X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ניכר שהזנחת המנהל את הזכויות של הציבור הביאה את ראשי הישוב לדרוש ולנכס לעצמם שטחים ציבוריים השייכים למדינה
▪  ▪  ▪
[צילום: דרור עמית]
[צילום: דרור עמית]

כפר סירקין נלחם במדינה. ועד הכפר הגיש תביעה לבית המשפט כנגד מנהל מקרקעי ישראל.
כפר נחמן סירקין הממוקם מזרחית לפתח תקוה נוסד בשנת 1934 לאחר שאדמותיו נרכשו מן הבעלים הערבי עומר אל ביתר. כבר בעת הקמתו היו חילוקי דעות קשים בין בעלי בתים ונחלות לבין תושבים מקומיים לגבי אופן המכירה וחלוקת הקרקעות וזו התגלגלה לבית המשפט. חילוקי הדעות היו נעוצים בין השאר בשל אי-השתתפות הקרן הקיימת ברכישה בשל טענה לרכישה בערך גבוה מדי.
הבעיות ברישום וחילוקי הדעות הקשים בין בעלי הקרקעות ומוסדות המדינה הגיעו לשיא כאשר בשנת 1968 הכפר נתבע לשלם דמי חכירה עירוניים ע"י הנהלת מנהל מקרקעי ישראל לאחר שהמנהל לא הצליח להגיע להסכם עם ועד הכפר לגבי גובה התשלומים. כל זה בהתייחס ל-186 משפחות המחזיקות בשטחים של עד 5 דונם כל אחת.
והנה מתברר שגם בשנת 2014 - שמונים שנה מרגע הקמת היישוב, טרם הסתיימה סאגת הוויכוחים לגבי אחזקת האדמות, הרישום והתשלומים בגינן. המדובר בהחלטה 969 של המנהל אשר קובעת פיצויים צנועים ודורשת החזרת שטחים למדינה ביישובים בהם מסתיימת תקופת החכירה. בכפר סירקין מסתיימת תקופת החכירה בחלק גדול של הנחלות בשנת 2015. הויכוח והקצף יצאו בעיקר לגבי שני סעיפים:
סעיף 2.1 "שינו מקרקעין שהוחכרו או הושכרו למטרות עיבוד חקלאי או שהינם מהווים חלק ממשבצת ישוב חקלאי, והודיע המינהל למי שהינו צד לחוזה מכוחו מחזיק החוכר או השוכר במקרקעין כי הינו נדרש להשיבם, ישיבם החוכר או השוכר למינהל לאלתר ותוך לא יאוחר משלושה חודשים ממועד משלוח ההודעה". וכן סעיף 3.1 הקובע כי: " הפיצוי הבסיסי וכן הפיצוי הנוסף לא ישולמו אלא אם הייתה הקרקע המושבת מעובדת במשך עשר השנים אשר קדמו למועד הקובע".
ואכן, נראה שיש קושי מסוים בדברים. נראה מוזר שעשרות בשנים של עיבוד חקלאי וגידול שתרמו למשק הישראל בתקופה קשה וללא אמצעים טכנולוגיים כמעט לעזר, ימחקו וישכחו בשל עשור אחרון אחד. כמו-כן הדברים נעשים כאילו בחלל ריק שאיננו לוקח בחשבון את הפיתוח המואץ של השנים האחרונות בתחום הבנייה והתשתיות שעברו החלקות וששינו את פניהן לחלוטין לכאלו שכוללות מבנים מושקעים למגורים.
ואכן שוב הגיעו הדברים לפתחו של בית המשפט, הפעם בתביעה של אגודת כפר סירקין נגד מנהל מקרקעי ישראל. כמו-כן הוקם צוות מיעץ ושבראשו עומד אלי פיטרו - יו"ר האגודה וחברים עו"ד אורלי אלסטר וחבר ועדת הקרקעות משה ברנע.
ניכר שהזנחת המנהל את הזכויות של הציבור הביאו את ראשי הישוב לדרוש ולנכס לעצמם שטחים ציבוריים וששייכים למדינה. אוזלת היד הזו של המדינה בהגנה על קרקעות הציבור הביאה למצב מוזר שבו ישובים חקלאיים כביכול, נהנים מאחזקה זולה בקרקעות נחשקות ובאזורים מבוקשים בשל התירוץ שהקרקעות משמשות לחקלאות. ומן הצד השני ובפועל מתנהלת בשטחים הללו חגיגת בניה שכוללת פיצול, השכרה, הסבה של מבנים חקלאיים למגורים פרטיים, בניה לא חוקית ובלתי מאושרת וכיו"ב.
כאן המקום להזכיר שהחלטה 727 של המנהל הנותנת אישור לא סביר ולא מידתי למושבים להסב את יעוד הקרקעות שבאחזקתן מחקלאות למגורים, תוך פיצוי זעום של המדינה בוטלה בהחלטת בג"ץ אשר ידועה בשם "בג"ץ הקרקעות" שאותו יזמה וניהלה בצדק רב הקשת הדמוקרטית המזרחית בשנת 2001.
נראה ברור שהניסיונות הללו לחמוס אדמות מדינה בטענות שונות של ציונות מעושה עבר זמנם. למנהל מקרקעי ישראל אין רשות להעביר לידיים פרטיות ממש אדמות מדינה על חשבון הציבור וכנגד הלכות בית המשפט העליון. ניכר שאחרי שמונים שנה הגיע הזמן לעשות סדר בדברים ולעשות להשתלטות הפרועה על אדמות מדינה סוף - אחת ולתמיד.

הכותב הוא מהנדס בניין
תאריך:  23/02/2014   |   עודכן:  23/02/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מלחמת העצמאות של כפר סירקין
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מהנדס בנין
חבר כפר סירקין  |  7/04/14 11:24
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
אחרי שנים של קליטה בישראל הן מבכרות לשכוח את ארץ-מוצאן, אריתריאה, כי פשוט טוב להן כאן. שפר גורלן במציאת תעסוקה בבתיהם של אנשי עסקים המתגוררים באיזורים יוקרתיים במרכז
ד"ר רון בריימן
קשה להתעלם מהמסר המעוות שמדינת ישראל מעבירה לאויביה: אזרחים שומרי חוק ומשלמי מיסים, המשרתים בצה"ל בסדיר ובמילואים, וכל חטאם הוא שבחרו לגור - שומו שמים - מעבר ל"קו הירוק", מיועדים לגירוש גזעני במסגרת השלום החזירי, רק בשל היותם יהודים
יואב לוין
בין אם אנחנו חושבים איך לעשות עוד קצת כסף, בין אם אנחנו זקוקים לעבודה נוספת, שיווק שותפים בענף קוסמטיקה ונישת הסרת השיער בלייזר הן הנישות האטרקטיביות ביותר מבחינתנו
אביתר בן-צדף
תגובות קצרות בד"כ, גם מהמותן, בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - לספיר סבח, ממלכת הטיפשים, אלימות מילולית-חינוכית, הציל נפשות וסוס מעופף    שבוע טוב
אברהם בן-עזרא
הפרויקטים של שיכון ובינוי בע"מ במושבות ובאזורי בניה רדודה, המכונים "חלומות זכרון יעקב", "חלומות כרכור" וכיוצא בזה, אולי מתאימים לערים הגדולות, אך לא מתאימים למושבות הברון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il