X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שלטון ה(צ)חוק / מאמר שלישי

אין דין ואין דיין

העומס בבתי המשפט נובע בראש ובראשונה מהצפת מקצוע עריכת הדין, ובזה חייבים לטפל לצד זאת, על בתי המשפט לתרום את חלקם להדברת הפשיעה על-ידי מניעת סחבת והחמרה בענישה
▪  ▪  ▪
מטביעים את המערכת [צילום: יוסי זמיר]
בחינות מחודשות
יש לשקול בחינות למי שנמצאים במקצוע מספר מסוים של שנים כתנאי להמשך העיסוק בו. על בתי המשפט להפנות לטיפול משמעתי כל פסק דין בו נמצא שעורך דין התנהל בצורה המצדיקה את העמדתו לדין משמעתי. בתי המשפט גם צריכים להטיל הוצאות אישיות משמעותיות על עורכי דין שנעדרים מדיונים ללא הצדקה, ואף לשקול חיוב אישי שלהם במקום בו ברור שהם ולא מרשיהם אחראים לניהול הליכי סרק

איתמר לוין
בוז לכחולי המדים

איתמר לוין
הסכנה הקיומית האמיתית

כאשר אני מזדמן ליום של תיקים פליליים בבית משפט כלשהו, אני יכול לדעת בוודאות שיהיו לא מעט דקות מתות. בין אם מדובר ביום של מיקוד פלילי, בין אם מדובר ביום של הקראות בתיקי תעבורה, בין אם מדובר ביום של דיוני מעצרים - לעולם לא יגיעו כל הנאשמים ועורכי הדין. למה? כי ככה זה כאשר האווירה הכללית היא של זלזול בחוק.
אני גם יכול לדעת, כמעט בוודאות, ששום יום דיונים לא יתחיל בזמן, ואין זה משנה מה הנושא. הוכחות, קדם משפט, הארכות מעצר, הקראות - תמיד יהיה איחור. לפעמים השופט יתעכב, לפעמים הצדדים לא יגיעו, לפעמים התובע ייכנס ברגע האחרון, לפעמים רכב השב"ס ייתקע בפקק.
אלו שניים מההיבטים המרכזיים בהם "תורמים" ההליכים המשפטיים את חלקם לנושא בו אנו עוסקים בשבועות האחרונים: הפיכת שמירת החוק לאופציה. תוסיפו לכך את העומס הבלתי-נסבל ואת הדחיות הבלתי-מסתיימות, ותבינו מדוע בית המשפט רחוק מלעורר את יראת הכבוד החיונית לתפקודו. מאחר שבנושא הזה דומה שהליקויים מוכרים היטב, אייחד את השורות הבאות לכמה פתרונות הכרחיים.
חשוב מאוד להדגיש, כי הפתרונות חייבים להיעשות לכל הרוחב ולא להתמקד רק בהליכים הפליליים. ראשית, וזה העיקר, אי-כיבוד החוק בא לידי ביטוי גם במישור האזרחי (למשל: הפרת חוזים) ובמישור המינהלי (למשל: תכסיסנות במכרזים), ולכן חובה לעסוק גם בהם. שנית, זלזול בהליכים אזרחיים משפיע על האווירה הכללית עליה אני מרבה לדבר במאמרים אלו.
לא יודעים את החוק
הבעיה מספר אחת של מערכת המשפט בישראל היא ריבוי עורכי הדין. מבין קרוב ל-60,000 עורכי הדין, לפחות רבע ואולי שליש לא צריכים להיות במקצוע. הם לא יודעים את החוק, הם לא מכירים את הפסיקה, הם מחוסרי פרנסה והם מציפים את המערכת בהליכים מיותרים. יוצא לי לראות כאלו כמעט בכל ביקור שלי בבית משפט כלשהו.
הטיפול בהצפת מקצוע עריכת הדין צריך להיעשות בשתי זרועות: לעתיד ולהווה. כלפי העתיד, יש להעלות את רף הכניסה למקצוע באמצעות דרישה לציונים גבוהים יותר בבחינות הלשכה, יש למקד את הבחינות בדין המהותי ולא בשאלות של פרוצדורה ויש לחייב בהשתלמויות מקצועיות לאורך הקריירה. מן הראוי גם לבחון את ריבוי המכללות ולהביא לסגירה של הגרועות שבהן.
כלפי ההווה, יש לשקול בחינות למי שנמצאים במקצוע מספר מסוים של שנים כתנאי להמשך העיסוק בו. על בתי המשפט להפנות לטיפול משמעתי כל פסק דין בו נמצא שעורך דין התנהל בצורה המצדיקה את העמדתו לדין משמעתי. בתי המשפט גם צריכים להטיל הוצאות אישיות משמעותיות על עורכי דין שנעדרים מדיונים ללא הצדקה, ואף לשקול חיוב אישי שלהם במקום בו ברור שהם ולא מרשיהם אחראים לניהול הליכי סרק. העיקר הוא להבין שאנחנו נמצאים במצב של כשל שוק קטסטרופלי, הפוגע במדינה ובכל אזרחיה, ויש מקום להתערבות של המחוקק.
אין זמן ל"החמרה הדרגתית"
אין לפטור מאחריות את בתי המשפט עצמם. ניהול הליכים פליליים ברציפות, כפי שכבר הורה הנשיא אשר גרוניס, הוא חיוני כדי להבטיח שהצדק ייעשה במהירות האפשרית, ויש להרחיבו לכל התחומים. הקפדה של השופטים על התחלת הדיונים בזמן לא רק תחסוך זמן (אם כל שופט מאחר ברבע שעה ביום, זה שווה ל-30,000 תיקים בשנה), אלא גם תיצור את הכבוד הראוי לבית המשפט ולחוק שהוא מייצג. השופטים צריכים לעשות שימוש נרחב בהרבה בכלי של בזיון בית המשפט כדי לכפות את קיום החלטותיהם במישור האזרחי, ולשבת למשטרה על הווריד כך שתאכוף צווי הבאה במישור הפלילי.
לצד ומעל הצעדים הללו במישור המינהלי והטכני, על בתי המשפט לתרום את חלקם בהדברת הפשיעה על-ידי החמרה בענישה. על השופטים - שאמורים לחיות בתוך עמם - להבין שאנחנו במצב חירום, בו אין זמן ל"אחידות ענישה" ול"החמרה הדרגתית". עליהם להבין, שאין מדובר בעבירות ספציפיות שהפכו למכת מדינה, אלא בבעיה כללית הנובעת מתפיסה כללית. אומנם כל עבירה היא חלקיק בודד, אך יש לראות אותה במסגרת הגדולה והמכרעת: החזרת הכבוד הראוי לחוק ולאוכפיו.

בשבוע הבא: עוד גורמים

בשבוע הבא: מה צריכות לעשות רשויות האכיפה האחרות? מהו חלקן של הרשויות המקומיות? היכן נכנסת לתמונה מערכת החינוך? כיצד יש לטפל בעבריינים אחרי שריצו את עונשם?

תאריך:  19/01/2014   |   עודכן:  19/01/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אשר גרוניס / Asher Grunis
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אין דין ואין דיין
תגובות  [ 11 ] מוצגות  [ 11 ]  כתוב תגובה 
1
העומס בבתי המשפט נובע בראש ובר
ד"ר רון בריימן  |  19/01/14 08:59
 
- חנן וייס-1. שחיתות 2. טיפשות
3.ברי דר' בריימן  |  20/01/14 01:42
2
תתרמה של כתבה
רמי 6867  |  19/01/14 09:30
3
המדינה הפכה לגן עדן לעבריינים
מיכל מירושלים  |  19/01/14 09:32
4
מי מרוויח מהסחבת?
משורר מזרחי   |  19/01/14 10:25
 
- מרויחים בראש וראשונה העבריינים
מיכל מירושלים  |  19/01/14 11:01
5
המערכת כולה רקובה
אבי כהן  |  19/01/14 11:17
6
כתבה חשובה ל"ת
יוסף מגבעתיים  |  19/01/14 13:09
7
הבעיה נכונה, הפתרון - לא.
עו"ד ד"ר בנצי קין  |  19/01/14 13:26
8
משפט נמכר בכסף!
מייק זילבר  |  20/01/14 09:12
9
העומס נגרם משופטים טיפשים
מי מינה כאלה?  |  20/01/14 18:13
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם פכטר
הפרקליטות הגישה התנגדות נמרצת למניעת עדותו של ראש המכון הפתולוגי, שמוכן להעיד לטובת זדורוב.
הפרקליטות ובית המשפט מגינים על עצמם, במקום להגן על הציבור, במקום אוביקטיביות וצדק משפטי - יש כאן "כיסוי תחת" וחבל
יצחק מאיר
תכלית יציאת מצרים לא הייתה שחרור עבדים. תכלית יציאת מצרים הייתה שחרור עבדים בכדי שיהיו חפשיים לקבל על עצמם בהסכמה, כָל הָעָם יַחְדָּו, את עול העצמאות של חוקת התורה
אלכס נחומסון
כשמפקדי אוגדות הלינו בפורום הפיקוד הבכיר על מחסור חמור באימונים, מחסור שהוריד את רמת הכשירות המבצעית לרמה שהייתה ערב מלחמת לבנון השנייה אמורה הייתה להידלק נורה אדומה וגדולה במשרדו של שר הביטחון    מצופה ממנו ומהרמטכ"ל לנהוג משנה זהירות בכל הנוגע לכשירות המבצעית של הצבא    התיקון העמוק שנעשה בצה"ל בשנים 2007-2011 בהובלת רא"ל גבי אשכנזי מתמוסס ונבלם. נראה שהקונספציה חוזרת ומכה בשנית
ליאור רזניק
אנו עדים בימים האחרונים רק להאדרתו של שרון, תוך כדי התעלמות כמעט מוחלטת מהרע שהביא, מהשחיתויות ומהגירוש הנורא
איתמר לוין
התנהגותה של ארה"ב כלפי ישראל היא בריונית. אחרי שאיבדו את כל השפעתה במזרח התיכון, מנסים אובמה וקרי לכפות על ישראל הסדר שיסכן את קיומה. וכאשר קם יעלון ואומר את האמת - מכריחים אותו להתנצל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il