X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הגיע הזמן להכיר בכישלון הכואב של כל הכוונות הטובות בהגדרת "זכויות התלמיד" מה הן חובות הילד? האם הוא מודע, בכלל שיש לו כאלה?
▪  ▪  ▪
תלמידים - מה עם חובות? [צילום: פלאש 90]

שלושה מקרי אלימות קשים בין נערים לבין עצמם, אירעו בימים האחרונים. האחד הסתיים ברצח, השני הסתיים בפציעה קשה והשלישי נגמר ב"רק" מכות. בעוד הנער הנפגע "רק" מאושפז בבית חולים.
מלבד האירועים האלה קיימים אירועים רבים נוספים המתרחשים מתחת לרדאר בבית ו/או בבית הספר. על כך אין לנו נתונים, פשוט משום שהנפגעים מאלימות חבריהם, נמנעים מלספר על כך להוריהם, אבל סביר להניח שמספר הנפגעים מאלימות חבריהם גדול בהרבה.
מתוך שלושת המקרים האמורים, בשני האחרונים נשלחו התלמידים הפוגעים לביתם אולי בתוספת "נו, נו, נו", של שוטר, המנפנף לעומתם באצבעו. מפחיד ממש. הוא גם יודע שיותר מכך אין הוא יכול לעשות דבר למען הילדים המוכים. בוודאי לא לעצור את המכים. אלה יגיעו כעבור יום אל חבריהם בבית הספר ויתקבלו בו כגיבורים.
מערכת החינוך נמצאת למעשה בהתדרדרות, שכן הנערים הבריונים מוצאים בה כר נרחב להשתוללות ולהשלטת אווירה של פחד בכיתות רבות בישראל.
בשנת 2000, התקבל חוק זכויות התלמיד, שהיה החוק הראשון מסוגו בעולם. ישראל פועלת כידוע על-פי החוק האומר אנחנו "הכי". "הכי דמוקרטיים", "הכי טובים", ובקיצור "הכי" הכול. ומכאן גם שאנחנו יודעים הכי טוב כל הקשור לחינוך ילדינו.
היוזמה לחקיקה הנדיבה הזאת הגיעה ממועצת התלמידים והנוער הארצית. לאחר מכן, בשנת 2004, הוכנסו בחוק שינויים מסוימים, שהרחיבו את המוגדר כ"זכויות התלמיד". כך שעכשיו עומדות לרשותנו עשר שנים לבחון במבט לאחור את הנעשה בה; לבחון לאן הביאה אותנו הליברליות האינסופית ו"המלאכית" שבה נתברכנו. האם היא הביאה אותנו אל המטרה המיוחלת: יצירת הרמוניה ומערכת יחסים אידיאלית ולבבית במשולש הגורדי: המורים ההורים והתלמידים? האם היא סייעה למערכת ליצור אדם טוב יותר, אדם המוכן להקדיש מזמנו לצרכי הכלל והחלשים? ואולי השיגה את ההפך הגמור מכך?
המסקנה שיש לאמץ אותה באומץ, היא כי נכשלנו. על בעלי הכוונות הטובות שעמדו מאחרי החקיקה האמורה להניח את ידם על לוח לבם ולומר: הגיע הזמן להכיר בכישלון הכואב של כל הכוונות הטובות בהגדרת "זכויות התלמיד". טעינו כאשר דיברנו על זכויות בלי להתייחס לחובות. ובדיעבד שגינו כאשר נמנענו מלנסח שני חוקים נוספים. את חוק זכויות המורים. ואת חובות התלמידים. אין שום סיבה להשלים עם מצב שהמורה "יזכה" ליחס של זלזול ולפעמים גם חרפות וגידופים מצד ההורים, הממהרים לעמוד לצד בניהם הסוררים.
ואילו התלמיד? הוא לא חייב מאומה. לא לחבריו, לא למוריו וגם לא להוריו. אנשי חינוך רבים הביעו דעתם שלתלמיד, כל תלמיד, נחוצה מסגרת בתוכה הוא יפעל, אלא שבמדינת ישראל נפרצו כל הגבולות בתחום הזה. ויתרנו מראש על עיצוב מסגרת ודפוסי התנהגות נכונים לילדים ובהם כללים ברורים ואף נוקשים במספר נושאי יסוד (שלילת אלימות למשל ו"תעריף" ענישה מתאים למפרים אותו), לא עוצב בעבורו מסלול נכון שבעזרתו הוא יוכל לממש את תוכניותיו. תלמידי ישראל, מחוץ לאלה המצויים במערכת החינוך הממ"ד, חיים בתוך "מסגרת" של כלום. נער הישר בעיניו יעשה, ואנו חוזים בתוצאות הקשות יומיום.
ומה הן חובות הילד? האם הוא מודע, בכלל שיש לו כאלה? האם הוא שותף פעיל בסיוע לחלשים בחברה? האם עניין התרומה לחברה הוא מרכיב פעיל בשימוש שהוא עושה בזמן הפנוי העומד לרשותו?
הפרת הכלל הבסיסי שאין זכויות ללא חובות מייצרת אזרח גרוע לחברה ולמדינה. היא גם יוצרת לגיטימציה המאפשרת להורים להתערב: "מדוע הענשת את הילד? הוא לא עשה שום דבר". ולשלול בעצם את הזכות הקיימת ועומדת לרשות כל מחנך - זכות הענישה. ללא הקניית מושגים של שכר ועונש הרי כאילו סרסנו את מערכת החינוך. התוצאות? הרי הן לפניכם!

תאריך:  08/01/2014   |   עודכן:  08/01/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
זכויות הילד? והיכן זכויות ההורים? המורים?
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בלפור חקק
סמוך לחג של "שִירת העשבים", באה לנו "שִירת הים", ובבתי הכנסת של שכונות הנחלאות בירושלים נשמעת בימים אלה "שִירת הבַּקשות"
אפרים זלמנוביץ
פנייה לשר החינוך בבקשה להורות לכל התלמידים לבוא לבית הספר לבושים בתלבושת אחידה    פעולה פשוטה זו אמורה לחנך את בני הנוער לצניעות, לסדר ולמשמעת
אפרים הלפרין
משרד המשפטים הוא ראש וראשון החייב לשמור על סמלי המדינה, ולצערי המשרד עושה שימוש לא ראוי בהמנון הלאומי
נסים גבאי
קיים צורך דחוף ומיידי לקבל שר תחבורה שישכיל להבין שמצב התחבורה בישראל אינו יכול להמשיך ולהידרדר
ד"ר רון בריימן
מזכיר המדינה האמריקני כנראה משתעמם בארצו. הוא מ-ש-ו-ע-מ-ם! לא ניתן להסביר בדרך אחרת את התעסקותו הכפייתית בבעיה שככל הנראה אין לה פתרון, ובוודאי לא בדורנו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il