X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
מורה בכיתה חייב לענות על מספר מינימלי של שאלות לפני שהוא מגיע למסקנה עד כמה צה"ל מוסרי או מקולקל
▪  ▪  ▪
בי"ס. להעלות שאלות [צילום: בלפור חקק]

בימים אלה כל מורה או מורה לשעבר (כותב שורות אלה נמנה עם האחרונים) מייסר את עצמו בשאלה: מה הוא היה עושה לו היה נתקל במצב בו הוא מוצא את עצמו כמורה המפורסם כיום, אדם ורטה, מבית הספר היסודי בקריית טבעון.
נצא מנקודת הנחה כי ורטה לא אמר בכיתה שצה"ל לא מוסרי; הוא רק אמר שצה"ל עושה מעשים לא מוסריים והוא לא הכריז זאת ביוזמתו אלא הגיב לטענה שהשמיעה תלמידתו, לפיה צה"ל הוא הצבא המוסרי בעולם.
אבל גם הדברים האלה מראים כי המורה ורטה חטא - פעמיים.
ראשית, הוא לא התווכח עם הטענה של התלמידה שצה"ל הכי מוסרי - כי אז עליו היה לערוך השוואה, להביא נתונים ו/או להראות לתלמידים כי צה"ל אינו הכי מוסרי בעולם וכי יש כמה צבאות מוסריים ממנו - או להגיע להסכמה עם התלמידה, שאכן הטענה לגבי מוסריות-העל של צה"ל נכונה. במקום דיון קורקטי בנושא, הציג המורה ורטה (מתוך אמונתו העמוקה שצה"ל בוודאי אינו מוסרי) מקרים ודוגמאות של מעשים, אשר לא עומדים במבחן המוסריות. אך כאמור, התלמידה לא אמרה שאף חייל בצה"ל אינו עושה מעשים לא ראויים.
שנית, המורה ורטה לא רק הסיט את הדיון לנושא הלא נכון (טעות מתודולוגית) - הוא ניסה לגרום לתלמידיו לחשוב שצה"ל הוא צבא לא מוסרי בלי שהביא להם את כל התמונה והסתיר (בכוונה או בתום לב) את הדברים החשובים.
כדי להיות ברור גם לאלה שמתבלבלים בין הנושאים אביא דוגמה מוחשית. יטען אדם כי היהודים הם העם הנבזי והנגעל בעולם. לשאלה איך הוא הגיע למסקנה כזאת יתחיל אותו אחד למנות מקרים בהם יהודים בודדים או קבוצות יהודים ביצעו מעשים שהם בעליל בלתי מוסריים, נבזיים, איומים, מקרים אמיתיים, מתועדים. יהודי אחד רימה לקוחות של הבנק שבבעלותו; יהודי אחר, בעל מפעל, מזהם סביבה; יש לא מעט יהודים שרוצחים, אונסים, נותנים ולוקחים שוחד. מורה צעיר, לא מנוסה או מראש שקוע בדעות קדומות לגבי יהודים, בשלב זה לאור ראיות כה כבדות ירכין את ראשו ויסכים כי היהודים הם פרא אדם, רוע של העולם וחבל שבזמנו... וכשהוא מגיע לכיתה לא נשאר לו אלא לפתוח את עיניהם העצומות של התלמידים התמימים על האמת המרה...
אבל כל אחד שיש לו טיפה שכל ישר ישאל השאלות המתבקשות כגון: מה קורה אצל עמים אחרים? בנקאים-גוים אף פעם לא נתפסו מרמים את לקוחותיהם? "בריטיש פטרוליאום" שגרם לאסון סביבתי הגדול בהיסטוריה במפרץ המקסיקני - הוא בבעלות יהודי? ג'ק המרטש היה נימול? לצ'יקאטילו הרוסי (שאכל את קורבנותיו) היה סבא יהודי מצד כלשהו? ומה אומרים הנתונים הסטטיסטיים? מה אחוז האנסים בקרב העמים? האם באמת היהודים הם האנסים הגדולים בתבל?
מורה בכיתה חייב לענות על מספר מינימלי של שאלות לפני שהוא מגיע למסקנה עד כמה צה"ל מוסרי או מקולקל. ואין להשוות בין צה"ל לצבאות של מדינות שחיות לצדם של עמים ידידותיים ללא מתקפות טרור יום יומיות - אלא עם המדינות שנמצאות במצב פחות או יותר דומה לשלנו. ולא לשכוח שבגלל הסיבות שלא אנחנו יצרנו אותן - בישראל עדיין פועלת סידרה של חוקי חירום. יש לקחת בחשבון שלא צה"ל הוא האשם כאשר נהרגים ילדים ונשים שביניהם מסתתרים מחבלים אשר יורים לעבר אזרחים ישראלים.
והעיקר: האם בישראל חוקרים מקרים בהם יש חשש שאנשים במדי צה"ל עשו מעשים לא מוסריים? האם מענישים את אלה שאשמתם הוכחה בבית משפט? בדיון הקורקטי הזה למסקנה שצה"ל לא מוסרי נגיע אך ורק במקרה וכל שאר הצבאות, במצבים דומים, מתנהגים למופת או שיש להם נתונים נמוכים יותר של הריגה בשוגג, שלילת זכויות, הגבלות...
ולא לשכוח לכל אורך הדיון בכיתה שצבא בישראל אינו גוף עצמאי שמחליט החלטות - צה"ל מקבל הוראות מהדרג המדיני - ואם לבוא בטענות - אז בסופו של דבר לטעון אותן מול הממשלה - או העם, אשר מסמיך את נבחריו להגן על האזרחים.

תאריך:  29/01/2014   |   עודכן:  29/01/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 תום לב
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עצה למורה הצעיר אדם ורטה
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
היי את מי אתה רוצה לשחנע?
זקן  |  28/01/14 15:12
2
כל זה טוב טיפה אבל...
סתם 1  |  28/01/14 16:16
3
הבן אדם שמאלני קיצוני
בן יוסף  |  28/01/14 20:38
4
חצאי אמת ..ואי איזון
צודק ויש עוד  |  28/01/14 20:48
5
הכוונה היא שקובעת
באום  |  28/01/14 20:52
6
אוילים חזקים על חלשים
אהרון שחר  |  28/01/14 22:11
 
- אם במקרה מישהו יוכל למצוא אותו
אהרון שחר  |  1/02/14 10:26
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בעז שפירא
נדון את התקשורת לכף זכות, כל הכתבים פרושים במסגדים במארבים סביב השעון ל"טרוריסטים היהודים"...
עו"ד חיים שטנגר
תקציב לשכת עוה"ד מסתכם ב-65 מיליון שקל בשנה. 49 מיליון שקל מתקציב זה, מקורם בדמי חבר שמשלמים ללשכה יותר מ-50 אלף עורכי דין    כספי המיסים נגבו אומנם בחסות החוק, אבל ללא כל מתן תמורה - מלאה או חלקית - בגינם
ד"ר רון בריימן
נתניהו נדרש לנתק את הקשר השקרי בין שלום לבין מדינה פלשתינית ממערב לירדן. צעד קטן בראשית הדרך: לפטר את לבני, שכלל אינה מבינה בין ימינה לשמאלה ומושכת כל העת שמאלה-תהומה. אם נתניהו לא ידחק אותה אל מחוץ לממשלה, תהיה בכך הוכחה לאן הוא עצמו מוביל. הבעיה איננה בנט או יעלון!
מרגלית מולנר גויטיין
סיפורי התנ"ך וביטויי השירה שבו, בעיקר שיר השירים, מהווים מקור השראה לאמנים רבים מאז ומתמיד. אגודת המאיירים בישראל התמקדה הפעם בנושא זה. יש לכך דוגמאות רבות בהיסטוריה
נסים גבאי
החינוך בישראל מידרדר כבר עשרות שנים, וכל קישקושיך לא הולכים אפילו לא בכיוון של הטיית הזרם העכור
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il