X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הצורה בה נבחרו בצלאל ואהליאב לבנות את המשכן מהווה דוגמה מצוינת לבחור על-פי כישורים ולא על-פי קשרים, על-פי טובת הפרויקט והאינטרס החברתי ולא על-פי קירבה משפחתית
▪  ▪  ▪
חכמי לב

פרשת השבוע שלנו היא הזדמנות מצויינת לעסוק באחת הנקודות הרגישות בתחום המוסר והעסקים: שאלת הזכייה במכרזים. בפרשת השבוע נבחרו המבַצעים שיקימו את המשכן: "ראה קראתי בשם בצלאל בן אורי בן חור למטה יהודה. ואמלא אתו רוח אלקים, בחוכמה ובתבונה ובדעת ובכל מלאכה. לחשוב מחשבות לעשות בזהב ובכסף ובנחשת. ובחרושת אבן למלאת ובחרושת עץ לעשות בכל מלאכה. ואני הנה נתתי איתו את אהליאב בן אחיסמך למטה דן, ובלב כל חכם לב נתתי חוכמה, ועשו את כל אשר צויתיך".
למה הם? לא בשל קרבת משפחה; לא בשל הטיית מכרזים; לא בשל מניפולציות. בצלאל - בשל העובדה שהוא בעל "רוח אלקים" ומלא ב"חוכמה תבונה ודעת"; אהליאב נבחר אף על-פי שהוא משתייך לאחרון השבטים - שבט דן, המאסף את כל המחנות; שאר האנשים יעבדו במשכן בשל העובדה שהם חכמי לב.
ולמה זה חשוב? ולמה חשוב שהזוכה במכרז יהיה זה אשר נבחר בשל כישוריו ולא בשל קשריו? בשל שתי סיבות עיקריות. ראשונה בהן היא טובת העניין עצמו. חלק בלתי נפרד מאחריות מנהלי המכרז היא להבטיח שהפרויקט הגדול - במקרה שלנו: המשכן - אכן ייעשה על-ידי האנשים המתאימים ביותר. כל בחירה של אנשים בשל שיקולים אחרים היא מעילה בשליחות של הממנים. המטרה היא ההצלחה של הפרויקט, ובשל כך השיקולים צריכים להיות אלה. התורה עקבית ושיטתית בכך, וגם כשהיא עוסקת במינוי דיינים (לדוגמה) היא מצווה למנות את המתאימים ביותר, הישרים ביותר, אנשי האמת הגדולים ביותר: צדק - בצדק תרדוף.
שנייה בהן היא שאלת ההגינות. חברה צריכה להתנהל בצדק ובהגינות. הדבר חיוני כדי ליצור את האמון בין איש לרעהו; כדי להבטיח כי שפת היושרה היא השפה שלאורה מתנהלת החברה; כדי לחיות בחברה צודקת שבה אדם זוכה לאור הישגיו, ולא לאור שיקולים זרים.
אנו מכירים היטב את התופעה שאנשים מתירים לעצמם לנהוג שלא ביושר בשעה שהם מבטאים את המשפט הידוע "כולם רמאים", והדבר מהווה את ההיתר העיקרי והמרכזי לרמות. בכל מקום שבו מכרז מתנהל בצדק, נאבקים נגד הקריסה הזו של היושרה, וזה חלק מהאחריות הציבורית של בחירת האנשים המתאימים.
זה לא קל; יש רצון להעדיף מקורבים; יש רצון למנות אנשים שיתגמלו אותנו בבחירתם בסיבוב הבא; ישנם שיקולים פוליטיים או כלכליים אחרים. ואף על-פי כן, צריך להתגבר על כך, ולעשות את המובן מאליו, ואת הצודק ביותר: לכונן את הבחירה לאור ההתאמה, ולא לאור כל שיקול אחר.

הכותב הוא ראש ישיבת עמית אורות שאול בכפר בתיה וחבר בהנהלת ארגון רבני צהר. המאמר מובא באדיבות ארגון צהר
תאריך:  20/02/2014   |   עודכן:  20/02/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות צהר לפרשה
הרב זאב קרוב
פרשת "כי תשא" שבמרכזה חטא העגל מפסיקה בין הפרשות המצוות על הקמת המשכן לבין הפרשות המתארות את הקמתו - כדי ללמדנו, שהעיקר בעשייה הוא הכוונה ושאין קבלת עול מלכות שמיים ללא קבלת עול מצוות
הרב יובל שרלו
מבנה המשכן מלמד, כי לא המעשים החיצוניים - דהיינו הקורבנות - הם העיקר, אלא האמונה הבאה לידי ביטוי בתורה הנמצאת בקודש הקודשים. זהו גם המבנה של התורה וזוהי הדרך בה היא מדריכה אותנו
הרב רפי פוירשטיין
המעבר מההתגלות הגדולה של פרשת יתרו ליומיומיות של פרשת משפטים מלמדת רבות על דרכה של היהדות: הדרך להתעלות הרוחנית עוברת דרך מחויבות מוסרית בכל פרטי החיים
הרב שי פירון
כיצד אפשר ללכת בשבת לבית הכנסת, לעשות קידוש, ואחר כך לפתוח את הרדיו - ולשמוע חזנות? החשש מפני קריעתה של התורה משליך על היחס לעשרת הדברות, ומצד שני - אין לזלזל גם מי ששומר רק את עיקריה
הרב יובל שרלו
כאשר קשה להגיע בבת אחת ליעד הסופי, לא מטיחים את הראש בקיר אלא מציבים יעדי ביניים מעשיים. כך נהג ריבונו של עולם בעמו בעת יציאת מצרים, וכך צריכים כולנו לנהוג בחיי היום-יום
רשימות נוספות
איך שגלגל מסתובב לו  /  הרב רפי פוירשטיין
קוצר רוח  /  הרב ד"ר בני לאו
האם יש לך חזון?  /  הרב רפי פוירשטיין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il