (כולל מהירות מופרזת ונהיגה ללא רישיון), וזו הפעם השלישית תוך שנה וחצי שהיא נוהגת שיכורה; בשני המקרים האחרים תלויים ועומדים כתבי אישום נגדה.
לא צריך להכביר מילים על משמעותה של עבירה זו; נציין רק, כי היא אחת הבודדות שלצידה קבע המחוקק עונש מינימום - שנתיים פסילה. אבל העבריינית הסדרתית לא מבינה מה רוצים ממנה, וגרוע מזה: עורכי ידיעות אחרונות לא מבינים מה רוצים ממנה. עובדה, היא מופיעה (יום ו', 3.1.14) על השער של "7 ימים". הנה דוגמה מובהקת לכך שהפשע נתפס כמשהו שולי, אולי אפילו כמשהו חבר'המני.

מה מסוכן יותר לעתידה של ישראל - הגרעין האירני או מכוניות החונות על המדרכה? לכאורה, שאלה טיפשית לחלוטין. למעשה, במבט מעמיק יותר, התשובה ממש אינה צפויה.
פצצת אטום אירנית עלולה להמית רבבות ישראלים ולגרום לנזק אדיר, אבל - לצד הרצינות המובנת מאליה שיש לייחס לאיום זה - היא אינה יכולה לחסל את ישראל. לעומת זאת, כאשר מכוניות חונות דרך קבע על המדרכה, הדבר נובע מזלזול מוחלט בחוק - וזהו תסמין של מחלה העלולה להיות קטלנית.
שמירת החוק הפכה להיות אופציה. שמירת החוק נתפסת כעניין שיש להתחמק ממנו אם רק אפשר. שמירת החוק היא עסק לפראיירים. המחלה הזו פשתה לאורכה ולרוחבה של החברה בישראל והיא מקיפה את כל תחומי חיינו. זה מתחיל בעבירות חניה ותעבורה, עובר להתעלמות מפסקי דין ומסתיים בפיצוץ מכוניתו של פרקליט ובאיומים על חייו של שופט.
כולנו לוקים במחלה הזאת, מי יותר ומי פחות. כאשר אני כהולך רגל עובר באדום משום שאין בסביבה שוטר - סימן שאני מזלזל בחוק. מי שרושם הוצאה פרטית כהוצאה עסקית משום שהוא יודע שהסיכוי שייתפס הוא בערך אחד למיליון - סימן שהוא מזלזל בחוק. מי שמאפשר לכלבו לטנף את המדרכה משום שפקחי העירייה לא קיימים - סימן שהוא מזלזל בחוק. וכל אחד מאיתנו יכול לתת עוד ועוד דוגמאות.
אחרי מאות שעות בבתי המשפט אני יודע בבירור, שאם עשרה נאשמים צריכים להתייצב ביום מסוים ובשעה מסוימת, לפחות שניים מהם לא יגיעו. ואני גם יודע בבירור, שאם בכלל יוצאו להם צווי הבאה ואם המשטרה בכלל תאכוף אותם, זה לא ימנע מהם להיעלם גם בפעם הבאה. במישור המשפט האזרחי אני יודע בבירור, שאם אדם יתבע חוב שלא שולם לו, טובים הסיכויים שהחייב יתחמק מהדיון ויצפצף על פסק הדין.
אנרכיה המובילה להתפוררות
אין להקל ראש במשמעות של התופעות הללו, וזאת בשל שתי סיבות. הראשונה: כשם שטרור פורח על קרקע של תמיכה או לפחות העלמת עין, כך גם הפשיעה החמורה והשחיתות החמורה פורחות על קרקע של הפרות חוק קטנות. משפחות הפשיעה ואישי הציבור המושחתים מקבלים רוח גבית בדמות צפצוף על החוק. לכן, אי-אפשר להדביר את הפשעים הקשים אם מתעלמים מהפשעים הקטנים.
השנייה: התעלמות מהחוק מובילה בהכרח ובמישרין לאנרכיה, שהיא המובילה להתפוררות של חברות ומדינות. כאשר אדם לאדם זאב, כאשר איש את רעהו חיים בלעוֹ - אין קיום לחברה האנושית. החוק הוא המעצור בפני מצב זה, וכאשר המעצורים אינם פועלים - אין מה שיבלום את ההתדרדרות לתהום.
ישראל כבר מצויה במדרון הזה, ולא נחזור על הדוגמאות שכאמור כולנו רואים - וגם עושים - מדי יום. זו הסיבה לכך שהמכוניות החונות על המדרכה מסוכנות לעתידנו הרבה יותר מאשר נשק אטומי בידי האייתולות. הם יכולים לפגוע בנו; אבל רק אנחנו יכולים להרוס את עצמנו.
פחות זכויות ויותר אזרח
אי-אפשר לרפא את המחלה הזאת באמצעות משחה ואנטיביוטיקה. יש כאן צורך בניתוח קשה, בהשתלת איברים ובשיקום שאחריו שינוי מוחלט באורח החיים. כדי שזה יקרה, יש צורך קודם כל להכיר בקיומה של המחלה ולהבין את חומרתה. לאחר מכן יש לגייס את כל מי שיש לו מה לתרום: המחוקק, בתי המשפט, המשטרה, הפרקליטות, רשויות האכיפה האחרות, בתי הסוהר, מערכת החינוך, אישי רוח.
הדרך לריפוי תמיד עוברת דרך מכאובים וקשיים, ובמקרה שלנו - ייתכן שייפגעו זכויות אזרח. מובן שיש להימנע מכך ככל האפשר, אך אין להירתע מצעדים חיוניים רק מסיבה זו. אני מעדיף קצת פחות זכויות וקצת יותר אזרחים. אני מעדיף את זכויותיו של החף מפשע על פני אלו של האשם, את אלו של הקורבן על פני אלו של הקורבן.
בשבועות הקרובים נציג כאן, מדי יום ראשון, התייחסות לאחד מהחלקים באותו טיפול שורש. אני לא תמים עד כדי כך שאחשוב שהכל יקרה בבת אחת, ואפילו לא שחלק יקרה בהדרגה. יש יותר מדי אנשים שיש להם מה להפסיד, יש יותר מדי הרגלים מושרשים, יש יותר מדי צורך בתעוזה ובראייה לטווח ארוך. אך אי-אפשר לעמוד מנגד. "לא תעמוד על דם רעך", ציוותה התורה - קל וחומר כאשר מדובר בדמה של החברה הישראלית כולה.

בשבוע הבא: המשטרה

בשבוע הבא: מה צריך לעשות כדי לשפר את תפקודה של המשטרה? האם היא עסוקה יותר מדי בתפקידים שבעצם אינם שלה? מה המשמעות של ריבוי כתבי האישום והתביעות נגד המשטרה ונגד שוטרים?

תאריך:  05/01/2014   |   עודכן:  05/01/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הסכנה הקיומית האמיתית
תגובות  [ 25 ] מוצגות  [ 25 ]  כתוב תגובה 
1
וחוקי התורה לא בישבנך ל"ת
שופט  |  5/01/14 08:08
2
רמת העיתונות הירודה מסוכנת
אזרח מודאג 7000  |  5/01/14 08:20
 
- מס' 2 - דעה חסרת בסיס ל"ת
פרופ' אליהו בןחנן  |  5/01/14 11:25
3
תגובה עיניינית לשם שינוי
מיכאל ב  |  5/01/14 08:42
4
למספר 2
שמוליק12321  |  5/01/14 08:44
5
זו התוצאה
של כתבות כמו שלך  |  5/01/14 08:47
6
בהחלט יש בארךץ זלזול רב בחוק
נולא  |  5/01/14 08:53
7
נו ?
טולסטוי  |  5/01/14 08:53
8
אכיפה בנתיב ימני כביש 2 לת"א
Manipulate111  |  5/01/14 08:55
9
זאת השיטה
טיל אוילנשפיגל  |  5/01/14 09:29
10
איתמר לוין - מלח הארץ
אהרון שחר  |  5/01/14 09:31
 
- לעיתים קרובות הכללות לא נכונות
מיכאל ב  |  6/01/14 08:15
 
- לעתים רחוקות ההכללות נכונות
אהרון שחר  |  6/01/14 21:08
11
בנוסף למה שכתבתי קודם
מיכאל ב  |  5/01/14 09:44
12
לא התייחסת לזה שהמדינה מאלצת
אזרחים לעבור על ה  |  5/01/14 10:08
13
המשטרה ובתי המשפט
אורי שרביט  |  5/01/14 10:12
14
עוד 3 מקרי זילזול בוטה בחוק
משפטן  |  5/01/14 10:24
15
הדג מסריח מהראש
אבי כהן  |  5/01/14 10:31
16
הדג מסריח מהראש.
בני בנקר  |  5/01/14 10:57
17
הרחבת סמכות המשטרה,
אורי שרביט  |  5/01/14 11:15
18
כתבה מצויינת
פרופ' אליהו בןחנן  |  5/01/14 11:20
19
משענת קנה,,
אלגו  |  5/01/14 11:35
20
מה לך כי תתלונן על האזרחים?
עד הטביעה  |  5/01/14 12:14
21
הערות
אנתופישתים  |  5/01/14 12:18
22
לכובע שלי - 3 פינות...
דני דין  |  5/01/14 22:17
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אליקים העצני
מבעד מסך הסודיות מתחילים להצטייר קווי המתאר של שלום-הבלהות    עם כל הכבוד לערך של שוויון בנטל, מרבית בוחרי מפלגתו של בנט שמים את גורל ארץ ישראל לפני ענייני הכלכלה
KPMG סומך חייקין
בית המשפט מציין כי עצם היות מנהל חברה תושב ישראל, אינו מהווה חזקה כי החברה נשלטת ומנוהלת מישראל
יובל ברנדשטטר
ארץ ישראל ללא הבקעה וההר היא כמו סירה עם חור גדול פעור במרכזה: בסופו של דבר היא תטבע גם אם כל המשאבות פועלות    על הליכוד לנער את חוצנו מן ההתבטלות בפני אמריקה
יגאל מימון
מנהיג עם חזון ברור ועצבי ברזל יכול וצריך לעמוד על האינטרסים החיוניים של עם ישראל ולשמור על ארץ ישראל מכל משמר    התקשורת מאיימת ומהלכת אימים - ואם צריך, גם מפתה
מרדכי קידר
אובמה וקרי אינם יכולים להבטיח לישראל שמדינה פלשתינית בעלת רצף טריטוריאלי לא תהפוך מתישהו למדינת חמאס, נוספת על חמאסטן שבעזה, ולכן על ישראל להתייחס לדרישותיהם בדיוק כפי שא-סיסי מתייחס אליהן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il