X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
על כל הורה מוטלת האחריות לדבר עם בניו ולהסביר להם מהי הסכמה אמיתית ליחסים מיניים כל הורה צריך לדבר עם בתו ולהסביר לה שהיא אינה מחויבת לקיים יחסי-מין אם היא לא רוצה, גם לא בשביל לקבל פופולריות והכרה חברתית
▪  ▪  ▪
הכרחי לדבר על יחסי-מין עם הילד [צילום: AP]

בתקופה האחרונה נשמעים בתקשורת אירועים קשים המתארים ניצול מיני של נערות בגיל העשרה. רבים מהמקרים המתוארים, מציירים תמונה מורכבת של ניצול מיני על-ידי חברים לכיתה או על-ידי בני אותה שכבת גיל. הניצול המיני במקרים אלו הוא מורכב ומעלה את השאלה לגבי הגבול הדק שבין סירוב להסכמה.
הגבולות מטושטשים מכמה סיבות: הנערות לעיתים קרובות הולכות בהסכמה עם אותם הפוגעים, לעיתים קרובות הן לא צורחות בהתנגדות בניגוד לדימוי המקובל למונח אונס, ולעיתים רבות הניצול המיני מתרחש תוך שהנערה בעצמה מחפשת תשומת לב וקבלה על-ידי הנערים בכיתתה, על-מנת להיכנס למעגל הפופולרי של החבורה.
כעובדת סוציאלית שעובדת כבר חמש שנים עם נערות בסיכון, אני מכירה מקרוב את החוויה של הנערות שעוברות פגיעות מיניות ואת הגבולות המטושטשים בין סירוב להסכמה. נערות רבות מתנגדות התנגדות שקטה ליחסי-מין שנכפים עליהן, כי הן חושבות שאין טעם להתנגד באופן גלוי. הן מאמינות שיחסי-מין בכפייה או בכוח זהו המצב הרגיל וכי צריך "לתת" לגבר מה שהוא רוצה, גם אם זה בניגוד לרצונן.
נוסף על כך, חלקן משתמשות בגופן על-מנת להשיג דברים כמו סיגריות ואלכוהול, כי זהו הכלי היחידי שהן מכירות. כל אלו הם כמובן תוצאה של הבנייה חברתית שממקמת נשים בתחתית הסולם החברתי, ככלי שרת עבור גברים ותו לא. החברה מלמדת את הנערות כי גופן הוא מוצר שניתן לסחור בו והן אכן סוחרות בו.
לעיתים רבות כאשר נחשפת פרשת ההתעללות והפגיעה המינית, תגובתם של אנשים רבים היא להגיד שאותה נערה היא "שרמוטה" שזאת בעיה שלה שהיא מתנהגת ככה, שהכל קרה באשמתה, שאם היא רק רצתה היא יכלה לעצור את זה. תגובות שכאלה שומרות על האדם ומרחיקות ממנו את העובדה שזה יכול לקרות לכולם. תגובות שכאלה גם מרחיקות את העובדה שיש לנו, כפרטים בחברה, יד ודבר במוסכמות הללו ובשימורן, שאנו משתפים עימן פעולה ולא לוקחים אחריות לשנות מוסכמות אלו.
כמי שאינה סוגרת את הדלת בפני נערות כה רבות שנפגעו מינית וכעדה באופן יומיומי לסיפורי הזוועות של אותן נערות, אני מתריעה בפני כולנו כחברה שעלינו לפתוח את הדלת ולשמוע, לא להתעלם כחברה ממה שקורה. אף אחד לא רוצה לראות בבתו קורבן פוטנציאלי לאונס ואף אחד לא רוצה לראות בבנו אנס פוטנציאלי, אך מדובר במצבים שגרתיים לצערנו ואם נסגור את הדלת ונתעלם, לא נצליח להביא לשינוי ההבניות החברתיות המביאות לפגיעות מיניות מכל הסוגים, בין אם זהו אונס בסמטה חשוכה, גילוי עריות או אונס וניצול מיני של נערות ונערים על-ידי בני גילם.
על כל הורה מוטלת האחריות לדבר עם בניו ולהסביר להם מהי הסכמה אמיתית ליחסים מיניים. כל הורה צריך לדבר עם בתו ולהסביר לה שהיא אינה מחויבת לקיים יחסי-מין אם היא לא רוצה, גם לא בשביל לקבל פופולריות והכרה חברתית. ובעיקר, על כל הורה להבין שזה יכול לקרות לכל אחד ואחת, כל ילדה או ילד שלנו הוא פוטנציאל להיות תוקף או קורבן, אם נתעלם מכך זה לא אומר שזה לא יקרה, אם זה לא קרה עד עכשיו.
לא קל לדבר עם בני-נוער על יחסי-מין, אבל זה הכרחי. זהו תפקידם של ההורים, של בתי-הספר, של תנועות הנוער, של התקשורת. צריך לעצור את ההבניה החברתית שנשים ונערות הן כלי שרת של גברים, זה תפקידנו ואל לנו לברוח מתפקיד זה למרות הקושי שבו.
קשה לראות את הדברים האלו, קשה להאמין שזה יכול להיות קרוב אליך, עוד יותר קשה לדבר על זה, אבל קשה הרבה יותר יהיה לגלות בהמשך שהבת שלך נפגעה מינית או שהבן שלך פגע מינית.

הכותבת היא עובדת סוציאלית במרכז עד"י רחובות שהינו מרכז יום לנערות בסיכון וסטודנטית לתואר שני בבית הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטת תל אביב.
תאריך:  26/02/2014   |   עודכן:  26/02/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ניצול מיני?!
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
קול קורא במדבר
אהרון שחר  |  1/03/14 18:52
 
- קשה לחנך במנותק מדת ומסורת
ע_הראל  |  2/03/14 01:24
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אפרים הלפרין
אתר nrg מביא מדבריו של הד"ר מוספא ברגותי, פוליטקאי פלשתיני, בעניין הסירוב הפלשתיני להכיר במדינת ישראל כמדינה יהודית במסגרת הסכם "שתי מדינות לשני עמים"
מרדכי ליפמן
אופיינית מאוד לכל הקשור בענייני הסברה, היא השתיקה הישראלית    ישראל נוקטת בשיטה הבדוקה של שלושת הקופים: לא רואים, לא שומעים וממילא לא חייבים לדבר... פה ושם מתקיימות יוזמות ספורדיות של סטודנטים יהודים וישראלים, נגד התופעה הזו, אבל אלו הן בקושי טיפה בים
נסים גבאי
נתניהו הוכיח למעשה שאין לו כל תווית מזהה, ואחרי שהצליח להבין בעצמו שאין לו טביעת אצבע בשום דבר הפליג בחלומותיו לעבר ציור דמותו כאביר או משיח ששומר עלינו מפני שואה נוספת
מנחם רהט
שום שינוי לא יחול בסוגיית הגיוס, אבל שני הצדדים, הציבור החרדי ויאיר לפיד, מעדיפים להמשיך בנשף המסכות השקרי
ד"ר מוטי גולן
"לחם הפנים" נחשב ל"אחד מעשרים וארבע מתנות כהונה"    את הביטוי "לחם הפנים" תירגם יונתן בן עוזיאל כ"לחמא גוואה" ("הלחם הפנימי") ובכך יש מעין ציון טכני למיקומו של ה"לחם" בהיכל פנימה בדיוק כמו "מזבח הזהב" שאחד מכינוייו היה "המזבח הפנימי"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il