X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
במשפט פלילי מקובל שכאשר התביעה מסיימת את ראיותיה ואין בכוחן להרשיע את הנאשם, רשאי הנאשם לטעון שאין להשיב לאשמה. לא כך במשפט אזרחי
▪  ▪  ▪
אולם בית משפט [צילום: פלאש 90]

במשפט שניהלה לאחרונה רשות השידור מול לקוח שלי, הביאה הרשות עדים נגד הלקוח במטרה לחייבו בתשלום אגרה. תחילה מסרה הרשות תצהירי עדות ראשית ואחר כך באו העדים להיחקר על תצהיריהם.
בתצהירים טענו העדים שהנתבע החזיק במכשיר טלוויזיה אבל בחקירה הנגדית התברר שאיש מהם לא העיד מידיעתו האישית, ויותר מכך-אחד העדים גם טען שחתם בעיניים עצומות על מה שניסחו עבורו עורכי הדין של הרשות.
ברור היה שתצהירי העדים לא שווים את קליפת השום, ולכן ביקשתי כבר בתום שלב עדויות התובעת לבטל את התביעה, בדומה למקובל במשפט פלילי. בית המשפט השיב שהדבר לא ניתן אבל לפי המלצתו חזרה בה הרשות מהתביעה והיא נדחתה.
בעקבות האירוע התעמקתי קצת בסוגיה וגיליתי לתדהמתי שאכן הפסיקה לא מכירה באפשרות לבטל תביעה בסיום עדויות התובע, גם אם התברר שהן ריקות מתוכן, והייתי רוצה לייחד כמה מלים על הסוגיה.
במשפט פלילי מקובל שכאשר התביעה מסיימת את ראיותיה ואין בכוחן להרשיע את הנאשם, רשאי הנאשם לטעון שאין להשיב לאשמה. הווה אומר שגם אם העדויות שהובאו הן אמת לא ניתן להרשיעו על פיהן ואין הוא צריך להביא את ראיותיו. החוק מכיר בזכותו של הנאשם לטעון את הטענה, והוא לא מסתכן במאומה. אם תתקבל הטענה-יזוכה. אם תידחה הטענה יוכל להביא את ראיותיו.
אפשרות כזאת לא קיימת במשפט אזרחי. קבע זאת כב' הנשיא גרוניס בפס"ד אשורנס נגד הכונס הרשמי.
כב' ביהמ"ש מצדיק את החלטתו בכמה נימוקים. ראשית, לא נמצא מקור לסמכות, בתקנות סדר הדין האזרחי. התשובה- התקנות אינן המקור היחיד לסמכותו של ביהמ"ש בעניינים פורמליים. בנוסף להן ואף מעליהן עומדת הסמכות הטבועה של ביהמ"ש. זוהי סמכות שגבולותיה רחבים מאוד ועוד טרם נאמרה המלה האחרונה לגביה. בית המשפט יכול מכוח סמכותו הטבועה לפסוק בניגוד לתקנות. על אחת כמה וכמה כשהתקנות לא אוסרות השמעת הטענה, אלא לא דנות בה.
יתר על כן, ניתן לעשות היקש מהמשפט הפלילי. חוק יסודות המשפט מכיר בהיקש כמקור להשלמת הדין.
נימוקו השני של הנשיא הנכבד הוא שלל נימוקים פורמליים שעם כל הכבוד הם חסרי חשיבות. לדוגמא- האפשרות שהנתבע יקבל חוות דעת מבית המשפט על טיב הראיות של התובע, כשהתובע לא יכול לקבל חוות דעת על ראיות הנתבע. האפשרות שהנתבע יבקש רשות ערעור על החלטה שדוחה את בקשתו ויעכב את בירור המשפט ועוד.
את ההסבר להבדל בין ההליך הפלילי לאזרחי מנמק הנשיא הנכבד בכך שבמשפט הפלילי יחסי הכוחות אינם שווים והנאשם זכאי להגנה מוגברת כנגד המאשימה. במשפט אזרחי לשיטתו הצדדים שווים. קשה להסכים לטענה. גם במשפט אזרחי היחסים אינם שווים. לא מדובר בשני צדדים שבאים מרצונם החופשי לבית המשפט. צד אחד גורר את השני בעל כורחו, ואין שום הצדקה שבית המשפט יאפשר תביעת סרק כשברור כבר בסיום שלב העדויות של התובע שאין בתביעתו כל ממש.
גם הצדק וגם יעילות הדיון מחייבים שכאשר מתברר בסיום עדויות התובע, שאין בכוחן של העדויות להביא לקבלת התביעה, גם אם הן אמת, יוכל ביהמ"ש לבטל את התביעה ולחסוך מהנתבע זמן, עינוי דין מיותר ומשאבים.

תאריך:  20/02/2014   |   עודכן:  20/02/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 רשות השידור
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
טענת "אין להשיב לאשמה" במשפט אזרחי
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
כל עוד נמנעת ישראל מלשתף את החמאס בשיחות עם הפלשתינים - אין שום סיכוי למצוא את שביל הזהב בין שני הצדדים היריבים כדי לשים קץ לסכסוך ביניהם
אריאל י. לוין
בקצה אחד של המזרח התיכון, מאותתים טרוריסטים מוסלמיים קיצוניים שהם יפגעו בהכנסותיה של מצרים מתיירות. בקצה שני, סובל חיזבאללה מהשיטה שהוא עצמו שכלל - פיגועי התאבדות
אברהם בן-עזרא
הוועדה המקומית לתכנון ולבניה מקבלת תוכניות להיתר בניה וחישובים סטטיים שיש לבדוק ולאשר, אך אינה יכולה לעשות זאת כי אין אצלה עובדים עם הכישורים המקצועיים לכך
אלי אלון
המבקרים חושפים את ילדיהם ובני משפחתם לזיהומים בבית החולים וגם מפריעים לחולים רבים הזקוקים למנוחה ולשקט    לרופאים "לא נעים" להעיר להם
איתמר לוין
אפרים ברכה טוען שיש פס"ד שמנקה אותו - אך איש לא ראה פס"ד כזה    הפרקליטות והמשטרה טוענות שברכה היה אז בתחילת דרכו - אך הוא היה רב-פקד ועמד בראש יחידה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il