X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
ההתלהבות המבזה של ישראלים מאפשרות קבלת דרכון ספרדי ו"חזרה לחיק אימא" - היא בגדר שיבה של הקורבן לזירת הפשע האם האמיתית היא ארץ ישראל שחיכתה לנו בסבלנות ולא חלקה מחלבה לאחרים
▪  ▪  ▪
הגולים הטילו חרם על מי שישוב לספרד. פרדיננד ואיזבלה שהחליטו על גירוש היהודים [ציור: Agustinas de Madrigal]
אפשר לסמן את הגירוש של היהודים ב-1492 כנקודת השבר שממנה החלה ההידרדרות. אם ספרד מבקשת - כדאי שתעזור ליהודים להתבסס במולדתם העתיקה

1. "וַיֹּאמְרוּ אִישׁ אֶל אָחִיו: נִתְּנָה רֹאשׁ וְנָשׁוּבָה מִצְרָיְמָה!" (במדבר, יד). לא מכבר יצאו מבית העבדים לאחר מאות שנות דיכוי, וכבר גברו הגעגועים. המדבר משתרע מולם, והארץ המובטחת רחוקה. בשעת המצוקה פונים העבדים המשוחררים למקום היחיד שהכירו, לאֵם המכה והמשעבדת, רוצחת התינוקות: מצרים.
אלפי שנים מאוחר יותר גורשו צאצאי העבדים האלה מספרד, לאחר תרומה אדירה בת מאות שנים לתרבות, לכלכלה, לחברה ולפוליטיקה שם. דבר לא עזר ליהודים המועמדים לגירוש. במאה האחרונה טרם הגירוש הפכו חייהם לגיהינום. עכשיו נפל הפור.
התנאי שהעמידו מלכי אראגון וקסטיליה, פרננדו ואיזבלה, היה התנצרות מלאה או גירוש. בשעת המבחן הגורלית עשרות אלפים עזבו מייד. הם עזבו את רכושם ואת בתיהם. רבעים שלמים התרוקנו, בתי מלאכה ננטשו, שדות וכרמים. בתי כנסת עזובים הפכו לכנסיות והדרכים מלאו עגלות עמוסות משפחות היוצאות אל הלא נודע.
בין המגורשים מטולדו היה ילד בן 4 בשם יוסף קארו, שלימים יחבר את קודקס ההלכה "שולחן ערוך". אלה שלא עמדו במבחן התנצרו, רבים מהם חיו כ"אנוסים" ושמרו מצוות בסתר. גם אלה שהתנצרו באמת - לא התקבלו בחברה הכללית בספרד.
מסורת מקובלת היא שהגולים הטילו חרם על מי שישוב לספרד. ר' משה טראני (המבי"ט) נולד בסלוניקי ב-1500 למשפחת מגורשים. בגיל 18 עלה ארצה והתיישב בצפת, שם הצטרף לבית דינו של ר' יוסף קארו. באחת מתשובותיו כתב: "כי אין שָם יהודים בארָגון זה שבעים שנה, ואנו בטוחים שלא יֶאֱהָל עוד שם יהודי, כי האל יתברך הוא מקבץ נידחי עמו ישראל לארץ ישראל בזמן קרוב". פוסקים מאוחרים יותר למדו מפה על הסכמה סמויה לחרם על השתקעות בספרד. הסיבה לסודיות הייתה כנראה החשש לשלום היהודים במקומותיהם החדשים.
הרב יעקב טולדנו, ששימש הרב הראשי לתל אביב בשנות ה-40 וה-50, כתב בספרו על מסורת שעברה במשפחתו מאז גירוש ספרד: "אכן אבותינו סיפרו לנו כי מפני שבני המשפחה הזאת גזרו חרם על עצמם לבלי שוב עוד לספרד, קראו להם מאז טולידָ - נוֹ; לאמור: 'טולידא - לא' בשפה הספרדית".
2. אם להמוני העבדים במדבר היה תירוץ להתנהגותם, מה נאמר על ההתלהבות המבזה של ישראלים למשמע ההצהרה שממשלת ספרד מוכנה להעניק אזרחות לצאצאי המגורשים. האין זו חזרה של הקורבן למקום הפשע? האמת היא שאחרי הלגיטימציה המועצמת בתקשורת באשר לירידת ישראלים לברלין, ספרד היא עניין פעוט.
ההיסטוריה שלנו מלאה תחנות מעבר. בבל, אלכסנדריה, ספרד, אשכנז ועוד. בימי הזיכרון לשואה עולה שאלת הלקח. נושאים רבים עולים. כמעט כל הגלויות הסתיימו בחורבן. תור הזהב בספרד שוחזר מאוחר יותר בקרב יהדות גרמניה במאה ה-19 ועד עליית הנאצים במאה ה-20.
הלקח אינו צריך להתרכז רק במה שאירע שם אלא בפתרון הבעיה: שיבת ציון, החזרה הביתה והקמת מדינה יהודית עצמאית. קשה לדבר על "משמעות" ביחס לשואה או לגירוש ספרד, אבל חובה לדבר על חוסר התוחלת שבחיים יהודיים מחוץ לארצם של היהודים. הגלויות היהודיות הן אנומליה. כך צריך להתייחס אליהן עַם בריא. גם יהדות ארה"ב היא אנומליה. מקומו של עמנו הוא בארצו היחידה.
נניח תגובות אזרחים שרוצים לנצל אזרחות אירופית, אבל כמה אנשי רוח וחוקרים נשמעו אומרים, שיש בחוק הספרדי החדש אפשרות "לחזור לחיק האימא שלנו ולארץ המוצא". סליחה, "אמא"? "ארץ מוצא"? מישהו התבלבל בניווט. כדאי לחזור על הראשונות, כמו בנאום ש"י עגנון עם קבלת פרס נובל: "מתוך קטסטרופה היסטורית, שהחריב טיטוס מלך רומי את ירושלים וגלה ישראל מארצו, נולדתי אני באחת מערי הגולה, אבל בכל עת תמיד דומה הייתי עליי כמי שנולד בירושלים".
ספרד אינה אימא ולא ארץ מוצא. היא הייתה יעד ותחנה במסע הנדודים הארוך שלנו מירושלים ואליה בחזרה.
האם האמיתית היא ארץ ישראל שחיכתה לנו בסבלנות כאם אוהבת לילדיה ולא חלקה מחלבה לזרים. בשנת 1267 נאלץ ר' משה בן נחמן (הרמב"ן) לגלות מספרד בעקבות ויכוח עם נוצרי מומר. הוא הגיע לארץ ישראל וחידש את היישוב היהודי בירושלים. למראה העזובה והשממה כתב: "כי לא תמצא בכל היישוב ארץ אשר היא טובה ורחבה, ואשר הייתה נושבת מעולם - והיא חרֵבה כמוה. כי מאז יצאנו ממנה, לא קיבלה אומה ולשון, וכולם משתדלים להושיבה - ואין לאל ידם".
3. השבוע הזדמן לי לשמוע מיצירתו המצמררת של המלחין דניאל גלאי לפואמה הנבואית של אורי צבי גרינברג, "במלכות הצלב". אצ"ג פירסם את היצירה ב-1922. הוא בא חשבון עם יחסו של העולם הנוצרי אלינו וחזה את כיליון יהדות אירופה: "אני אגידכם... הנבואה השחורה מעמיקה, פֹּה יַעַל עמוד הענן... כשהגז המרעיל כבר יחדור אל תוך היכלות..."
אצ"ג כתב על משמעות החיים באירופה, תחת הצלב, כשהבית אינו בית אמיתי, אלא יושב על בלימה: "הבית השומם במזרח, הוא ביתם של תנים, ושלנו פה במערב, אוהלי צוענים, קש לאישֵי הדליקה ודַיִש לסער... מה נוכל לעשות, עדת יהודים מבוהלת, כשצמח ועלה על ראשנו מגדל רומאי, והוכרחנו לשמוע פעמונים בבקרים, לעת ערב, בשבתות השחורות, בחגים השחורים אשר לנו. איי, מְאֵרָה היא לחיות כך ימים ולילות: שכל רגע תפרוץ הדלֵקה, אש מתחת לרגלינו, מתחת בתינו... איזה פחד הוא ככה לגדול להפקר, כאבן באמצע עולם" (תרגום: בנימין הרשב).
ממשלת ספרד מבקשת לתקן את העוול? לא זו הדרך. מצבה הכלכלי של ספרד אינו טוב. האבטלה קוצרת שיאים. החוק המוצע הוא חלק מדיון פנימי מתמשך ביחס להיסטוריה הספרדית, לאובדן ההגמוניה וההידרדרות במעמדה של ספרד מאימפריה באמצע המילניום הקודם למדינה ממוצעת. אפשר לסמן את הגירוש הטוטלי ב-1492 של היהודים - שעד אז תרמו רבות לחברה הספרדית - כנקודת השבר שממנה החלה ההידרדרות.
אם ספרד מבקשת לתקן - כדאי שתעזור ליהודים לשוב הביתה ולהתבסס במולדתם העתיקה, ולא בהזמנת צאצאי הקורבנות בחזרה אל זירת הפשע. נשמח לקבל מספרד תמיכה במאבקנו על ארצנו, מול הניסיונות לחרם על ישראל המתנפצים על חופינו.
גורשנו מספרד שלא על-מנת לחזור אליה, אלא כדי לשוב הביתה לציון.

פורסם במקור: ישראל היום (ו', 14.2.14)
תאריך:  14/02/2014   |   עודכן:  14/02/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
גורשנו מבתינו כדי לשוב אל הבית
תגובות  [ 14 ] מוצגות  [ 14 ]  כתוב תגובה 
1
מסכים עם כל מילה,יישר כח. ל"ת
פלא יועץ  |  14/02/14 10:10
2
בעל חוב - אינו בן חורין
שעבוד למשכנתאות  |  14/02/14 10:21
 
- אוי לאנשים שאלו הערכים שלהם
מיכאל ב  |  14/02/14 13:07
 
- בישראל יהודים משעבדים יהודים
זו הציונות  |  16/02/14 17:13
3
ספרד בד"כ עויינת לישראל
דאגנית  |  14/02/14 21:56
 
- תיקון טעות
דאגנית  |  15/02/14 18:57
 
- עולמך שחור לבן-אין אפור. ל"ת
איזה יופי!  |  17/02/14 09:22
4
גם החושב שהוא עומד על זכויותיו
באת, גרשת, נישלת.  |  15/02/14 17:17
 
- באתם לכאן בעקבות היהודים
למר "באת.."  |  16/02/14 15:53
5
דרכון אירופי
אחד שמבין  |  16/02/14 17:52
 
- ת.ז. ספרדית אתמול ולא אקח
ואני יכול לקבל   |  16/02/14 21:41
 
- דרכון זר
אחד שמבין  |  16/02/14 22:16
 
- זה רק א ב לא קנה מידה
נו כן אתה "צודק"  |  20/02/14 00:18
6
מאמר ראוי עם אמת מאירה !
רפי אשכנזי  |  17/02/14 10:54
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
התפישה לגבי הדרגתיות בהחמרת הענישה יוצאת מהנחה שגויה לפיה העבריין מצפה לעונש מסוים    בואו נחזור לנקודת המוצא של המדינה כפי שנוסחה בהכרזת העצמאות    וגם: העצלות של המשטרה, השלכות חוק הספרים, שדרי ספורט בערוץ הראשון והערה על הכתיבה שלי
אפרים הלפרין
אנו קמים לבוקר חדש בו אנו מתבשרים על תקלה גורפת בגבייה בכרטיסי אשראי, בכל הארץ – מול כל חברות האשראי, התקלה היא בתקשורת לשב"א, שירותי בנק אוטומטיים, שירותים שהפכו למלכה, שירותים שהפכו לממלכה – ממלכת שב"א
גרשון אקשטיין
לאחרונה נשמעים קולות שלאור המצב עם הפלשתינים יש ספק רב אם יכון הסכם שלום בינינו לבין הרשות הפלשתינית. לכן, אם ייכשלו השיחות, יש ללכת על היפרדות חד-צדדית, היינו - אנחנו כאן והם שם ו"בא לציון גואל". אך בואו ונשאל את עצמנו, מה המשמעויות העולות מהיפרדות כזו ואיך עושים זאת?
עוה"ד צבי שוב וגלית קיט-טלמור
פסק דין חדש של בית המשפט קובע כי תוכנית איחוד וחלוקה היא אפשרית גם ביחס למקרקעין שהם בבעלותו של בעלים יחיד וכי ועדה מקומית רשאית, במסגרת תוכנית איחוד וחלוקה, לבצע "הצרחה" של שטחים, כל עוד השטח הכולל של כל ייעוד אינו משתנה
אברהם הללי
תרומה היא זכות לא רק חובה    הָאָמָּנוּת וְהָאוֹמָנוּת או אֻמָנוּת    מַאֲשִׁימִים אֶת הַזֻּלָּת בַּעֲשִׂיַּת הָרָע
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il