X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שלטון ה(צ)חוק / מאמר שישי ואחרון

תיק תקשורת

התקשורת נושאת באחריות לזלזול בחוק הן בהפיכת עבריינים לסלבריטאים, הן בסלחנות שלה כלפי עבריינות "אידיאולוגית" והן בעבירות שהיא עצמה מבצעת כל אחד מאיתנו יכול לתרום למאבק הגורלי על שמירת החוק: בדוגמה אישית, בחינוך, בהשמעת קולו
▪  ▪  ▪
לשון מכובסת ומוטה
איתמר לוין
הסכנה הקיומית האמיתית

איתמר לוין
בוז לכחולי המדים

איתמר לוין
אין דין ואין דיין

איתמר לוין
חוכמת ה(בלי) קבלה

איתמר לוין
חוק החמץ כמשל

לפני מספר שנים חגג עבריין ידוע אירוע משפחתי כלשהו, ובין האורחים היה כדורגלן ידוע עוד יותר שהצטלם בשמחה רבה עם המארח. זה נראה כמו מפגש של סלבריטאים וכך גם התייחסה אליו התקשורת. זוהי דוגמה, קטנה ונקודתית, לחלקה של התקשורת בנושא בו אנו עוסקים בשבועות האחרונים: הזלזול בחוק וההימנעות הגורפת מציות לו.
זה מתחיל מהתייחסות ידוענית לעבריינים בכירים ומליטוף של בני משפחותיהם המסכנים והסובלים (ראו למשל את הכתבות וקטעי הרכילות על אהובה אלפרון). זה נמשך בסלחנות כלפי מה שנתפס כעבריינות "אידיאולוגית": מימין יסבירו את מניעיהם של מתנחלים, משמאל יגלו הבנה למפגינים בבילעין, מכל הכיוונים יאמרו שלעובדים מותר לשרוף צמיגים. יש כאן גם לא מעט שימוש בלשון מכובסת ומוטה: מסתננים בלתי חוקיים הם מבקשי מקלט; שביתה פראית היא מאבק על הפרנסה; פולשים לקרקע הם חסרי-בית. וזה מגיע עד כדי עבריינות של התקשורת עצמה.
הנקודה האחרונה היא כמעט יום-יומית. כאשר יש צווי איסור פרסום, יעשו רוב אמצעי התקשורת שמיניות באוויר כדי לעקוף אותם. כך היה בפרשת אייל גולן, כך היה בפרשת פינטו - אם לציין רק את שני המקרים הבולטים האחרונים. כתבים צבאיים מתעלמים מהצנזורה, כולל בזמן קרב, ומסכנים חיי אדם. שלא לדבר על פרשת אורי בלאו, בה נתן הארץ סיוע מתמשך לעיתונאי פורע חוק שברח מחקירה. ולמה זה קורה? - כי כולם מפחדים מצעקותיה של התקשורת על "חופש הביטוי" ו"חופש העיתונות", ומתעלמים הן מכך שבמדינה דמוקרטית כל חופש הוא עניין של איזון ומכך שהחוק חל על עיתונאי בדיוק כמו על כל אזרח אחר.
התקשורת מצידה יודעת טוב מאוד להצביע על עבירות של אחרים, במיוחד מתוך פוזיציה פוליטית ו/או מסחרית. זה לא רק צבוע, אלא גם שומט את הקרקע מתחת לזכותה המוסרית של התקשורת למלא תפקיד זה. "טול קורָה מבין עיניך", אפשר לומר ללא מעט אמצעי תקשורת, המגבים עבריינים ביד אחת, עוברים בעצמם על החוק ביד שנייה, ואז צועקים נגד עבריינות. כל עוד זה המצב, הולכת התקשורת ומאבדת את יכולתה למלא את אחת ממשימותיה החשובות ביותר: להוקיע עבריינות ולהביא להענשת העבריינים.
בפייסבוק, בטוקבקים, בבלוגים
לכל אחד ואחת מאיתנו יש תפקיד במאבק בתופעה המסוכנת וההרסנית של הפיכת שמירת החוק לאופציה. זה מתחיל מהבית. לתת לילדינו דוגמה אישית: להראות להם שאנו לא חונים בתחנת אוטובוס ולא חוצים באדום ולא משלמים בשחור. לחנך אותם: להסביר מדוע נטריח את עצמנו עוד קצת ומדוע נשלם עוד קצת, לחשוף אותם לעונשים המוטלים על עבריינים, להטמיע בהם מדוע בסופו של יום ההתנהגות הזו - היא ורק היא - מבטיחה את החיים והרווחה של כולנו.
זה נמשך בנכונות שלנו להתגייס לאכיפה. לא לפחד מהמילה "הלשנה". לא לחשוש לומר לבעל המקצוע: אני משלם רק עם חשבונית, ואם תתעקש - אדווח לרשות המיסים. לא לחשוש לומר לנהג האוטובוס: תתרכז בנהיגה ואל תשוחח עם הנוסע שלידך, ואם לא - אתלונן במשרד התחבורה. לא לחשוש להיכנס לצומת רק בירוק, להתעלם מהצפירות המתחילות כבר בצהוב. זה נשמע נודניקי ו"חְנוּני", יש יאמרו שאולי זה מסוכן בגלל שאנשים כבר נדקרו על פחות. אבל אם כולנו נפחד - האלימות תנצח; ואם כולנו נאמר זאת ונעשה זאת, זה יהפוך לנורמה.
אנחנו צריכים ללחוץ ללא הרף על מקבלי ההחלטות לשנות את המצב מן היסוד. לשלוח מכתבים למערכות העיתונים, להגיב באתרי אינטרנט, לפרסם בלוגים, לכתוב בפייסבוק. במאה ה-21 דעת הקהל אינה נחלתה של אליטה תקשורתית-פוליטית-תרבותית; דעת הקהל היא באמת דעתו של הקהל. כבר ראינו, אצלנו ואצל שכנינו, מה יכול לעשות ציבור גדול המתגייס באמצעי התקשורת המודרניים. אין סיבה שזה לא יקרה גם בתחום שהוא הגורלי ביותר לקיומנו כחברה וכמדינה: הבטחת הציות לחוק.

תאריך:  09/02/2014   |   עודכן:  09/02/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תיק תקשורת
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
כוונותיך טובות ותו לא...
נסים גבאי  |  9/02/14 10:23
2
הדג מסריח מהראש
אבי כהן  |  9/02/14 10:32
3
צווי השתקה בלתי חוקיים
ירון זכאי 1  |  9/02/14 12:41
4
פושע מורשע
אורי פ  |  9/02/14 13:34
5
תקשורת מפרסמת עברינים עם סלברי
אריאקה  |  9/02/14 17:57
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נסים גבאי
שופטים אוהבים עורכי דין ממולחים, ואלה אוהבים לשחק במשחקי כח שאין להם יד ורגל עם האמת, הצדק, המשפט ואפילו לא החוק
אפרים הלפרין
על-פי התקנות "המשיבים בעתירה יהיו הרשות שנגד החלטתה מכוונת העתירה, כל רשות אחרת הנוגעת בדבר, וכן כל מי שעלול להיפגע מקבלת העתירה". מהם הכלים שימנעו פגיעה בעקבות החלטת בית המשפט?
נסים גבאי
נתניהו הוא הנהג באוטובוס הדוהר במורד ההר התלול היישר לעבר התהום – בעוד כולנו (הנוסעים באוטובוס) מכסים בידינו את העיניים כדי לא לראות
אורי שרגיל
האם פרס מתכוון לחסל את מדינת ישראל או שהוא רק שואף לחסל את המדינה היהודית? גם אני בעד שיבת הפליטים הערביים לארצם ומולדתם
אורי סויסה
האופן שבו יתנהג ורטה לא בשל דעותיו האישיות כאדם פרטי אלא מעצם היותו איש חינוך שתלמידיו עשויים להיות מושפעים צריך להפוך את המקרה הזה לאבן דרך
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il