X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
היחסים בין ארה"ב והנשיא האפגני חמיד קרזאי הולכים ומתדרדרים: לא רק שהוא מסרב להסכים להשארת כוחות אמריקניים במדינתו, אלא שלאחרונה הוא החל לומר שארה"ב אחראית לאבידות בנפש בקרב אזרחי מדינתו
▪  ▪  ▪
טעויות גדולות [צילום: AP]
מדינה נפרדת
היה על ארה"ב להביא לחלוקת אפגניסטן למדינות נפרדות - מדינה נפרדת לכל אחת מהקבוצות האתניות המרכיבות את אוכלוסייתה - בדומה למה שקרה בברית-המועצות, יוגוסלביה וצ'כוסלובקיה.

לפני שבע שנים (2007), הופיע בארצות-הברית ספר בכותרת "הלובי הישראלי ומדיניות החוץ האמריקנית" שחיברו שני אקדמאים, סטיבן וולט מאוניברסיטת הארוורד, וג'והן מרשהיימר מאוניברסיטת שיקגו. בספרם קובעים המחברים כי ישראל וחבריה במסדרונות השלטון בוושינגטון הכתיבו במידה רבה את מדיניות החוץ האמריקנית, ובעיקר את המלחמה בעירק.
השבוע פרסם סטיבן וולט מאמר חשוב בכתב העת "פוריין פוליסי" שבו הוא מונה את 10 הטעויות הגדולות של ארה"ב באפגניסטן, על-רקע החלטתו של ברק אובמה לסגת ממדינה זו בסוף שנת 2014. כבר בתחילת המאמר קובע וולט כי המלחמה תסתיים בצורה לא טובה, וכי ארה"ב לא תנצח את ארגון הטאליבן, שהקים באפגניסטן מדינת טרור של אל-קאעידה.
היחסים בין ארה"ב והנשיא האפגני חמיד קרזאי הולכים ומתדרדרים: לא רק שהוא מסרב להסכים להשארת כוחות אמריקניים במדינתו, אלא שלאחרונה הוא החל לומר שארה"ב אחראית לאבידות בנפש בקרב אזרחי מדינתו. לאמריקנים רבים זוהי אכזבה גדולה אחרי מה שארה"ב השקיעה באפגניסטן - מדם חייליה ועד מיליארדי דולריה.
הסיבה הראשונה שמונה וולט לכישלון האמריקני היא הליכתה של ארה"ב לבדה למערכה. אחרי פיגועי ה-11 בספטמבר 2001, הציעו חברות נאט"ו לארה"ב ליטול חלק במלחמה נגד הטאליבן ואל-קאעידה, אך שר ההגנה דאז דונלד ראמספלד דחה את ההצעה באדיבות כיוון שסבר כי ארה"ב תוכל להתמודד עם הבעיה לבדה. רק לאחר פרוץ המלחמה בעירק במארס 2003, הסכים ראמספלד לשיתוף כוחות נוספים באפגניסטן, אבל זה היה כבר מאוחר, שכן הטאליבן החלו לחזור לכוחם.
סמכויות נרחבות
הסיבה השנייה היא בריחתו של אוסמה בן-לאדן מהרי טורה בורה, וכשלון האמריקנים לחסלו בשלב הראשון של המלחמה. חיסולו של בן-לאדן בשלב הראשון היה מקל על האמריקנים לחסל את אל-קאעידה. לדעתי, וולט טועה בקביעה זו, וחיסול בן-לאדן בכל נקודת זמן לא היה מחסל את רעיון הג'יהאד העולמי של אל-קאעידה.
הסיבה השלישית שמציין וולט היא החוקה האפגנית מ-2004 המעניקה לנשיא סמכויות נרחבות ואינה קשובה לרחשי הלב של האוכלוסייה המעוניינת באוטונומיה על הבסיס המקומי. האדמיניסטרציה של קרזאי לא הייתה מסוגלת לשלוט במדינה ביעילות, ולכן היא הפכה מושחתת. הכלכלה לא התפתחה, והמדינה הפכה לנסמכת על תרומות מבחוץ.
וולט טועה לגמרי בנקודה זו: היה על ארה"ב להביא לחלוקת אפגניסטן למדינות נפרדות - מדינה נפרדת לכל אחת מהקבוצות האתניות המרכיבות את אוכלוסייתה - בדומה למה שקרה בברית-המועצות, יוגוסלביה וצ'כוסלובקיה, ולא רק להעניק להן אוטונומיה על בסיס מקומי.
הסיבה הרביעית שמוצא וולט היא הפלישה לעירק שהסיטה כוחות ומודיעין מאפגניסטן לעירק. אך קשה להניח שהכוח המאוחד של ארה"ב ונאט"ו אינו יכול להתמודד עם שתי חזיתות בעת ובעונה אחת.
חשיפת קלפים
הסיבה החמישית היא העובדה שאובמה לא הוסיף ב-2009 די כוחות לחיסול הטאליבן, ותוספת הכוחות לא הייתה משמעותית כדי להתמודד עם הסיוע שהטאליבן קיבלו מתוך שטח פקיסטן. בנקודה זו וולט צודק.
הסיבה השישית שמציין המאמר היא שאובמה קבע תאריך ליציאה מאפגניסטן. המסר שהוא שלח לטאליבן הוא שעל לוחמיו להתאזר בסבלנות ולשרוד עד התאריך שנקבע כדי להצליח להשתלט על המדינה אחרי הסתלקותה של ארה"ב. וולט צודק גם בקביעתו זו: חשיפת הקלפים פועלת תמיד לרעת החושף.
הסיבה השביעית היא שארה"ב לא פעלה ביתר נחרצות לקדם תהליך שלום ופיוס באפגניסטן תוך עידוד לפלג המתון יותר של הטאליבן ומגזרים נוספים באוכלוסייה. בעניין זה טועה וולט לחלוטין, כי הוא מניח שמגזר מתון יכול להכתיב מדיניות לקבוצה אלימה. דבר זה הוא בלתי אפשרי, שכן בכל עימות בין מתון לאלים, האלים ינצח.
הסיבה השמינית שמונה וולט במאמרו היא כשלונם של בוש ואובמה לשכנע את הציבור האמריקני בנחיצות של המשך המלחמה באפגניסטן, לאחר תמיכתו ההתחלתית בסוף 2001 אחרי פיגועי ה-11 בספטמבר. ככל שעבר הזמן, איבד הנשיא האמריקני את תמיכת הציבור שלא ראה תכלית למלחמה. אובמה ניסה להצדיק את המשך המלחמה בסכנה שארגון אל-קאעידה יתבסס באפגניסטן, אבל ב-2009 היו לאל-קאעידה אלטרנטיבות בפקיסטן ובעירק. הציבור האמריקני לא האמין אז שניתן להשיג את המטרה, ולכן צמצם את תמיכתו במלחמה.
סתירות פנימיות
הסיבה התשיעית היא אופיו החלש של השלטון שהקימה ארה"ב באפגניסטן, ותלותו בסיוע אמריקני להישרדותו. טעותו של וולט היא ששלטון במדינה כמו אפגניסטן מלכתחילה אינו יכול להיות חזק, היות שהאוכלוסייה משוסעת ומחולקת לקבוצות רבות שאינן רואות את השלטון כלגיטימי.
הסיבה העשירית היא סתירות פנימיות וחוסר עקביות במדיניות האמריקנית כלפי אפגניסטן לאורך השנים.
וולט אומנם רואה נקודות, אבל אינו מוצא את הקו המחבר ביניהן: הטעות הקמאית, הבסיסית שוולט לא ציין הייתה השארת אפגניסטן כמדינה מאוחדת במקום לפרקה למדינות אתניות נפרדות, בעוד שכל הטעויות שהוא מציין הן תולדות הכרחיות של טעות בסיסית זו.
וולט מציג בקיאות בהתנהלותה של ארה"ב, אבל ממאמרו ברור כי יש לו מושג חלקי בלבד על הבעיות האמיתיות של אפגניסטן. בכך הוא כנראה אינו שונה מרבים ממקבלי ההחלטות בוושינגטון, שכמוהו רואים נקודות, אבל אינם תמיד מצליחים לראות את הקו הברור המחבר ביניהן.

לאתר מגזין מראה
הכותב הוא מרצה במחלקה לערבית וחוקר במרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים באוניברסיטת בר-אילן. [קישור].
תאריך:  10/02/2014   |   עודכן:  10/02/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 ברק אובמה / Barack Obama
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
נקודות ללא קו מחבר
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
לא חיברת את הנקודות הנכונות
ירון זכאי 1  |  13/02/14 11:11
2
קידר מזהיר את ארצות הברית
קידר מזהיר  |  19/02/14 10:36
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
הדסה היא התשובה שחייבת המדינה לבריאות תושביה    המשבר מחייב התערבות מיידית של רה"מ ושרת הבריאות
מתי דוד
המוסלמים משתלטים על מדינות אירופה; הם לא ישתלטו על מנהגים רוסים. רוסיה ומסורותיה אינן תואמות לחוסר התרבות הפרימיטיבית של "השריעה והמוסלמים"
אליהו קאופמן
לא במקרה התזוזה החילונית בעניין הצבא והחרדים החלה בראשית שנות האלפיים, אז צצו ה"מכללות החרדיות" ובמיוחד ה"חרדים החדשים"
רועי אורן
על העובדים להפגין מול מנהלי ביה"ח כיום ובעבר שרוקנו את הקופה במהלכי קומבינה מתוחכמים, ולא מול הממשלה שבמקרה זה לא אחראית למצב, היות שמדובר בבתי-חולים פרטיים הממומנים ע"י תרומות מארגונים יהודיים
ד"ר יאיר ויסמן
כשמפלים בין קבוצות באוכלוסייה רק בגלל השיוך האתני שלהן - ערבים שלא משרתים בצה"ל מקבלים כסף לתרבות ויהודים שלא משרתים בצה"ל לא מקבלים כסף לתרבות, זוהי גזענות פשוטה כמשמעה
רשימות נוספות
אפילו לא תמורת נזיד עדשים  /  דפנה נתניהו
דמוקרטיה של שבטים   /  מרדכי קידר
דו-משמעותו הניגודית של האבל   /  אורנה ליברמן
סרט הוליוודי או תרחיש מלחמה?  /  דן שיאון
אורגנו-פוספטים  /  יובל ברנדשטטר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il