X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מה מקשר רבנים מן הציונות הדתית אל הפגנת החרדים? אחוות פונדומנטליסטים שחוששים מכל קשר לליברליות מודרנית אחד מרבני החרד"לים הבולטים הצדיק את ההתנשאות החרדית תוך הבעת זלזול בזרמים דתיים לאומיים אחרים בסופו של דבר - מדובר במיעוט שבמיעוט שמנהל מלחמת מאסף
▪  ▪  ▪
הרב שמואל אליהו. חלק מהמירוץ לרבנות י-ם [צילום: פלאש 90]
הרב מלמד. רוצה להשתתף אך נפגע מהזלזול [צילום: פלאש 90]

מרבית החוקרים המתייחסים אל התנועות הפונדומנטליסטיות סבורים כי מדובר בתנועות מודרניות אשר הופיעו כתגובה לתהליכי החילון והמודרניזציה. כך למשל ניסח אחד החוקרים את הפונדומטליזם ככזה שלא נולד מתוך גאווה וביטחון עצמי אלא מתוך פחד ומתחושה של מאבק הישרדות.
הדברים הללו צפים ועולים לנוכח הפגנת החרדים הצפויה להתקיים היום אחר-הצהריים בכניסה לירושלים ולנוכח השתתפות תת-המגזר החרדי-לאומי, או לכל הפחות כמה מנציגיו הבולטים, בהפגנה.
כבר בשבוע שעבר הודיעו הרבנים שמואל אליהו, שלמה אבינר, יעקב שפירא ועמי שטרנברג על השתתפותם בהפגנה. זאת, למרות שהזרם המרכזי בציונות הדתית בהחלט מדיר עצמו מן האירוע ואולי אף שמח על הסנקציות שלכאורה אמורות להינקט נגד חרדים שלא ישרתו בצבא או בשירות אזרחי. בכך, נדמה, נחתמה החותמת הסופית על היפרדות תת המגזר הזה מן הכיפות הסרוגות.
למעשה, רבני החרד"ל (החרדי לאומי) מרגישים עצמם קרובים בהרבה אל הציבור החרדי מאשר אל החילונים או אל הדתיים הלאומיים שעמדותיהם הדתיות פשרניות יותר. הגדיל לעשות הרב זלמן מלמד, ראש ישיבת בית אל, שסיפר אמש לתלמידיו שבאופן עקרוני היה רוצה להשתתף במפגן החרדי ואמר כי חלומו הגדול הוא חיבור כל "יראי השם", כלשונו, אלו לאלו.
"אני חולם לחבר את כל יראי השם. זה חלום שאני חולם עליו כל חיי - לחבר את כל חלקי הציבור - את הציבור החרדי ואת הציבור הדתי הציוני ואחר כך לחבר את כל העם כולו. אבל בתחילה - יראי השם שנהיה כולנו מחוברים ביחד. זו שאיפת השאיפות", אמר והוסיף שיש לחרדים כמה סיבות לזלזל בדתיים הלאומיים: "יש להם כמה סיבות לזלזל כי חלק מהציבור שלנו הוא לא כל כך מקפיד על קלה כבחמורה ובכל זאת מחשיב את עצמו לשומר תורה ומצוות...אז יש להם ביקורת שהיא גם צודקת".
הזיקה שחשים רבני החרד"ל אל הציבור החרדי אינה מקרית. גם החרדיות הקלאסית, בניגוד למה שראשיה מנסים לצייר, היא תופעה מודרנית חדשה למדי וגם היא ניזונה מפחד ומתחושת מאבק הישרדות.
נדמה לי שלא יהיה מופרך להעריך ולנחש שלא תהיה היענות גדולה של דתיים לאומיים להגיע אל המפגן החרדי. ראשית - מספר מחזיקי האידיאולוגיה החרדית-לאומית קטן יחסית בתוך המגזר הדתי-לאומי. מלבד זאת, "קול המון כקול שדי" ויש משקל גדול לחוכמת ההמונים וזו כבר הצביעה ברגליים לטובת הזרמים המרכזיים של הציונות הדתית תוך התרחקות מן החרדיות הלאומית. תופעת הנסיקה של הבית היהודי בהובלת שלושה שאינם חשודים בחרדיות יתר - נפתלי בנט, אורי אורבך ואיילת שקד - היא ראייה חזקה ולא בלעדית על כך.
נראה שרוב בני הציונות הדתית, הנושאים בעול עם כל אחיהם, אינם מפחדים מהקדמה ומהליברליות שהיא מביאה עמה. רבים מהם סולדים מתופעות השתמטות, אך לא פחות מכך - מגילויי הבנה לאותה השתמטות.
"הפונדומנטליזם אינו נולד מתוך גאווה וביטחון עצמי אלא מתוך פחד ותחושה של מאבק הישרדות". זהו לא רק מאבק הישרדות של החרדים אל מול חוק הגיוס, אלא גם של החרד"לים שמנהלים מלחמת מאסף תודעתית.

תאריך:  02/03/2014   |   עודכן:  02/03/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חרד"לי כל העולם התאחדו
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 8 ]  כתוב תגובה 
1
מאד כואב לאיציק וולף שכל
הרבנים התאחדו.  |  2/03/14 11:56
2
שוב מצאת משהו נגד הרב מלמד
שפויה  |  2/03/14 12:02
3
איציקל'ה
ניוז1  |  2/03/14 12:10
4
יצחק וולף
ומר אמוני ישראל  |  2/03/14 13:18
 
- מי שמתנשא הוא
הכותב הנכבד  |  2/03/14 14:28
5
פונדמנטליזם ויהדות
mosheabr1  |  2/03/14 13:41
6
אלה רבנים או פוליטיקאים ?
שלמה המגיב  |  2/03/14 16:13
7
שלום איציק.
שמואל.ב.  |  3/03/14 17:08
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מתי דוד
על התומכים בישראל, על מדינות ערביות מתפרקות ועל ההתנהלות עם הפלשתינים
זאב הולנדר
לעומת ההתנהלות של משרד האוצר, סדרת הטלוויזיה "כן אדוני השר" היא משחק ילדים    מעיון במידע חלקי זה עולה התמיהה: האם ייתכן כי הפקידות הוותיקה והבכירה במשרד האוצר החליטה לפני יותר מעשור על מדיניות משרדית עצמאית, שמטרתה העלאה דרסטית של מחירי המים במדינת ישראל כדי "סוף סוף להפסיק לסבסד את מחירי המים ולהגיע למחירים ריאליים"?
רפי לאופרט
אי-קיום החוק הוא בלתי-נסבל, בעוד דרישה סבירה לתנאים שאינם מעבירים אדם על אמונתו, היא זכות מובנת ומוצדקת; והאחד אינו מוציא את האחר
דניאל כהן, דניאל לוין
האיום של טרור הסייבר יצר דימוי מפחיד ומאיים כזה שעלול לגרום נזק אדיר באמצעות חדירה למערכות אבטחה או למערכות כלכליות דרך מרחב הסייבר. דוגמה לדימוי זה היא פעילותו של הצבא האלקטרוני הסורי (SEA - Syrian Electronic Army). המאמר שלהלן בוחן האמנם לטרור הסייבר יש יכולות ממשיות של ארגוני טרור דוגמת SEA
יובל ברנדשטטר
מהו הסיכוי שה"גארדיאן" ישנה את ההסבר שנתן לתמונה שפרסם?    האם יש בכתוב משהו שיש בו להזים מסקנה זו? האם יש בכל התמונה, בכל מילות ההסבר משהו שיפריך את המסקנה שנובעת מזיהויים של כל אותם בני-אנוש כפלשתינים?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il