X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המדינה כצופה מן הצד - מיעוט הסיוע של המדינה לאזרחים אם בעבר המדינה נתנה שירותים רבים לציבור התושבים, הרי שכיום אותם שירותים הופרטו ברובם לחברות פרטיות ומסחריות
▪  ▪  ▪
שימוש במערכת המשפטית למניעת אנרכיה [צילום: פלאש 90]

המושג "מדינת שומר הלילה" לקוח ממדע-המדינה, ובא לתאר צורת שלטון של מדינה, בעלת התערבות מינימאלית בחיי היום-יום ובשלטון כלפי האזרחים במדינה. למעשה, מלבד שמירה על ביטחון האזרחים, וכן שימוש במערכת המשפט, שניהם לצורך מניעה של הפיכה או אנרכיה, המדינה אינה מתערבת בחיי האזרחים, בכל שאר תחומי החיים.
לדעתי, ניתן בהחלט לומר כי גם ישראל צועדת בדרך הבטוחה להגדרתה כמדינה כזו. כבר היום המדינה ממעטת להתערב בעניינים רבים, שבעבר היא בהחלט נתנה עליהם את הדעת. הדוגמאות הן רבות, ומגיעות מתחומים רבים, בהם בעיקר הנושא החברתי-כלכלי.
אחד הסממנים העיקריים לכך, נוגע בעיקרון ההפרטה. המדינה כיום מרבה מאד בהפרטה של שירותים רבים מאד, בתחומים שונים ומגוונים בהם: בריאות, חינוך, תרבות, רווחה, דת, כלכלה ועוד. הפרטתם של שירותים רבים כל כך, אינה בהכרח מטיבה עם האזרחים, ובמקרים רבים קורה בדיוק ההפך מכך, וזכויותיו של חלק מציבור האזרחים נפגעות מאותם צעדי הפרטה מסיביים.
אם בעבר המדינה נתנה שירותים רבים לציבור התושבים, הרי שכיום אותם שירותים הופרטו ברובם לחברות פרטיות ומסחריות, שאמורות לתת לציבור את אותם השירותים. חלק אחר של אותם שירותים, הועברו לטיפולן של עמותות וארגוני-צדקה שנכנסו לוואקום שהשאירה המדינה, והם אלו שמטפלים במגוון רחב של בעיות בקרב ציבור האזרחים.
אבל לא מדובר רק בהפרטה. גם במקרים בהם השירות לאזרח נשאר בידי המדינה, היא לוקה בשירות לאזרח, כאשר לעיתים המדינה אף מתנערת באופן חד-צדדי מאותם אזרחים שאמורים לקבל מהמדינה את השירות אותו הם זכאים לקבל.
המקרים הם רבים, לפניכם מספר דוגמאות אקטואליות לימינו: המשבר ברפואה הציבורית, המלחמה בפשע המאורגן, הדיור הציבורי, רווחתם של הקשישים בכלל וניצולי השואה בפרט, רווחתם של מוגבלים ונכים, הטיפול בנושא הגז הטבעי, מערך התחבורה הציבורית, ההתמודדות עם אסונות במקרי-חירום, הטיפול בפליטים והמסתננים, הטיפול בתשתיות לאומיות, מערכת החינוך הכושלת והמיושנת, הורדת יוקר-המחיה בכלל והדיור בפרט, מתן שירותי-דת ראויים, ועוד מקרים ודוגמאות רבות.
אין מדובר במקריות או במחדל כלשהו. המדינה בוחרת לא להתערב (או להתערב באופן מוגבל מאד) בכל אותם מקרים. גם לא מדובר בכך שהמדינה אינה יכולה לטפל במקרים הללו, היא פשוט לא רואה את עצמה כזו שצריכה לטפל בכך, וסיבותיה עמה.
פה טמון היתרון מבחינתה של המדינה בשימוש בהפרטה. כך יכולה המדינה לטעון כי היא דווקא נתנה את המשאבים לארגונים פרטיים, והם אלו שלא טיפלו כראוי ולא העניקו לאזרחים את השירות לו הם זכאים. כאן נשאלת השאלה מדוע מלכתחילה מפקירה המדינה שירותים כה חיוניים לאזרח, לאותם גופים פרטיים. האם ניתן לצפות מחברה עסקית, בעלת אינטרסים כלכליים, לתת לציבור את השירות שהמדינה אמורה לתת? האם ניתן לצפות מעמותה העובדת בהתנדבות, לפתור את מצוקתם של האזרחים? האומנם אין למדינה אחריות כלפי אזרחיה, גם בתחומים שאינם קשורים רק לביטחון ולהגנה.
לדעתי, המדינה חייבת לחזור ולטפל בעצמה באותן בעיות רבות המעיקות על ציבור האזרחים. כפי שהמדינה יודעת היטב לגבות מיסים ולדרוש מהאזרחים לשרת בצבא, כך חייבת המדינה לתת לאזרחים את השירות המגיע להם, וכן לעמוד לעזרתו של האזרח כאשר הוא נזקק לסיוע. אם המדינה לא תעשה כך, היא עלולה לדרדר את מערכת-היחסים שלה עם האזרח לשפל שאין כדוגמתו. זהו מצב מסוכן מאד הן לאזרח והן למדינה, מצב שבו מתערערת הלגיטימיות של השלטון במדינה בעייני האזרחים, ומשם קשה מאד להחזיר את האמון של האזרח במערכות-השלטון במדינה. לשם פשוט אסור לנו להגיע.

הכותב הוא סטודנט לתואר ראשון באוניברסיטה הפתוחה, במדעי-המדינה ויחסים בינלאומיים. חבר פעיל בפורומים ואתרים בתחום זה. חבר באגודת הסטודנטים של האו"פ. כותב, מתרגם ומפרסם מאמרים ונאומים אקטואליים בתחומים אלו, בעברית ובאנגלית. עובד בתחומי התפעול, רכש ולוגיסטיקה.
תאריך:  18/02/2014   |   עודכן:  18/02/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסף כהן אלרן
אין הרבה חידוש באמירה שנפש האמן חלוקה ושסועה: בין החיים לאמנותו, בין החיים לדמיונו, בין צרכי היום לבין תשוקתו    ואולי גם בין הפרוזה לשירה, בין השירה לציור, אבל בעיקר בשל השנִיוּת שבינו לבין עצמו    וכך באה ומנסה כוכבה סרנגה לחבר את עולמותיה יחד בספרה-אלבומה "האישה האחרת"
שי זדה
"קפה, אוכל ופאקינג סקס, שם הוא נמצא, זה שברא את העולם"
איתן קלינסקי
חלק הארי של ציבור הרופאים והעובדים אין לו יד ביצירת הכאוס בהדסה, שהגיע לגירעון של למעלה ממיליארד ושלוש מאות מיליון שקל
עמוס אריכא
אצלנו התחלפו יוצרות כדרכו של העולם היהודי בדורות האחרונים שהקים לו מעמד בעל עוצמה העולה על זו של ממשלת ישראל    זהו מעמד הרבנים שאיבדו מכבר מצפון ומצפן, ובמקום להעמיד עצמם במקומם כמורים, הם נטלו סמכויות אלוהיות
ראובן לייב
הלך לעולמו ד"ר מוריס קליינהאוז, מייסד האגודה הישראלית להיפנוזה, שבזכותו הושם הקץ למופעי ההפנוט השרלטניים ולחקיקת חוק, המסדיר את השימוש בהיפנוזה לרופאים ולפסיכיאטרים בלבד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il