X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
בצפון מערב הכרמל, לא רחוק משכונת כרמליה בחיפה, מצוי נחל שיח המשלב צומח טבעי, נופים מרהיבים ואתרים היסטוריים למקום פוטנציאל טוב להפוך לאתר תיירות מושך ואטרקטיבי אליו יגיעו מטיילים ואף תיירים רבים אך הוא לא נגיש, מוזנח לא מתוחזק כראוי
▪  ▪  ▪
ערמות פסולת בניין ואשפה בנחל שיח [צילום: אלי אלון]

נחל שיח (בערבית: ואדי סיאח; בתרגום לעברית: "נחל המטיילים") הוא נחל אכזב בצפון מערב הכרמל המשלב צומח טבעי, נופים מרהיבים, שרידים ואתרים היסטוריים ארכיאולוגיים ומעיינות מים שופעים עם ברכות שניתן לטבול בהן. הנחל הוא פנינת טבע מרשימה בתחומי העיר חיפה ולטעמי הוא אתר ביקור חובה לכל מטייל המחשיב עצמו, ולא רק מאזור חיפה והצפון.
חברי המועצה לשימור אתרי מורשת, סיירו בסוף השבוע שעבר (20.2.14) בנחל ועמדו מקרוב על מצב האתרים ההיסטוריים הנמצאים בנחל. את הסיור הדריכו נעמה נאמן-מזרחי, מנהלת מחוז חיפה וגליל מערבי במועצה לשימור אתרי מורשת ויעקב שורר, מדריך טיולים וחוקר ארץ ישראל.
אחד הדברים שמשכו את עיני בסיור זה (וגם קוממו) היו ערימות לכלוך ואשפה, כולל ערימות פסולת בניין בגדות הנחל, במיוחד בחלק המערבי של הנחל. גם בתוך הנחל ובצמוד למעיינות, יש ערימות לכלוך ואשפה לסוגיה ששוכנים במקום כנראה זמן רב ואין איש מנקה ומפנה.
הנחל כל-כך יפה ומרשים, עד כי המפגעים שהזכרתי "נבלעים" לעיתים מעיני המטייל בנחל. איני יודע מי אחראי לתחזוקת הנחל, אבל בהחלט הוא לא מתוחזק כראוי. הגיע הזמן שהגופים "הירוקים" ובראשם החברה להגנת הטבע, יזעקו ויפעלו במלוא המרץ להסרת המפגעים ולתחזוקה נקייה ושוטפת של הנחל היפה הזה, שניתן להפכו ובמיוחד את הבוסתן והמעיינות שבו לאתר תיירות מושך ואטרקטיבי אליו יגיעו מטיילים רבים, כולל תיירים מחו"ל.
הזנחת הנחל נמשכת שנים והגיע הזמן להפסיקה. יש לשפר הנגישות לנחל לכלל הציבור, גם לאנשים המתקשים בהליכה, וזאת באמצעות הקמת שבילים מסודרים, נוחים, התקנת שילוט וכדומה.
ראשיתו של נחל שיח ברחוב לוטוס בסמוך לבית-הספר "הרצל" בשכונת כרמליה בחיפה, משם הוא יורד מערבה ונשפך לים התיכון. לאורך הנחל ישנם שתי מעיינות: מעיין עין המשוטטים-על שם "אגודת המשוטטים" שפעלה בחיפה, ושממנה צמחו החברה להגנת הטבע ושבט הצופים "משוטטי הכרמל" ומעיין "עין שיח" הנמצא בחלקו התחתון של הנחל שממנו שאבו בתחילת המאה ה-20 מים לשכונת מרכז הכרמל. במקום היה מבנה אבן ובתוכו משאבה. שרידי המבנה נמצאים ליד הנביעה.
באפיק הנחל ישנם שרידי כנסייה כרמליטית מהמאה ה-13 ומערת קומתיים" ששימשה את הנזירים. בתקופה הצלבניית הנזירים גרו במערות והשתמשו במי המעיינות לחקלאות. קיימת סברה שהנזירים שחיו במקום נטבחו בידי המוסלמים.
בחלקו התחתון של הנחל ניצב בוסתן חייאט - בוסתן נטוש שהיה שייך למשפחת חאייט, משפחה ערבית נוצרית עשירה מחיפה. משפחה זו החזיקה בעבר בבעלות חוף הים חייאט ביץ" עצי הבוסתן מושקים ממי עין שיח באמצעות מערכת תעלות.
לאורך הנחל גדלים אלון מצוי ואלת מסטיק שיחים של רתמה קוצנית, קיסוסית החורש, אספרג, וצמחי תבלין כגון, המרווה המשולשת והצתרה. בנחל חיים: דורבנים, שפני סלע חוגלות ועוד
בחלקו התחתון של הנחל, על מדרונות הנחל ליד בית הקברות כפר סמיר, גדל חלבלוב השיח צמח זה הוא בעל צורה כדורית ופורח באביב. כששוברים את גבעולו נוטף ממנו שרף חלבי ומכאן שמו שיח חלבלוב אגב חומר זה רעיל ושורף. יש הטוענים כי מין זה של שיח החלבלוב גדל אך ורק בנחל שיח.

תאריך:  25/02/2014   |   עודכן:  25/02/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
למה מוזנח נחל שיח?
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
למה המקום מלוכלך?
נלך  |  27/02/14 17:24
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
לאחר שביהמ"ש בנצרת סירב לחזור בו מהרשעתו את מי שקבע כי הוא רוצחה של תאיר ראדה נותרה התקווה שבאינסטנציה המשפטית הבכירה הוא יצא בסופו של דבר זכאי, לפחות בעטיים של ספקות
שולמית קיסרי
יש להדגיש, כי שר בממשלה, כל ממשלה, הוא לא אדם פרטי, גם אם במקרה זה, כספי החגיגה שולמו מכיסו הפרטי בהחלט, של השר, כמו גם רשימת האורחים היא אישית שלו    ברגע שהשר מזמין אורחים לחגיגה חשופה לציבור, לצלמים ועיתונאים, מן הסתם אזרחי המדינה רשאים להביע את דעתם על כל פרטי האירוע
רפי לאופרט
פרוש הרעיון של הכרה במדינה "ערבית-מוסלמית" בארץ ישראל, הוא למעשה הסתלקות מהטענה לייחוד של הקבוצה הערבית שמטעמי נוחיות פוליטית מכנה עצמה פלשתינים
מוטי קפלן
למול המראה החברתית נראה כי תאגידי המזון מגבשים אסטרטגיה כדי לעמוד בסכנה לרווחיהן
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - כבוד, דלת מסתובבת, סימן לדאגה, מעלו בתפקידיהן ו"אביב אוקראיני"?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il