X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המבקרים חושפים את ילדיהם ובני משפחתם לזיהומים בבית החולים וגם מפריעים לחולים רבים הזקוקים למנוחה ולשקט לרופאים "לא נעים" להעיר להם
▪  ▪  ▪
ילדים משחקים בביה"ח [צילום: אלי אלון]

ביקור חולים היא לא רק מצווה בדת היהודית אלא גם מצווה בדת האיסלאם ולא פעם במגזר הערבי, כשחולה מאושפז בבית חולים באים לבקרו בני משפחתו והחמולה הענפה, השכנים בכפר וכדומה. לעיתים הם מצרפים אליהם לביקור בבית החולים את ילדיהם הקטנים. לא תמיד מודעים מבקרים אלה שמטרתם הבסיסית טובה: ביקור חולה בן משפחתם או כפרם, כי בכך הם חושפים עצמם וגם את ילדיהם למחלות זיהומיות השורצות כידוע בבית החולים.
ביקורים המוניים של חולים גם בשעות שאינן שעות ביקור, היא תופעה הנמשכת שנים והיא בולטת מאד בבתי חולים בהם יש ריכוז גבוה של חולים מאושפזים בני מיעוטים. הגיע הזמן לעלות את הנושא לליבון ולנסות באמצעי הסברה לבלום את התופעה העלולה לסכן בריאות בני אדם.
במקרים רבים לא באים בני המשפחה והחברים למשך זמן קצר אלא למשך שעות ארוכות. הם "פותחים שולחן", מבאים כיבוד ותבשילים אוכלים ביחד עם החולה. ילדיהם לא פעם, משחקים ורצים במסדרונות בית החולים, נכנסים בצורה חופשית לחדרי החולים השונים כולל במחלקות הפנימיות, לעיתים משתטחים על הרציפה כאילו פרוזדור וחדרי החולים הם גן משחקים. לא תמיד מודעים מבקרים אלה שמטרתם הבסיסית טובה: ביקור חולה בן משפחתם או כפרם, כי בכך הם חושפים עצמם וגם את ילדיהם למחלות זיהומיות השורצות כידוע בבית החולים.
ברוב המקרים אף אחד מצוות בית החולים לא מעיר להם או מיידע אותם על הסכנות האורבות להידבקות במחלות זיהומיות בבית החולים. הם באים גם בשעות שאינן שעות ביקור, כאמור, או במהלך שעות ביקורי רופאים, וגם אז לרוב אף אחד לא מעיר להם על כך.
הדבר פוגע בחולים אחרים המבקשים שקט ומנוחה וזקוקים לכך. חשוב לציין כמה דברים בהקשר לתופעה זו: התופעה קיימת ובולטת באופן טבעי בעיקר בבתי חולים כמו בית חולים "העמק" בעפולה, בית חולים "זיו" בצפת ודומיהם המשרתים את תושבי הגליל ואזורים אחרים בצפון הארץ. וזאת לדעת: חלק ניכר מהחולים המאושפזים בבתי חולים אלה, הם בני מיעוטים המהווים לעיתים אף יותר משליש מכלל החולים המאושפזים בהם. גם רבים מצוות הרופאים והאחיות בבתי חולים אלה, באים מהישובים הערביים ובמקרים רבים מאותו כפר, משפחה או חמולה של החולים, כך שהנושא מאד רגיש ומאד לא נעים לאנשי צוות אלה, וקשה להם לבקש ממבקרים ובמיוחד מאלה הנמנים על בני מעוטים בני דת האיסלאם, לא לבקר או לצמצם ביקוריהם אצל חולה בן כפרם או משפחתם.
ערך ביקור חולים הוא מנהג טבוע ומושרש בתרבות הערבית והאיסלאמית ו"לך תגרש אדם מוסלמי שבא לבקר חולה". הוא עלול לראות בכך פגיעה בדתו ובכבודו.
ביקרתי באחרונה מספר פעמים, חולה בן משפחה המאושפז בבית חולים "העמק" בעפולה ונדהמתי מגודל והיקף התופעה: המוני מבקרים מכפרים וישובים ערביים באים עם ילדיהם הקטנים עמוסי תבשילים לבקר את קרוביהם גם בשעות שאינם שעות ביקור. עד שאתה לא רואה זאת בעיניים אתה לא מודע לגודל ובעייתיות התופעה.
התברר לי משיחות עם רופאים ואנשי סגל כי לא מדובר בתופעה זמנית או נקודתית אלא מדובר בתופעה רחבה הנמשכת שנים. רופא בן מיעוטים בבית החולים אמר לי, אני לא יכול לגרש אדם שבא לבקר חולה במיוחד שאני מכיר אותו ואת משפחתו בכפר זה גדול עלי וזה לא התפקיד שלי.
דוברת בית החולים העמק בעפולה מירב מויאל אומרת בשיחה איתי כי בית החולים מודע לתופעה ומנסה להתמודד אתה. "אנחנו קיימנו שיחות עם הצוות בעניין. העניין לא פשוט, ערך ביקור חולים הוא חשוב בדת המוסלמית אני באופן אישי התעמקתי בעניין וצריך לגלות רגישות כדי לא לפגוע ברגשות ובערכים התרבותיים והדתיים של הציבור הערבי", אומרת הדוברת.
דומה כי מעט מאד עוסקים בתופעה והיא אינה עולה לסדר היום אולי בגלל רגישות העניין והחשש לפגוע ברגשות דתיים. נראה כי חייבת לפעול במגזר הערבי מערכת הסברה כדי להסביר לתושבים שרבים מהם לא מודעים לסכנת ההידבקות במחלות זיהומיות בבתי החולים, כי רצוי במקרים לא הכרחיים להימנע מביקורים המוניים של חולים במגזר הערבי במיוחד שלא מדובר בבן משפחה קרוב. ודאי שיש להימנע מלצרף לביקורים אלה ילדים, כדי למנוע מהם מהדבקות במחלות וזיהומים למיניהם ונזק בריאותי העלול להיגרם להם.
כשם שבעשורים האחרונים קיימת מערכת הסברה במגזר הערבי לגבי מומים מולדים שנגרמים בשל נישואי קרובים, כך יש להסביר ולהחדיר לתושבים בכפרים ובישובים הערביים את הסכנות להדבקות במחלות בבית החולים ולבקש מהם להימנע מביקורים לא הכרחיים של חולים המאושפזים בבתי החולים ובוודאי שיש להימנע מלצרף ילדים ובני נוער לביקורים אלה. חשוב כמובן לעשות זאת בשכל וברגישות כדי לא לפגוע ברגשות ובכבוד הציבור.

תאריך:  20/02/2014   |   עודכן:  20/02/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
אפרים ברכה טוען שיש פס"ד שמנקה אותו - אך איש לא ראה פס"ד כזה    הפרקליטות והמשטרה טוענות שברכה היה אז בתחילת דרכו - אך הוא היה רב-פקד ועמד בראש יחידה
נסים גבאי
נבחרי הציבור אינם פועלים לשמור על שמם וכבודם שמבחינתם הוא כביכול טוב, ולא מכיוון שאינם יכולים - אלא למרות זאת
איתמר לוין
הדבר החמור ביותר שעשה אפרים ברכה היה לא להעיד את כל האמת בפני בית המשפט, ולחוסר האמינות שלו תהיה השלכה ישירה על פרשת פינטו    דנינו התעקש לקדם את ברכה כשם שהתעקש לקדם את ניסו שחם - ובכך הוא מעביר מסר לכל השוטרים: שקרנים מקבלים קידום
מתי דוד
המדובר בקבוצה שולית וסגורה, החיה בבואה של עצמה, שאין לה האומץ להודות בכישלון ולקיים ביקורת עצמית נוקבת ואמיתית
חיים שטנגר
המשך פירוט עקרונותיו של חוק העמותות החדש, כפי שהוא נשקף ומשתקף מעיניה של המחלקה הכלכלית-פיסקאלית במשרד המשפטים, ומעיניו של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, האחראי על החקיקה הכלכלית-פיסקאלית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il