נשאלת השאלה מדוע בתוך חמש הפרשות שעוסקות במשכן החל מתרומה ועד פקודי - סוף חומש שמות, נכנס בפרשת כי תשא של השבוע הבא האירוע המוכר לנו בכינויו "חטא העגל". והרי חטא זה נעשה לפני כן עוד ברדת משה מהר סיני ובידו שני לוחות הברית, וכאשר ראה את העם שמח ומרקד סביב עגל הזהב כעס ושיבר את לוחות הברית.
והינה בתוך העיסוק במלאכת המשכן, נכנסת פרשה זו מדוע? על תמיהה זו אמרנו בשבוע שעבר בפרשת תרומה כי הרי אין מאוחר ואין מוקדם בתורה, ויתכן שפרשה מוקדמת תובא באיחור ופרשה מאוחרת תוקדם. אלא שאין מקריות בתורה, אם מובאת פרשת עוון העגל בתוך תאור הקמת המשכן, יש סבה לכך ועלינו למוצאה.
חז"ל אמרו במדרש: לא באה מלאכת המשכן, אלא לכפר על עוון העגל. ואלמלא מכשלה זו לא היו ישראל מצווים כלל על עשיית המשכן, כי הקב"ה כבר צווה את משה בסיום מתן תורה לאמר לעם ישראל: "בכל המקום אשר אזכיר את שמי אבוא אליך וברכתיך" (שמות כ/כא) כלומר אין כל צורך בקביעת מקום מסוים לעבודת ה' כמו המשכן. אולם משראה הקב"ה כי העם מבקש אֵל מוחשי, בדורשם מאהרן בהקהלם עליו: "קום עשה לנו אלוהים אשר ילכו לפנינו" (כי תשא לב/א) ואלוהים זה בדמות מוחשית, נראית לעין בדמות עגל, אז ציווה הקב"ה את משה להקים משכן שם יעשה הפולחן ולא מול דמות מוחשית, אלא אל מול רוח הקודש, לכן נצטוו בני ישראל לבנות משכן לעבודת האלוהים.
מכאן יש לומר, כי עוון עגל הזהב בתוך הפרשות שבהם מתוארת הקמת המשכן, נועדה להזכיר לעם את חטאם, למען ידעו כי מעתה יש מקום אחד ויחיד שבו ניתן לקים את הפולחן ועל כן המשכן צעד עם העם בדרכו במדבר 38 שנים ונכנס איתם לארץ כנען שם הוקם בשילה.
הפרשה עוסקת גם בפרטי בגדי הכהנים, לא כדי לשים את הכהנים מורמים מעם, אלא כדי לעשות אבחנה בין כהן שתפקידו לשרת את העם בכהונתו לבין עמך ישראל. בגדי הכהן והאפוד עם שתי אבני הַשֹּׁהַם, נועדו לסמל אחדות העם כי עליהם חקוקים שמות 12 השבטים אשר נשאים על כתפי הכהן הגדול, ללמדך כי כל השבטים שוים בני שווים. והם מוזהרים שלא ירום לבם ויתורו אחרי עבודה זרה בבחינת וישמן ישרון ויבעט.
כְּבַר בַּמִּדְבָּר הַדָּבָר נֶאֱמַר
שֶׁהָיוֹ דְּבָרִים מְעוֹלָם כְּבַר
לִכְשֶׁיִרְוַח פֹה וְשָׁם מְעַט
שֶׁלּאֹ יִשְׁמַן יְשֻׁרוֹן וְיִבְעַט (דברים לב טו).
לֹא בִּכְדִי מְשַׁנְּנִים תָּמִיד
הַבָּרָק לֹא עַל זָהָב מְעִיד
אֱהוֹב אַרְצֶךְ וְכַבֵּד הַדֶּגֶל
אַל תִּתְפַּתֶּה לַעֲבוֹד הָעֶגֶל
לְעִתִּים פַּת יְבֵשָׁה תִּנְעַם
וְחֶלֶב פְּטָמִים סַר טַעַם
כֹּל עוֹד בַּחָזֶה הַלֵּב יִפְעַם
אַל תֵתְנָהֵכ כְּמוּרַם מְעָם