X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המעבר מההתגלות הגדולה של פרשת יתרו ליומיומיות של פרשת משפטים מלמדת רבות על דרכה של היהדות: הדרך להתעלות הרוחנית עוברת דרך מחויבות מוסרית בכל פרטי החיים
▪  ▪  ▪
אגדה אורבנית עם קורטוב של אמת [צילום: פלאש 90]

"רוחניות" היא מרכיב חשוב בתרבות בת-זמננו. כך למשל הפכה הודו לחלק בלתי נפרד מהרזומה של הצעיר והצעירה הישראלים. יש משהו משובב נפש בחיפוש אחר רוחניות אצל צעירים ישראלים, שבמקום להיכנס הישר אל חיקה החמים והנוח של הבורגנות, הם הולכים דווקא הכי רחוק שאפשר. זה לא מובן מאליו. במיוחד לא אחרי שנות שירות ארוכות בצה"ל.
אגדה אורבנית ידועה מספרת על צעיר ישראלי שהגיע לגורו הודי מקומי כדי ללמוד ממנו. הלה שאל אותו מה הוא מחפש אצלו, שהרי יש לו - ליהודי - רוחניות עמוקה בתורת-האם שלו. עד כאן הסיפור. יש בו, כך אני מרגיש, יותר מקורטוב של אמת.
זוהי תופעה מדהימה, ללא ספק. רוב צאצאיו של העם העתיק בעולם - לו שורשים רוחניים ענפים המשמשים תשתית לרוב התורות הרוחניות האחרות - מחפש אמת במקומות אחרים. מה אין לנו? צפת הקבליסטית, חצרות החסידים בבני-ברק, ירושלים המסתורית על סמטאותיה וצדיקיה. יש לנו ישיבות ציוניות ומכינות לדתיים וחילוניים. יש ישיבות מקובלים, ויש ישיבות הממשיכות את מסורת המזרח העשירה. אז מדוע, אם כך, אנחנו מחפשים את הרוחניות כה רחוק מהבית?
חוויה שאינה שכלית
הרבה הסברים קיימים לשאלת הניכור העצמי המתוארת. אם מחפשים אשמים, אז ככל הנראה מדובר בכולנו: דתיים, חרדים וחילוניים כאחד, וכל אחד מכיוונו הוא. אבל יש כאן נקודה עמוקה עוד יותר.
פרשת השבוע הקודמת, פרשת יתרו, מתארת את חוויית הנבואה העמוקה ביותר שחווה האדם: מתן תורה בהר סיני. שם, בפעם הראשונה והיחידה בהיסטוריה, חוו בני אדם מגע בלתי אמצעי עם התגלות אלוקית.
לפי רוב הפרשנים והפילוסופים, החוויה הנבואית איננה שכלית. החוויה הנבואית היא עמוקה מהרציונאליות והיא נוגעת ברובד הסובייקטיבי העמוק של האישיות. אולי דווקא בשל כך, האדם המודרני מחפש מפגש שיש בו מעין הארה נבואית שכזאת. דומה הוא כמי שתר כל ימיו אחרי הגילוי של פרשת יתרו, ועל-מנת להשיג את אותו הגילוי הוא מוכן אפילו לנדוד רחוק, רחוק מאוד. הישראלי המחפש רוצה הארה, גילוי אקסטאטי. אבל לישראלי המחפש קשר עם ההשלכות של אותו גילוי, כלומר עם מה שהיהדות דורשת ממנו לאחר אותם רגעי ההארה בודדים, קיים קושי עם פרשת משפטים ה"אפורה והמייגעת" על ריבוי הציוויים והמצוות שבה.
הקורא בפרשת השבוע, פרשת משפטים, יגלה מערכת מובנית של חוקים וכללים המעצבים את יחסי האדם וסביבתו. פרשה זו היא רק תחילתו של מהלך כולל, שעניינו עיצוב חיי האדם מלידתו ועד יומו האחרון, באמצעות מערכת כללי התנהגות - המצוות.
להכיל את המורכבות
יש משהו מאוד מצמצם ומרתיע במפגש עם המצוות והחוקים. המפגש הזה נעדר כל רמז לאותן רוחניות והתעלות הקיימות בנבואה. החיים על-פי המצוות הם חיים מינוריים, פרטניים, נעדרי אותה סחיפה מדהימה שבחוויה הרוחנית. לכן, במבט שטחי הם דוחים את המתבונן בהם מבחוץ, כי הם נראים טכניים.
אולם, מבט מעמיק מגלה, כי המצוות מטפלות בשתי נקודות משלימות. האחת היא מפגש בין הרעיון הרוחני לבין החיים הריאליים כדי לתקן אותם. בשונה מתורות רוחניות אחרות, היהדות אינה דוגלת בניתוק מחיי היומיום. היהדות היא תורת חיים שבה ישנה שגרה מלאת מהמורות. נקודה שנייה קשורה בתיקון המימד השכלי. מימד זה בא לידי ביטוי בהבנה שכלית מעמיקה של משמעות המצוות באמצעות מחויבות יומיומית לחיים מוסריים. מחויבות זו אינה תלויה במצבי הרגש המתחלפים, ולכן היא קוסמת הרבה פחות מהארה אקסטאטית. מצד שני, דווקא מחויבות זו יוצרת אדם בעל שיעור קומה ויכולת עמידה והתמודדות.
האם הישראלי הממוצע ישכיל ביום מן הימים להכיל מורכבות זו? דומה, כי דווקא בשנים האחרונות ישנה התקרבות הולכת וגוברת בין הגישות, תוך ההכרה כי אין יכולת לאחוז בהארה לאורך זמן, בלי לשלם על כך מחיר בפועל באמצעות מחויבות ועבודה קשה.
התיקון השלם יבוא כאשר אלו היושבים אך ורק בבתי המדרש, ישכילו להבין כי הם זקוקים להתמודדות לא רק עם המצוות אלא גם עם דופק החיים הציבורי, ומאידך-גיסא מבקשי הרוח יבינו, כי בשביל למצוא את מה שהם מחפשים הם לא זקוקים להרחיק עד לגואה. המעשה הוא המפתח להכל. כך גם אומרת לנו פרשת השבוע.

המאמר מובא באדיבות ארגון צהר.
הכותב הוא סגן נשיא מכון פוירשטיין וחבר בהנהלת ארגון רבני צהר.
תאריך:  23/01/2014   |   עודכן:  23/01/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות צהר לפרשה
הרב שי פירון
כיצד אפשר ללכת בשבת לבית הכנסת, לעשות קידוש, ואחר כך לפתוח את הרדיו - ולשמוע חזנות? החשש מפני קריעתה של התורה משליך על היחס לעשרת הדברות, ומצד שני - אין לזלזל גם מי ששומר רק את עיקריה
הרב יובל שרלו
כאשר קשה להגיע בבת אחת ליעד הסופי, לא מטיחים את הראש בקיר אלא מציבים יעדי ביניים מעשיים. כך נהג ריבונו של עולם בעמו בעת יציאת מצרים, וכך צריכים כולנו לנהוג בחיי היום-יום
הרב רפי פוירשטיין
במקום חגיגות ניצחון, יושבים בני ישראל בליל יציאת מצרים בבתיהם כאשר הם מבועתים מפחד. התודעה הראשונה הנצרבת בלבבות העם החדש היא, שאמונה באלוקים פירושה אמונה בחוסר יציבותו של האדם
הרב ד"ר בני לאו
בני ישראל אינם מסוגלים לקלוט את לשונות הגאולה של משה, משום שהם זקוקים לפתרון למצוקתם העכשווית. החברה הישראלית עברה גם היא שנים של נמיכות רוח, אך בכל משבר הוכיחה מחדש את חוסנה
הרב רפי פוירשטיין
בני ישראל מתקשים לעכל את החזון ארוך הטווח של משה רבינו - אם משום שהם שקועים בקשיי ההווה ואם משום שאין להם שאר-רוח. החזון והמעש חייבים להיות משולבים, וגם כיום המילה "חזון" עודנה נחוצה לנו
רשימות נוספות
ברכת יעקב וברכת מקובלים  /  הרב יובל שרלו
העתיד וההווה   /  הרב משה לוי
אז מי ניצח?  /  הרב אחיה שלמה אמיתי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il