השייט בנמל יפו מסוכן. המסלולים צולבים, אין פיקוח והכוונה, אין מערכת כריזה ואין כל בקרה ואכיפה. כלי השייט הבאים זה לקראת זה מסכנים מאוד את הנוסעים ויוצרים צוואר בקבוק של מחדל תעבורתי.
נמל יפו הוא אחד מן הנמלים העתיקים בעולם. במשך אלפי שנים הוא משמש כמעגן לסירות ולספינות באזור.
בשל מבנה החוף המעוגל והסלעים אשר מצויים בתוך המים ושיוצרים מזח טבעי, הוא היווה מקום אידאלי לביסוסו כנמל הראשי והעיקרי של ישראל בעבר. השתמשו בו היוונים, הרומאים, הטורקים, הבריטים ובעצם כל מי שרצה מוצא קל ונוח לים באזור מישור החוף. כיום הוא משמש כלי שייט קטנים ובינוניים בעיקר לדייג ולשייט תענוגות.
ואולם השלדים הרבים של הסירות והאניות אשר מצויים בקרקעית הנמל ושמהווים אטרקציה ליחידות צבאיות שמתאמנות במקום ונחשבים כתגליות היסטוריות כאשר הם נחשפים מדי פעם, מעידים גם על המסוכנות הרבה שבפעילות בנמל.
בשל המבנה הסלעי שיוצר חייץ ארוך, היציאה והכניסה לנמל הן כיום במתחם שסמוך וצפוני מעט לרציף החוף מספר תשע. זה יוצר צוואר בקבוק תעבורתי שבו ישנה התנגשות במסלול של הסירות והאוניות הנכנסות למתחם הנמל עם אלו היוצאות ממנו. כמו-כן דווקא במקום זה, מעט דרומית למזח תשע, מתקיימת הפעילות של צופי הים ומועדוני גלישה.
מדובר באיוולת מסוכנת שיוצרת מצב בלתי אפשרי עבור חניכי צופי הים הנאלצים להמלט על נפשם בסירות קטנות ולא ממונעות מכלי שייט גדולים בהרבה, ממונעים אשר מתנהלים במהירות רבה ושיוצאים ונכנסים לנמל. לא מדובר במצבים נדירים אלא כאלו שמתרחשים השכם והערב. שעות הפעילות של צופי הים בשבתות בצהריים חופפות לשעות הפעילות של מפעילי שייט התענוגות במקום. בשעות אלו אין כל פיקוח על סדר הכניסה והיציאה של כלי שייט והללו עושים זאת בין השאר במסלולים צולבים ובאופן מסוכן.
דווקא בשעות השיא של הפעילות במקום ומאחר שמדובר בשבת, אין כל פיקוח על הנעשה. אין שוטרי תנועה ומשטרת תעבורה ימית בנמצא כפי שמקובל בכבישים לדוגמה, אין מצלמות ושטח המים הפעיל לעייפה הועמד בעצם כשטח הפקר. כמו-כן, אין בצוואר הבקבוק המסוכן הזה מסלולים שמסומנים במצופים ושמפרידים בין הכלים היוצאים מן הנמל מאלו הנכנסים אליו. אין תאורה ואמצעים אחרים, ובשעות הערב התקשורת היא בצעקות ובהרמת קול.
בשימור ושיפוץ מתחם הנמל הושקע סכום עתק ע"י עיריית תל אביב יפו - שאחראית על הפעילות במתחם. ההשקעה הרבה הזו שיקמה את הנמל והפכה אותו ליעד מבוקש ומועדף לבילוי. במקביל לחיים המחודשים על החוף התנועה הפכה לסואנת גם בים. הביקוש הרב לשייט כבילוי ע"י תיירים ומשפחות הגדיל מאוד את התנועה הימית בנמל. לעומת זאת, לא שופרו ולא הורחבו המבואות לנמל ולא נעשתה פעולה כלשהי מבחינת התשתית התעבורתית על-מנת להתמודד עם הגידול הרב בנפח התנועה. חוסר האכיפה והפיקוח השלימו את התמונה לכלל מחדל תעוברתי מסוכן.
האחריות למחדל הזה רובצת על עיריית תל אביב - יפו שבחרה להמנע מלהסדיר את הפעילות הימית בנמל יפו. אין כל שלט המעיד על הפרדה בין זמני כניסה לנמל ויציאה ממנו לשם המנעות מנתיבים צולבים כמקובל בנמלים. אין במתחם פעילות של נתבים - שתפקידם לנתב כלי שייט כאשר ישנו מצב אופרטיבי של כלים הנעים זה לקראת זה. אין מערכת כריזה שמכוונת את המשיטים ואין כל אמצעים לשם הסדרת זכות הקדימה וכיו"ב.
מיקום פעילות צופי הים דווקא בצוואר הבקבוק התעבורתי המסוכן הזה ודווקא בשעות הפעילות העמוסות ביותר היא הרת אסון.