X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
צריך לומר בקול רם וברור: צה"ל לא צריך את החיילים החרדים, שרק יוסיפו לאבטלה המאוד-לא-סמויה השוררת בשורותיו. כאשר מקצרים את השירות ומקצצים את האימונים, יש למצוא דרכים אחרות לשילוב החרדים בחברה ובעיקר בעבודה
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]

סמל פופוליסטי

השבוע התכנסה שוב ועדת שקד לדון בנושא הסדרת מעמד תלמידי הישיבות וגיוסם לצה"ל, או בקיצור: השוויון בנטל. אני לא רוצה להיכנס לכל הסוגיות שעולות מהדיונים, אלא רק לנושא הגיוס.
דבר ראשון: הבחירה במילים "שוויון בנטל" כדי לתאר את גיוס בני הישיבות לצה"ל היא גרועה ביותר. אסור לנו לראות ולהראות שהגיוס והשירות בצה"ל משמעו נטל. כולנו צריכים להיות גאים בעובדה שכאשר אנחנו מתגייסים, אנחנו עושים את זה לצבא היהודי היחיד בעולם.
דבר שני: לא צריך לגייס את בני הישיבות. נכון שזה נראה כדבר הכי חשוב שמבטא מה זה להיות ישראלי, אבל יש דבר חשוב יותר שיש לעשות בנוגע לחרדים: שילובם בשוק העבודה. גיוס אלפי בני ישיבות רק יעמיס על המערכת ג'ובניקים מיותרים ויגרום כל מיני בעיות חדשות לצבא. לדוגמה: חרדי א' אוכל רק מכשרות בד"ץ, אבל חרדי ב' אוכל רק מכשרות חוג חת"ם סופר. בנוסף, רוב החרדים האלו כבר נשואים עם לפחות ילד אחד, צה"ל יצטרך לשלם להם בהתאם, דבר שלא ברור איך יעשו בזמן של קיצוצים נרחבים, פיטורים וביטול אימונים.
החרדים צריכים לתרום את חלקם, אבל לא דרך המערכת הצבאית. הם יכולים להתגייס לשירות אזרחי ולבצע פעולות התנדבותיות רבות בתחומים שונים. ישנם גם הרבה תחומים שיכולים לספק בעתיד תעסוקה לאותם חרדים, ובכך הם נכנסים לשוק העבודה.
גיוס החרדים הפך לסמל, דבר שרבים אינם מוכנים לוותר עליו. אבל על נבחרי המדינה צריכים להסתכל הרבה יותר על הטווח הרחוק מאשר על קבלת אהדת הציבור על שילוב החרדים בצבא. זאת לא צורה ולא הדרך לפעול, בצורה של חקיקת חוק שיכפה גיוס על החרדים. הדבר רק ייצור מצידם יותר כעס ואנטגוניזם כלפי צה"ל והמדינה.

על הדשא

החלטה אחרת של הוועדה לשוויון בנטל השבוע הייתה להוריד ארבעה חודשים משירות הבנים בצה"ל. מערכת הביטחון הגיבה באופן חיובי על ההחלטה שנחשבת בעיניה כהיסטורית, ותביא לייעול אל מול האבטלה הסמויה הקיימת היום בצבא.
לצערי, האבטלה הקיימת בצה"ל היא בכלל לא סמויה, אלא גלויה ביותר למי שיודע איפה לראות אותה. במהלך שירותי בקריה, לרוב הייתי יוצא מאזור מפקדת חיל הים פעמיים ביום: לחדר האוכל והביתה. במקרים בהם הייתי יוצא יותר, תמיד היה אפשר לראות חיילים שוכבים על הדשא. מיטיבי הלכת יוכלו לראות חיילים מסתובבים בעזריאלי בכל שעות היום.
צה"ל לא צריך את אותם חיילים ששוכבים על הדשא ויוצאים ליהנות בעזריאלי. הצבא צריך להיעשות יותר ויותר מקצועי ולאתר את המועמדים בזכוכית מגדלת כדי למצוא את המתאימים ביותר לשירות צבאי ולתפקיד המתאים, בין אם זה מש"ק מודיעין, קצין כוח אדם או לוחם בצנחנים.
כאשר האיומים על צה"ל נעשים הם מצד צבאות סדירים ויותר מצד ארגוני טרור והפן הטכנולוגי, הצבא צריך לא לקצץ בזמן השירות, אלא לקצץ בחיילים. הדבר מתקשר גם לנושא של גיוס החרדים. כאשר צריך להיפטר מחיילים, התשובה היא לא לגייס עוד אלפים בתור מהלך פופוליסטי. אותם צעירים שצה"ל לא צריך עדיין יצטרכו למלא את חובתם למדינה, בכל צורה שהיא.

בחזרה למקורות

השבוע ערך הגנרל עבד אל-פתאח סיסי ביקור רשמי ברוסיה. המועמד הצפוי לנשיאות מצרים היה במוסקבה ביחד עם שר החוץ המצרי ופגש את סרגיי לברוב, שר החוץ הרוסי, כדי לדון על שיתוף פעולה בין שתי המדינות. דווח, כי הביקור מגיע על-רקע המתיחות בין מצרים לבין ארה"ב לאחר הפלת מורסי.
למצרים היו יחסים טובים עם ארה"ב מאז שנות ה-70, שהביאו לקבלת כסף ונשק מצד ארה"ב, יחסים שהחלו לאחר שהנשיא אנואר סאדאת גירש את היועצים הסובייטיים. אבל ארה"ב למעשה נטשה את מצרים לאחר הפלתו של מורסי ורוסיה נהנית מההפקר, כי מצרים צריכה תמיכה בתחומים רבים. לאחר החיבור הזה, קשה לראות את ארה"ב משקמת את מעמדה בעיני מצרים, וקשה לראות את מצרים מסכימה לוותר על החיבור עם רוסיה כדי לחזור לחיבור עם ארה"ב.
דבר נוסף שיש לשים לב אליו: סיסי עדיין לא הודיע שהוא מתמודד לנשיאות, אבל הוא כבר מתנהג כנשיא. בין אם ייבחר ובין אם לאו, ברור לגמרי מי ישלוט במדינה.

מימון חבלני

מאז הקמתו קיבל החמאס מאירן מימון בסך 2 מיליארד דולר, והג'יהאד האיסלאמי מקבל בין 100 ל-150 מיליון דולר בשנה. הרשות הפלשתינית לא קיבלה שום מימון מאירן מאז המהפכה בשנת 1979.
האירנים לא פועלים רק כדי להעצים את עצמם, אלא עושים גם פעולות רבות כדי לתמוך בארגונים שפועלים נגד ישראל. הדוגמה הבולטת ביותר היא חיזבאללה, שהוא למעשה שלוחה אירנית בלבנון. מימון ארגוני טרור בתוך ישראל הוא דבר משמעותי שמראה על היד הארוכה של אירן ומדרג העדיפות שלה, כאשר המשטר מעדיף לממן ארגוני טרור מאשר לדאוג לרווחת תושבי המדינה.

תאונת עבודה

מדריך חבלה בעירק הפעיל בטעות את חגורת הנפץ שהייתה עליו, וכך נהרגו 21 מחבלים. אם היה מדריך למחבל המתאבד, אני מניח שהחוק הראשון היה: לעולם אל תתאמן, ואם אתה כן מתאמן – לא עם חומר נפץ אמיתי.
למרות שנשמע שמדובר בסיפור מצחיק, וגם גורמים בעירק קראו לאותם מחבלים "טיפשים", אסור לזלזל בהם. קודם כל, כאשר אתה מזלזל ביריב שלך, אתה חושב שאפשר לנצח אותו בקלות ואתה לא מתכונן בהתאם; ע"ע מלחמת יום הכיפורים. בנוסף, הארגון בו בוצע האירוע היה "המדינה האיסלאמית בעירק וא-שאם" (ISIS), המכונה גם "דאעש" (ראשי תיבות של הארגון בערבית). מדובר בארגון שהחל בתור אל-קאעידה בעירק, משתתף כעת גם בלחימה בסוריה, והוא כל-כך קיצוני, עד כי איימן אל-זוואהירי, מנהיג אל-קאעידה העולמי, הודיע שהוא מסיר את אחריותו מאותו ארגון. לאחרונה היו דיווחים לפיהם גורמים בארגון הגיעו לסיני כדי לתכנן פיגועים. אני די בטוח שנשמע עוד הרבה על הארגון הזה בעתיד.

תאריך:  13/02/2014   |   עודכן:  13/02/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חרדים מיותרים
תגובות  [ 15 ] מוצגות  [ 15 ]  כתוב תגובה 
1
צה"ל המנופח לא זקוק לחרדים.
בתיה אבן  |  13/02/14 10:41
 
- בתיה אבן=איריס כהן=חרדי מתחזה!
חרדי מתחזה לאישה  |  13/02/14 14:20
2
טוב לקרוא כאלה מאמרים אמיתיים
שינשין  |  13/02/14 11:30
 
- דמגוגיה = חרדים. השטמתות=חרדים
נטל מס = חרדים!  |  13/02/14 14:26
3
גם הבן שלי מיותר
חייל קרבי  |  13/02/14 11:47
 
- צודק. נשארים בבית
חילונים לא פראיר   |  13/02/14 15:17
4
שהמיותרים יעזבו את המדינה.
חרדים לישבנם.  |  13/02/14 12:31
 
- אתהכאן בשביל הכסף אנחנו כאן
שינשיו  |  13/02/14 14:39
 
- אתם כאן כי אתם נוכלים
שמעון אמסלם  |  13/02/14 15:40
 
- חרדים ללא צהל- רוב נספים בשואה
צה"ל כורח הישרדות  |  13/02/14 15:55
5
קציני צה"ל עצמם אינם חפצים בהם
דאגנית  |  13/02/14 14:06
6
מדוע לוותר רק על שרות חרדים?
קלמן1  |  13/02/14 14:29
7
האם מהחרדים לא יהיו קרביים? ל"ת
לא הבנתי  |  13/02/14 14:57
 
- היום החרדים שכן - בצבא -קרביים
כל לוחם חשוב בקרב  |  13/02/14 16:02
8
חרדים - פתרונות תעסוקה בצבא
יש פתרונות וצורך  |  13/02/14 15:47
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות גיוס חרדים
מרדכי ליפמן
בניו-יורק הם קמים מידי בוקר לעבודה ממנה הם מתפרנסים והולכים בערב ללמוד. מדוע כאן הם לא יכולים להתנהג באופן דומה?
צ'לו רוזנברג
מה רוצים מהחרדים? שלא יילחמו, שלא יאבקו, שלא ינצלו את כל ההזדמנויות? ועוד שאלה היא עקרונית: מדוע רק החרדים מהווים דוגמה לאי-שוויון בנטל הביטחוני?
עידן יוסף
סגן נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה על החוק לשוויון בנטל: זה לא יעבור ציבורית ומשפטית
ד"ר רון בריימן
הכלל המנחה צריך להיות גיוס חובה למשך זמן אחיד ובתשלום אחיד לכל אזרחי ישראל: יהודים ושאינם יהודים; בנים ובנות; חילוניים, דתיים וחרדים; חיילי נח"ל וחיילי ישיבות ההסדר; וכן הלאה
דרור אידר
רובנו הגדול, כיהודים, מבין את הערך החשוב של קבוצה בתוכנו העוסקת בשימור ובפיתוח עולם התורה. הדיון בסוגיית גיוס החרדים צריך להתחיל מכאן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il