X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אתגר לא מסובך למשרד החינוך ולשר פירון העומד בראשו: במקום קיבוע של תאריכים לועזיים חסרי משמעות, מה יותר פשוט מלקבוע שכל שנת לימודים תיפתח ב-א' באלול, וכך יהיה תמיד חודש לימודים מלא עד ראש השנה
▪  ▪  ▪
שר החינוך שי פירון [צילום: פלאש 90]
פירון: "מענה לאתגרי החינוך במאה ה-21"
עופר וולפסון
משרד החינוך מציג רפורמה נרחבת שתכליתה מעבר ללמידה משמעותית, המבוססת פחות על ציוני בחינות קשיחים ושינון * הבגרויות יבוטלו בכיתה י' והיקפן יצומצם ב-40%, בחינת הפסיכומטרי תהפוך לבחינת רשות בלבד, 30% מהציון הסופי יבוא מפעולות העשרה ולא מבחינות, בתי הספר יזכו לגמישות ניהולית בקביעת תכנים ומקצועות מדעים והשכלה כללית יהפכו חובה
לרשימה המלאה

ילדי ישראל ראויים ליותר
שי פירון
דברי שר החינוך במסיבת העיתונאים בה הוכרזה רפורמת "ישראל עולה כיתה" - התוכנית הלאומית ללמידה משמעותית [ז' בשבט תשע"ד, 08.01.2014]
לרשימה המלאה

שר החינוך, שי פירון, להוט לבצע חידושים בתחום פעילותו ועל כך תבוא עליו הברכה. עם זאת, בתחום אחד הוא נוטה ככל הנראה לחזור על ליקוי ותיק, ככל הנראה מתוך שמרנות: מועד פתיחתה של שנת הלימודים. שנות הלימודים נקראות בדרך כלל בשמן העברי - השנה, למשל, היא שנת תשע"ד - מכיוון שהן נפתחות סמוך לראש השנה. אבל, משום-מה המועד המדויק של תחילת הלימודים - אם אין שביתה - נקוב לפי הלוח הלועזי, 1 בספטמבר בדרך כלל.
המשמעות של פתיחת שנת הלימודים בתאריך לועזי היא שמספר ימי הלימודים עד ראש השנה משתנה משנה לשנה: לפעמים מדובר בימים ספורים ולעתים בחודש ואף יותר. התוצאה היא שבשנים מסוימות ילדי ישראל אינם יכולים להספיק ללמוד על חגי ישראל ותרבותו בימים הבודדים שלפני ראש השנה. ובהמשך, כאשר יהפכו לאזרחים בוגרים, אזרחי ישראל ימשיכו לשאול את השאלות התמוהות כמו מתי "יוצא" השנה ראש השנה ומתי "נופל" יום הכיפורים. כבר למעלה מ-3,500 שנה שמועדים אלה חלים ב-א' בתשרי וב-י' בו, עוד מהימים שבהם איש לא חלם על הלוח הנוצרי ("הכללי", "האזרחי", "הלועזי"). חגי ישראל אינם "יוצאים" ואינם "נופלים".
אתגר לא מסובך למשרד החינוך ולשר פירון העומד בראשו: במקום קיבוע של תאריכים לועזיים חסרי משמעות, מה יותר פשוט מלקבוע שכל שנת לימודים תיפתח ב-א' באלול, וכך יהיה תמיד חודש לימודים מלא עד ראש השנה. כך יהיו לימודים סדירים במשך חודש, ולא המשך הבטלה של החופש הגדול עד "אחרי החגים". כמובן שמיד יקומו תלמידים, ובעיקר מורות ומורים, ויתבעו את עלבונו של החופש הגדול, מחשש שזה יקוצר. גם בלי להגיע להחלטה הדרושה שחופש זה ארוך מדי ובזבזני מדי (סוגיה זו ראויה לדיון נפרד), אין כל בעיה להחליט שחופש זה יתקיים בחודשים תמוז-אב במקום ביולי-אוגוסט. חום יולי-אוגוסט זהה לחום תמוז-אב. אין כל קושי ששנת הלימודים תתחיל ב-א' באלול ותסתיים ב-ל' בסיוון במקום ב-1 בספטמבר עד 30 ביוני.
חגי ישראל ומנהגיהם קשורים בלוח העברי ובעונות השנה בארץ ישראל. מי שמאחל שנה טובה סמוך לראש השנה מתכוון לשנה העברית החדשה, כלומר לזו המתחילה ב-א' בתשרי ולא לזו שמתחילה ב-1 בספטמבר או בתאריך אחר כלשהו. לוח שנה הוא מחזורי מטבעו, ואינו יכול להתייחס בכל שנה לתאריכים אחרים עבור אותם מועדים ואירועים. אבל, לא ניתן לתת משמעות לכך בעיני ילדים ומבוגרים כאשר מתנכרים ללוח שלנו.
הזדמן לי לשוחח עם תלמידת כיתה ד', ילידת פברואר, ילידת פורים. אותה תלמידה לא זו בלבד שלא ידעה את התאריך העברי של יום הולדתה ושהוא חל בחודש אדר; היא אף לא ידעה מהו חודש אדר, וממילא גם לא מה הם החודשים האחרים בלוח השנה היהודי (אין חשיבות לכך שחלק משמות החודשים העבריים לקוחים מתרבויות המזרח הקדום). במציאות זו סכנת ההתבוללות מאיימת לא רק בתפוצות, אלא גם בארץ ישראל ובמדינת ישראל. אגב, חברתה, תלמידת החינוך הממלכתי-דתי, ילידת אדר, ילידת פורים אף היא, אבל איננה מכירה את החודשים הלועזיים. אין מנוס משימוש מקביל בשני הלוחות, ואין להתעלם מאחד מהם. הם אינם באים האחד על חשבון האחר.
טוב עשו חלוצי ההתיישבות הציונית כאשר חידשו את מנהגי החגים היהודיים וקיבעו את קשרם לעונות השנה ולפעילויות החקלאיות: חג הקציר, חג הביכורים, חג האסיף, ראש השנה לאילנות. מעשה מבורך זה איננו שלם כאשר האירועים אינם מתפרסמים על-פי הלוח העברי (אין מניעה לפרסם גם את התאריך הנוצרי). אגב, ט"ו בשבט חל תמיד בט"ו בשבט, לא ב-16 בינואר... 16 בינואר חל השנה בט"ו בשבט... כמו-כן: כאשר העירייה של העיר העברית (?) הראשונה מפרסמת, למשל, שאירועי יום הזיכרון לחללי צה"ל יתקיימו ב-22 באפריל - במקום לציין ד' באייר - היא מנתקת את הקשר ההיסטורי ליום העצמאות.
בימים אלה של ייאוש, הינתקות ואובדן דרך חשוב לשוב אל השורשים ולהשיב את התקווה ואת הציונות למחוזותינו. זהו צורך קיומי ללא קשר עם היותו של אזרח ימני או שמאלני בהשקפותיו הפוליטיות, דתי או חילוני במנהגיו ובאורחות חייו. לוח השנה העברי איננו של ה"דתיים" אלא של כולנו. לוח השנה העברי הוא גם המכנה המשותף והמקשר בין כל היהודים בעולם, המתחילים את שנתם החדשה מדי שנה ב-א' בתשרי.

הכותב היה יו"ר חוג הפרופסורים לחוסן מדיני וכלכלי.
תאריך:  12/01/2014   |   עודכן:  12/01/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 שי  פירון / Shai  Piron
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שי פירון, אתה יכול עדיין לתקן
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
הצעה מצוינת!!!
הניה  |  12/01/14 17:45
2
לרון בריימן יש ראש טוב
אהרון שחר  |  12/01/14 21:09
3
צודק לן פירון נוהג כך גם בתכני
גלית חדרה  |  12/01/14 23:44
4
מצטרפת לקריאתך לשר החינוך
א-דפנה  |  13/01/14 07:15
5
השבוע לא יהיה זמן, חוקרים את ל"ת
פשע תלית המודעה  |  13/01/14 08:58
6
פירון ממשיך בהרס של יולי תמיר
מחנכת, אמא  |  13/01/14 20:25
7
יתכן שפירון מקבל הוראות מהנער=
יוד יוד  |  14/01/14 21:18
8
אני מציע שהנהלת האתר תוודא
אבנר המקושש  |  15/01/14 08:53
9
הצעה נחמדה אבל...
לוגי  |  15/01/14 15:55
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד חיים שטנגר
הקול הקורא שפרסמו הרבנים הראשיים לבנות שלא לשרת שירות צבאי בצה"ל, יכול להיכלל בגדר של הסתה להשתמטות משירות צבאי - דבר המהווה עבירה פלילית, לכל דבר ועניין    לשר לפיד אין כל סמכות להורות על פיטורי הרבנים הראשיים; אז למי כן יש הסמכות?
יורם דורי
השבוע ראיתי את נכדיי מפגינים עם הוריהם נגד כוונת ראש עיריית גבעת שמואל לסגור את בית-הספר בן-גוריון שבשכונת רמת אילן בו הם לומדים ולצופף את כל התלמידים בבית-הספר "אלון" המרוחק מאוד תוך שימוש בהסעות
משה חסדאי
אריק שרון, אריק איינשטיין, שני הפכים ולשניהם אנו מכירים טובה גדולה    התעלמו מ'המוסד' ומהשב"כ ומצה"ל, ומהאמת שהביאו לפניהם
אהרון שחר
ייתכן שהייתה אפשרות שאריאל שרון ייפרד מאיתנו כבר לפני שנים, אך ככל הנראה משפחתו התעקשה להאריך את סבלו    יש סיכוי שלפרקים לפחות הוא היה בהכרה    רגעים אלו מתוארים באופן מרגש כמבע בעיניים ותזוזת אצבעות, אבל האמת כמו לקוחה מסרט אימה
רפי לאופרט
כל מה שנאמר מבחינה קונספטואלית ומתודולוגית על הסימנים המעידים "בעד" כפי שקורא להם הבר, תקף גם לגבי הסימנים המעידים "נגד"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il