X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בעוד שתאגידי ענק מתכוננים לימים מסוג זה, 50% מהעסקים הקטנים והבינוניים, פועלים ללא תוכנית להמשכיות עסקית, ורבים מאלו אשר כן בנו תוכנית כזו, לא עשו זאת כראוי
▪  ▪  ▪
כיצד בונים תוכנית נכונה? [צילום: פלאש 90]

בעקבות הטלטלות הרבות שהעולם הפיננסי חווה בשנים האחרונות, גופים עסקיים רבים מפנימים את החשיבות של פיתוח תוכניות להמשכיות עסקית (BCP - Business Continuity Program).
תוכניות להמשכיות עסקית טומנות בחובן את הסיכונים הפנימיים והחיצוניים של חברה, ומציגות הנחות אשר תאפשרנה התאוששות מהירה של החברה ממשבר, תוך שימור היתרון על-פני המתחרים ואמינות מקצועית. הגורמים המובילים למשבר מגוונים ויכולים לנבוע מהתחזקות מתחרים, עזיבת עובדים, בעיות טכנולוגיות, הרס מקום העבודה או בעיות אחרות. תוכנית להמשכיות עסקית היא למעשה מתווה דרך לפעילות תחת תנאים מגבילים בכל המובנים העסקיים של ארגון.
בעבר, התפיסה העסקית הנפוצה הייתה כי הכנה של תוכנית להמשכיות עסקית משדרת ללקוחות כי החברה נמצאת על סף משבר. אך בעשור האחרון, חברות כגון ג'יי.פי מורגן, מריל לינץ' וג'ונסון רייס, מפרסמות בריש גלי כי ברשותן תוכניות להמשכיות עסקית.
לא רק בנקי השקעות שותפים להבנה זו; גם חברות כמו סמסונג ואינטל משקיעות משאבים על-מנת להכין תוכניות להמשכיות עסקית וכך גם עסקים קטנים ובינוניים. משרד הבריאות האמריקני אף הוציא תקנה המחייבת את כלל חברות ביטוח הבריאות להכין תוכנית להמשכיות עסקיות; ומכון התקנים הבריטי פרסם כבר ב-2006 שורה של טפסים והמלצות בתחום זה. ניצנים של ההבנה של החשיבות של תוכניות אלו הגיעו גם לישראל, וכיום ברשות גופים בישראל, כגון בנק ישראל, תוכניות להמשכיות עסקית.
כיום, לא רק שתוכניות להמשכיות עסקית אינן בגדר "מילה גסה", אלא להפך, הן מסמלות תו איכות, המבטיח ללקוחות כי הגופים איתם הם בוחרים לבצע עסקים מוכנים ליום סגריר, וכי הן ההנהלה והן העובדים, יודעים להתמודד עם משברים שונים ולהבטיח המשכיות של פעילות גם בתקופות קשות.
למרות שמנהלי עסקים רבים נמצאים תחת התפיסה המוטעית ש"לי זה לא יקרה" או ש"אצלי יודעים איך להתמודד עם משברים", מנתונים סטטיסטיים לא ניתן להתעלם. 70% מהחברות נאלצות להתמודד עם התפוררות עסקית ברמה כלשהי. 92% מבין החברות שלא הכינו תוכנית להמשכיות עסקית, לא יצליחו להתאושש ממשבר זה ויתפרקו תוך חמש שנים.
דוגמה בולטת ממנה ניתן ללמוד היא "אסון התאומים". מנתונים עולה, כי חברות אשר משרדיהן מוקמו במגדלי התאומים והכינו מראש תוכנית להמשכיות עסקית, כגון חברת השירותים הפיננסיים קנטור פיצג'רלד, הצליחו להתאושש ולהמשיך לשגשג, בעוד רבות מהחברות ללא תוכניות כאלו, לא התאוששו.
אם כן, כיצד בונים תוכנית נכונה שאכן תאפשר התאוששות מהירה בשעות משבר? חברות רבות טוענות, כי ברשותן הנוסחה הנכונה לבניית תוכנית מסוג זה, ובאינטרנט זמינים צ'ק-ליסטים מוכנים. גישה זו, אשר מאפשרות למנהלי חברות להתייחס לתוכנית כזו כמעמסה או נטל, לא תבטיח שרידות לעסק שלך.
תיעוד המידע העסקי, בניית אמצעי תקשורת נכונים, זיהוי מסמכים בעלי חשיבות, הכנת טכנולוגיות חלופיות ותיעוד כלל החומר, כל אלה ביחד הם אכן חלק מהאלמנטים שיעזרו בצורה רבה לעסק אחרי משבר. אך ישנו רכיב אחד שאין לו תחליף, וסביר כי בלעדיו המאמצים כולם ירדו לטמיון - "משחקי מלחמה".
ללא סימולציה מהימנה של מצב חרום, ומבלי תרגול של מקבלי ההחלטות שיחוו על בשרם את התחושה שהעסק מתפורר, לא ניתן יהיה להעריך את הדגשים בצורה נכונה. רק כאשר הכשלים נחשפים בפועל, ורק כאשר מנהל מרגיש שהצעד שהוא עושה קובע בפועל, ניתן יהיה להבין מה לא עובד כראוי, והיכן כדאי לשים את הדגש בבניית תוכנית המשכיות עסקית. ללא משחק מלחמה, המנוהל בצורה חכמה ומותאם בדיוק מירבי לסביבת העבודה של החברה, קשה עד בלתי אפשרי לבנות תוכנית אמיתית שתשרת את העסק בשעת צרה.
בעוד שתאגידי ענק מתכוננים לימים מסוג זה, 50% מהעסקים הקטנים והבינוניים, פועלים ללא תוכנית להמשכיות עסקית, ורבים מאלו אשר כן בנו תוכנית כזו, לא עשו זאת כראוי. התפיסה המוטעת שקיימת בקרב מנהלים שמשבר לא יקרה, או החשש ללא הצדקה מהמסר שהכנת תוכנית כזו יכולה להעביר למשקיעים וללקוחות, הם אלו שעלולים באופן פרדוקסלי להביא לקריסתו של העסק. מנהל נבון יודע להתכונן למשבר, בונה משחק מלחמה, כותב תוכנית להמשכיות עסקית, ומתחזק אותה.

הכותב הוא מומחה לניהול ויציאה ממצבי משבר, היערכות וקיום משחקי מלחמה, מייסד גוף הייעוץ Noy Erez - NegoPro
תאריך:  25/02/2014   |   עודכן:  25/02/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 סמסונג
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
את התוכנית להמשכיות עסקית כבר הכנת?
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן דינור
משהו היה חסר. השירים של פעם, אותם שירים שהם נכסי צאן ברזל של הסגול הכהה לא נוגנו אלא שירים חדשים יחסית לא מוכרים
אלי אלון
בצפון מערב הכרמל, לא רחוק משכונת כרמליה בחיפה, מצוי נחל שיח המשלב צומח טבעי, נופים מרהיבים ואתרים היסטוריים    למקום פוטנציאל טוב להפוך לאתר תיירות מושך ואטרקטיבי אליו יגיעו מטיילים ואף תיירים רבים אך הוא לא נגיש, מוזנח לא מתוחזק כראוי
ראובן לייב
לאחר שביהמ"ש בנצרת סירב לחזור בו מהרשעתו את מי שקבע כי הוא רוצחה של תאיר ראדה נותרה התקווה שבאינסטנציה המשפטית הבכירה הוא יצא בסופו של דבר זכאי, לפחות בעטיים של ספקות
שולמית קיסרי
יש להדגיש, כי שר בממשלה, כל ממשלה, הוא לא אדם פרטי, גם אם במקרה זה, כספי החגיגה שולמו מכיסו הפרטי בהחלט, של השר, כמו גם רשימת האורחים היא אישית שלו    ברגע שהשר מזמין אורחים לחגיגה חשופה לציבור, לצלמים ועיתונאים, מן הסתם אזרחי המדינה רשאים להביע את דעתם על כל פרטי האירוע
רפי לאופרט
פרוש הרעיון של הכרה במדינה "ערבית-מוסלמית" בארץ ישראל, הוא למעשה הסתלקות מהטענה לייחוד של הקבוצה הערבית שמטעמי נוחיות פוליטית מכנה עצמה פלשתינים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il