X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כאשר קשה להגיע בבת אחת ליעד הסופי, לא מטיחים את הראש בקיר אלא מציבים יעדי ביניים מעשיים. כך נהג ריבונו של עולם בעמו בעת יציאת מצרים, וכך צריכים כולנו לנהוג בחיי היום-יום
▪  ▪  ▪
הולכים לארץ ישראל בדרך סיבובית
לא מדלגים
הרמב"ם מראה, כי ריבונו של עולם גם לא תובע מעם ישראל לדלג באופן מהיר וישיר לעבודת אלוקים מופשטת. עם ישראל ראה בסביבתו המצרית הקרובה התמכרות למוחש ולגשמי, ולאחר מאות שנים של גלות לא ניתן לקפוץ בבת אחת אל הרום המלא של עבודה מופשטת

"ויהי בשלח פרעה את העם, ולא נחם אלוקים דרך ארץ פלשתים כי קרוב הוא, כי אמר אלוקים: פן יינחם העם ראותם מלחמה ושבו מצרימה. ויסב אלוקים את העם דרך ים סוף".
פסוקים אלה הפותחים את פרשת השבוע שלנו מלמדים דבר מרתק. ריבונו של עולם מחליט להוריד את ה"רף" למען עם ישראל, לאחר שכביכול הוא מבין שעם שזה עתה יצא משנים ארוכות של שעבוד, אינו יכול לעמוד בתביעה ללכת באופן ישיר לארץ ישראל. ה' מוביל את העם בדרך סיבובית עד לכניסה לארץ. לאמור: נותן התורה לא תבע מעם ישראל לעמוד בתביעה העליונה והמוחלטת, כי אם "התחשב" בנסיבות האנושיות וביכולות שלנו כבני אדם.
הרמב"ם ראה בכך עיקרון החורג בהרבה מהפרשה שלנו. הרמב"ם מראה, כי ריבונו של עולם גם לא תובע מעם ישראל לדלג באופן מהיר וישיר לעבודת אלוקים מופשטת. עם ישראל ראה בסביבתו המצרית הקרובה התמכרות למוחש ולגשמי, ולאחר מאות שנים של גלות לא ניתן לקפוץ בבת אחת אל הרום המלא של עבודה מופשטת. הקורבנות, מבחינה זו, הם סובלימציה (=עידון) של הדרכים אותן הם למדו במצרים. הם התקדמות מרובה לכיוון האלוקי המרומם, אולם אין הם שיא האמונה המופשטת. חשוב להדגיש, כי משנת הרמב"ם בעניין הקורבנות מורכבת הרבה יותר.
כדי להצדיק את משנתו ולדחות את החולקים עליו, הרמב"ם מביא את הפסוקים מתחילת פרשתנו המוזכרים כאן. החולקים עליו טענו, כי אין ריבונו של עולם "מתכופף" לקומת בני האדם ומתחשב ביכולות האנושיות, ועל כן פנה הרמב"ם לאמור בתחילת הפרשה: "וכמו שהסב הא-לוה אותם מן הדרך הישרה אשר הייתה מכוונת תחילה, מפני יראת מה שלא היו גופותם יכולים לסבלו לפי הטבע, אל דרך אחרת, עד שתגיע הכוונה הראשונה - כן ציווה בזאת המצווה אשר זכרנו" [מורה נבוכים ג', ל"ב].
אנו יכולים ללמוד מכאן גם ברובד החינוכי, אבל גם לרובד הציבורי ואפילו זה הפוליטי. אנו למדים מתחילת פרשת בשלח את כללי הדרך המובילה בסופו של דבר למטרה. אנו למדים, כי כאשר לא ניתן לדלג בבת אחת אל היעד הסופי, חייבת לבוא הכרה ברורה שמתקדמים לאט-לאט. לא בבת אחת קופצים ליעד המלא, אלא מטפסים קמעה-קמעה, בדרך בה ניתן ללכת.
את הכלל הזה בו נוהג ריבונו של עולם צריכים ללמוד הורים ביחס לילדיהם, מורים ביחס לתלמידיהם, מדריכות ביחס לחניכותיהן, רבנים ביחס לשומעי לקחם, תנועות אידיאולוגיות ביחס לחברה הכללית וגם מעסיקים ביחס לעובדיהם. כאשר הפער בין ההווה לבין היעד נראה בלתי ניתן לגישור, לא דופקים את הראש בקיר, אלא מציבים יעדי ביניים, מתאזרים בהרבה סבלנות, והולכים בדרכו של ריבונו של עולם - קמעה-קמעה.

המאמר מובא באדיבות ארגון צהר.
הכותב הוא ראש ישיבת ההסדר אורות שאול בכפר בתיה וחבר הנהלת ארגון רבני צהר.
תאריך:  09/01/2014   |   עודכן:  09/01/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות צהר לפרשה
הרב רפי פוירשטיין
במקום חגיגות ניצחון, יושבים בני ישראל בליל יציאת מצרים בבתיהם כאשר הם מבועתים מפחד. התודעה הראשונה הנצרבת בלבבות העם החדש היא, שאמונה באלוקים פירושה אמונה בחוסר יציבותו של האדם
הרב ד"ר בני לאו
בני ישראל אינם מסוגלים לקלוט את לשונות הגאולה של משה, משום שהם זקוקים לפתרון למצוקתם העכשווית. החברה הישראלית עברה גם היא שנים של נמיכות רוח, אך בכל משבר הוכיחה מחדש את חוסנה
הרב רפי פוירשטיין
בני ישראל מתקשים לעכל את החזון ארוך הטווח של משה רבינו - אם משום שהם שקועים בקשיי ההווה ואם משום שאין להם שאר-רוח. החזון והמעש חייבים להיות משולבים, וגם כיום המילה "חזון" עודנה נחוצה לנו
הרב יובל שרלו
כאשר אדם מבקש ברכה מצדיק, עליו לזכור שהברכה אינה באה במקום חובתו-שלו לתקן את מעשיו. וחשוב עוד יותר: עליו לדעת שמקור הברכה אינו אדם, קדוש ככל שיהיה, אלא רק ריבונו של עולם
הרב משה לוי
מדוע הסתלקה השכינה מיעקב אבינו כאשר ביקש לגלות לבניו את הקץ? משום שידיעת העתיד סותרת את הבחירה החופשית ואת עצם מהותם של החיים. ובכל זאת, בברכתו יש מרכיב של חיזוי העתיד
רשימות נוספות
אז מי ניצח?  /  הרב אחיה שלמה אמיתי
החלומות הגדולים והמעשים הקטנים  /  הרב חגי גרוס
השילוב הראוי  /  הרב אליעזר שנוולד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il