X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מערכת ההתדיינות המשפטית בנושא פטנטים בארה"ב עוברת שינויים גדולים
▪  ▪  ▪
שינויים ברישום [צילום: יום ליום]

חברות מכל רחבי העולם, לרבות מישראל, מקבלות זימון לבתי משפט בארה"ב כדי להתגונן מפני תביעות בגין הפרת פטנט. רבות מהתביעות המשפטיות האלה מוגשות היום על-ידי חברות שאינן עושות שימוש בטכנולוגיה המוגנת בפטנט שלהפרתו הן טוענות. יש המכנים את "הגופים הלא-משתמשים" האלה בכינוי "טרולים של פטנטים".
על-פי ה-BBC, עלוּת התביעות המשפטיות שהוגשו על-ידי טרולים של פטנטים בשנת 2011.הסתכמה ב-29 מיליארד דולר. סכום זה משקף את הכסף שהוצא כדי להתגונן ולהגיע להסדר בתביעות משפטיות אלה; חלק מהכסף הזה הגיע מחברות ישראליות.
בכל מקרה, ב-5 בדצמבר 2013 עברה בבית הנבחרים של ארה"ב "הצעת-חוק החדשנות", אשר אם תאושר ותהפוך לחוק עשויה להביא על תיקונן בעיות דוחקות רבות שמטרידות היום את מערכת הפטנטים האמריקנית.
הסטת שכר הטרחה
בארה"ב, כל אחד מהצדדים בתביעה משפטית נושא בתשלום שכר הטרחה של עורכי דינו, בעוד שבאנגליה נוהגים על-פי הכלל "המפסיד משלם". הצעת-חוק החדשנות מאמצת כלל בריטי מותאם. אם מי שמואשם בהפרה (הנתבע) מתגונן בהצלחה מפני תביעה בגין הפרת פטנט, ולאחר מכן יכול להוכיח שהתביעה הייתה בלתי-סבירה, תוטל על בעל הפטנט האחריות לתשלום הוצאות המשפט של הנתבע הזוכה.
אמות מידה גבוהות יותר לכתבי טענות
תביעה משפטית מתחילה בהגשת תלונה שבמסגרתה טוען בעל הפטנט להפרה של הפטנט. על-פי הצעת-חוק החדשנות, בעל הפטנט יידרש לכלול בתלונה פרטים נוספים שעליהם מבוססת התביעה המשפטית: תביעות פטנט ספציפיות, וכיצד מתרחשת ההפרה לכאורה.
מענה לשימוש-לרעה בחובת גילוי מסמכים
עלוּת גילוי-המסמכים שעשויה להגיע למיליונים רבים של דולרים פוגעת באופן לא פרופורציונלי במי שנתבעים בגין הפרת פטנט, מכיוון שעליהם להמציא מיליוני עמודים של ראיות. לעומת זאת, הטרולים שבצד שכנגד נדרשים להמציא מסמכים מועטים. הצעת-חוק החדשנות מזיזה את שלב גילוי המסמכים על-מנת להבטיח גילוי מסמכים ממוקד יותר ולהפחית את העלות עבור מי שנתבע בגין הפרה.
השהיית הליכים כנגד לקוחות
לבעל פטנט עומדת הזכות לתבוע כל מי שמייצר, משתמש או מוכר טכנולוגיה שמפרה לכאורה את הפטנט שלו, ובכלל זה משתמשי-קצה. בהתבסס על הזכות הזו, טקטיקה חדשה שננקטת על יד טרולים של פטנטים היא להתמקד בבתי עסק קטנים ובמשתמשי-קצה, שמשתמשים במוצרים המכילים טכנולוגיה מצויה ויומיומית, ולאיים עליהם בתביעה בגין הפרת פטנט. לדוגמה, בתי קפה נתבעו בגין מתן שירות "נקודות חמות" לחיבור Wi-Fi. הצעת-חוק החדשנות מתירה ליצרנים של טכנולוגיות אלה, שהם לעתים קרובות חברות-ענק בינלאומיות, להתגונן מפני תביעת הטרול בעוד שהליכי התביעה נגד משתמשי-הקצה מושהים.
מה הלאה?
בעקבות קבלתה של הצעת-חוק החדשנות על-ידי בית הנבחרים, עומדות בפני הסנט מספר אפשרויות להתקדם בנושא זה. עם זאת, התוצאה הצפויה ביותר היא שהסנט יצביע על גרסה משלו לחוק רפורמה במערכת הפטנטים.
ישנה סבירות גבוהה מאוד שהנשיא אובמה יחתום ויהפוך לחוק הצעת-חוק שנותנת מענה להתנהלות המשפטית הפוגענית הננקטת על-ידי טרולים של פטנטים בכל הקשור לתביעות בגין הפרת פטנט. הנשיא אובמה ביטא בעבר במספר הזדמנויות את רצונו העז לראות חקיקה מסוג זה שתבצע רפורמה בתחום הפטנטים. בחודש יוני 2013, למשל, הוציא הנשיא אובמה חמישה מזכרי פעולה נשיאותיים והציע המלצות חקיקה שמפרטות במפורש את הצעדים שעל הממשלה לנקוט על-מנת להבטיח שמערכת הפטנטים של ארה"ב תישאר תחרותית. רבות מההמלצות של הנשיא אובמה שולבו בהצעת-חוק החדשנות.

הכותב הוא שותף במשרד פניגן.
תאריך:  14/01/2014   |   עודכן:  15/01/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלעזר לוין
קרן נויבך שאלה בשידור בקול ישראל מה עונים לילד, בשיעור על אריאל שרון, שמשפחתו גורשה על-ידי שרון מגוש-קטיף    המפקחת דניאלה פרידמן התחמקה ולא ענתה    נויבך נרדמה בשמירה, ולא העירה למפקחת: "לא ענית על השאלה"
אברהם בן-עזרא
חזקה על מומחה בעל ניסיון, הבקי בהליכי משפט, כי אכן בדק את הטעון בדיקה
אליהו קאופמן
לפיד הינוקא מאמין כי המדינה היא גם המפלגה שלו, שם השליט דיקטטורה וצמצם את חופש הדיבור והפעילות
חגי הוברמן
עם פטירתו של אריאל שרון מלאו עשר שנים להחלטתו לעקור את כל יישובי חבל עזה ולהחריבם עד דק. אם לא היה נרדם לפני שמונה שנים, היה ממשיך בהחרבת היישובים ביהודה ושומרון
עו"ד חיים שטנגר
על זניחת מחסום השפיטות, דווקא שעה שיש לעשות שימוש במחסום שכזה וכאשר מחסום זכות העמידה אינו יעיל, שכן מדובר בזכות אישית של העותר אשר נטען כי היא נפגעת בידי הרשויות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il