X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
עו"ד רונן מנור, עו"ד יניב כהנוביץ
בית המשפט הורה למחוק הערת אזהרה שנרשמה על דירת מגורים מכוח זיכרון דברים וקבע כי זיכרון הדברים לא השתכלל לכדי חוזה מחייב, היות שלא שיקף את הסכמת הצדדים בנוגע לפרטים מהותיים וחיוניים בעסקה ובכך נשמטה הקרקע תחת העסקה בכללותה
▪  ▪  ▪
זיכרון דברים [צילום: AP]

לבית משפט השלום בפתח תקוה הוגשה תובענה למחיקת הערת אזהרה שנרשמה מכוח זיכרון דברים למכירת דירת מגורים בהוד השרון. בעלת הדירה העמידה את הדירה למכירה וחתמה עם הרוכש על זיכרון דברים, בו צוינו בין היתר הפרטים הבאים: זהות הצדדים, התמורה בגין הדירה, מועד לחתימה על הסכם המכר, ומועד מסירת החזקה.
במעמד החתימה על זיכרון הדברים, התחייב הרוכש לשלם למוכרת סך של 24,400 שקלים ובמעמד החתימה על הסכם המכר סך של 100,000 שקלים. הצדדים סיכמו בעל-פה, כי בתוך חודשיים מיום החתימה על הסכם המכר, ישולם למוכרת סך של 500,000 שקלים לפירעון המשכנתה שרבצה על הדירה ויתרת הסכום תשולם במועד מסירת החזקה בדירה.
מייד לאחר החתימה על זיכרון הדברים, הוחלפו בין ב"כ הצדדים טיוטות הסכמים ונקבעה פגישה לחתימה על הסכם המכר במשרד ב"כ המוכרת. לטענת המוכרת, במועד החתימה על הסכם המכר, העלה הקונה דרישה חדשה לפיה התשלום בסך של 500,000 שקלים שנועד לפירעון המשכנתא, יועבר למוכרת רק במועד מסירת החזקה בדירה בעוד שלוש שנים.
לטענתה, דרישה זו שינתה באופן מהותי את הסכמות וההתחייבויות שנקבעו בזיכרון הדברים. הקונה סירב לחתום על עסקת המכר, עזב את משרדי ב"כ, והודיע כי הוא חוזר בו מכוונתו לרכוש את הדירה ועל-רקע זה לא נחתם הסכם מכר.
לטענת הקונה, במעמד החתימה על הסכם המכר, נוכח לדעת לראשונה כי יהיה עליו לשלם את הסכום לכיסוי המשכנתא. וכי המוכרת כלל לא טרחה להגיע לפגישה. לטענתו, דרישת התשלום ואי התייצבותה של המוכרת לחתימה, מעידים כי היא לא הייתה מעוניינת למכור לו את הדירה. לאור העובדה שהסכם המכר לא נחתם, הוצעה הדירה לרוכש אחר ולימים נמכרה הדירה לרוכש אחר אשר נרשמה לטובתו ולטובת הבנק שלו הערת אזהרה על הדירה.
כשנה לאחר חתימת זיכרון הדברים, רשם הרוכש הראשון הערת אזהרה על הדירה לטובתו מכל זיכרון הדברים. המוכרת פנתה לבית המשפט בעתירה למחיקת הערת האזהרה שנרשמה מכוח זיכרון הדברים וכן עתרה לקבלת סעד הצהרתי כי לא קמה לרוכש הראשון זכות לפיצויים.
לחלופין עתרה המוכרת כי במידה ובית משפט יחליט כי זיכרון הדברים שריר וקיים, הרי שמדובר בעסקות נוגדות בהתאם לסעיף 9 לחוק המקרקעין, תשכ"ט-1969 לאור העובדה שהרוכש הראשון רשם הערת אזהרה בחלוף שנה ממועד החתימה על זיכרון הדברים, באופן שהרוכש השני לא יכול היה לדעת על קיומו של זיכרון הדברים.
מכיוון שהרוכש החדש רכש את הדירה בתום לב ושילם את מלוא תמורתה, יש לו עדיפות על-פני הרוכש הראשון. בפסיקה נקבעו שני מבחנים מצטברים לצורך קביעת תוקפו המשפטי המחייב של זיכרון דברים. המבחן האחד הוא כוונת הצדדים ליצור קשר חוזי מחייב.
המבחן השני הוא קיומה של הסכמה בגוף זיכרון הדברים בנוגע לפרטים מהותיים והחיוניים של העסקה. זיכרון דברים אשר אינו מכיל הסכמה בנוגע לתנאים מהותיים של העסקה, אינו יוצר קשר משפטי מחייב. לאחר שבית המשפט שקל את טענותיהם של הצדדים קבע בית המשפט כי במקרה שלפנינו מתקיים המבחן הראשון, קרי תוכנו של זיכרון הדברים מלמד על כוונת הצדדים ליצור קשר חוזי מחייב ביניהם. אולם המבחן השני אינו מתקיים וזיכרון הדברים אינו משקף את יסוד המסוימות, קרי הסכמה בנוגע לפרטים מהותיים והחיוניים של העסקה, בית המשפט קבע, כי היעדר הסכמה על מועד פירעון המשכנתה מתוך כספי התמורה המהווה פרט מהותי, משמיט את הקרקע תחת העסקה בכללותה, לכן אין בזיכרון הדברים כדי להוות חוזה מכר מחייב.
בית המשפט קבע, כי במועד רישום הערת האזהרה מכוח זיכרון הדברים היה ברור כי עסקת מכר הדירה לא תצא אל הפועל וכי הרוכש זנח אותה, לפיכך דין הערת האזהרה שנרשמה מכוח זיכרון הדברים להימחק, בכפוף להשבת הכספים ששולמו למוכרת.

ה"פ 47425-06-13 יעיש נ' אלמגור (שלום פתח תקוה) פ"ד מיום 27.01.14.
* משרדם של עורך הדין רונן מנור ועורך דין יניב כהנוביץ עוסק, בין היתר, בנדל"ן, אגודות שיתופיות וממ"י.
תאריך:  18/02/2014   |   עודכן:  18/02/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 תום לב
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
זיכרון דברים בעסקת מקרקעין
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
"זיכרון דברים"-מיותר ומזיק!
אבי קול  |  18/02/14 13:30
2
שינוי מועד פינוי הדירה
yudit  |  18/02/14 14:27
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חיים שטנגר
על עקרונות חוק העמותות החדש, כפי שהוא נשקף ומשתקף מעיניה של המחלקה הכלכלית-פיסקאלית במשרד המשפטים, ומעיניו של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, האחראי על החקיקה הכלכלית-פיסקאלית
יאיר דקל
בפרשת הרב והניצב, אין לי מידע אבל יש לי דעה. אני מחכה לראות מה יעלו רשויות החוק
הרצל ובלפור חקק
הסיפור הדרמתי שהתרחש במחנה פלשוב בקרקוב שבפולין זכה לשורת אירועי הנצחה שיזמו הדסה וצלילה באו, בנותיהן של יוסף ורבקה באו
ראובן לייב
בעקבות הפרובוקציה שחוללה בבית-ספרה ובשל ההסתה הגלויה כנגד מי שאינו מזדהה עם השקפת-עולמה - ראויה התלמידה הסוררת של "אורט" לכל גינוי אפשרי, גם, כמובן, של משרד החינוך
משה חסדאי
גיוס נשים לצה"ל ובעיקר גיוס נשים דתיות לצה"ל משמעו הכנסתן לתהליך מתוכנן היטב על-ידי היוהל"ן של הרס ותכנות חברתי מחדש של הנשיות והאיכות הנשית הקלאסית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il