X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
תחום עצי הנוי המורכבים בישראל פרוץ למדי ורמת הפיקוח והבקרה עליו נמוכה, אומרים לי אנשי מקצוע בתחום מחיר עצי הנוי המורכבים יקר יותר לעיתים בכמה עשרות אחוזים מאשר עצים זריעים
▪  ▪  ▪
תרמית העצים המורכבים [צילום: פלאש 90]

בעוד בארצות הברית ובאירופה רוב רובם של עצי הנוי הם עצים מורכבים, הרי בישראל המצב הפוך: רוב עצי הנוי הניטעים בארץ הם עצים זריעים. לעצים מורכבים יש יתרונות נופיים ואחרים לא מעטים על-פני עצים זריעים. בעצים מורכבים ניתן לקבוע ולדעת מראש את הפרופיל הגנטי ואת המראה והתכונות המדויקות שלהם, כמו עוצמת צבעי הפריחה וצבעי שלכת, אורך הפריחה וכדומה והם מתאפיינים במופעי פריחה ושלכת אחידים ובו זמניים ובעלי מראה נופי אחיד.
במיוחד בולט הדבר כשמדובר בטור עצים מורכבים בני אותו מין הנטועים ברחובות, שדרות וכיכרות. הדבר משפר מאוד את החזות הנופית ויוצר מראה ואפקט צבעוני מרשים. בעוד בעצי נוי זריעים אין תמיד מופעי פריחה ושלכת אחידים ולא תמיד ניתן לחזות במדויק את המראה, גודל וצורת העץ והפרופיל הנופי שיצרו. דבר המקשה לתכנן נטיעתם בצורה כזו שיתאימו לתנאי השטח כמו רוחב כבישים, רוחב מדרכות וכדומה.
"חסרונם" של העצים המורכבים לעומת העצים הזריעים הוא מחירם הגבוה יחסית, לעיתים בכמה עשרות אחוזים יותר מאשר העצים הזריעים. אולי זו אחת הסיבות מדוע רשויות מקומיות ומוסדות נוטעים בעיקר עצים זריעים ויתכן שיש עוד סיבות לכך: שמרנות וחשש להתמודד עם הלא נודע כמו למשל חשש כי פגע קטלני או מזיק המתפשט בקבוצת עצים מורכבים עלול לפגוע בעצים הללו בצורה קשה יותר מאשר בעצים זריעים וזאת מאחר שכל הפריטים בעצים המורכבים זהים.

מהם בעצם עצים זריעים ועצים מורכבים וכיצד נוצרים?

  • עצים זריעים: כשמם, נוצרים מריבוי מזרעים. המונבטים והופכים לצמח חדש. העובדה שהזרע נוצר בתהליך הפריה בו משתתפים פרח זכרי ופרח נקבי הופך את העניין לרבייה מינית. כאשר הרבייה היא מינית, הצמחים הבנים, אינם זהים להוריהם ואף שונים מהם במגוון רחב של תכונות, למשל בצבע הפריחה, בפרופיל הנופי של הצמח, במועד הפריחה, בגודל וצבע הפרי, בצורת העלים וכיוצא בזה חלק מתכונות אלה ניכרות לעין וחלקן חבויות מן העין, כמו למשל רגישויות או עמידות למחלות ומזיקים המשמעות המעשית של עצים הנוצרים מזרעים היא שלא ניתן כאמור לדעת מראש במדויק איך יראה בדיוק העץ, מה תהיה בדיוק עוצמת הפריחה, מה יהיה גודל נופו וכדומה והדבר כאמור מקשה לעיתים על תכנון מיקום שתילתם והתאמתם לתנאי השטח בו הם נשתלים.
  • עצים מורכבים: כשמם כן הם, נוצרים משיטת ההרכבה שבמסגרתה נבחר צמח איכותי ומצטיין בעל תכונות גנניות ונופיות שאנו מעוניינים בהן וחשובות לנו כמו למשל תפרחת מיוחדת, משך ארוך של פריחה, עלווה יחודית וממנו לוקחים ענף צעיר אותו אנו מרכיבים ומבצעים מעין השתלה על-גבי כנה הלקוחה מעץ אחר הכולל את שורשי העץ או רקמה תחתונה של העץ, כך אנו מבטיחים שהצמחים הבנים ירשו במדויק את התכונות הגנטיות של צמח האם. הענף המושתל על הכנה מכונה רוכב משום שהוא רוכב על-גבי הכנה. למעשה, לוקחים שני צמחים שונים ויוצרים צמח חדש הנקרא עץ מורכב ואשר ניתן לחזות די במדויק ולדעת מראש את תכונותיו שכן בוצע כאן שכפול גנטי.

תחום העצים המורכבים פרוץ ולא מפוקח דיו
ומהווה פתח לתרמיות והונאות
▪  ▪  ▪

שוחחתי בנושא העצים המורכבים עם שורה של אנשי מקצוע בתחום כמו אגרונומים ואדריכלי נוף. רובם הסכימו עמי, כי יתרונם הנופיים, והתכנוניים של עצים מורכבים על-פני עצים זריעים ברור. כמה מהם הסבירו לי, כי נושא עצי הנוי המורכבים בארץ עדין בתחילתו. הוא פרוץ ורמת הפיקוח עליו אינה מספקת. בהעדר פיקוח ובקרה נאותים קיימים תרמיות בתחום בעיקר על-ידי "חאפרים" שמוכרים עצי נוי מורכבים באיכות נמוכה שלא יתנו את התוצאות המקוות ודווח אף על מקרים שעצים זריעים נמכרו כעצים מורכבים אולי כדי להשיג מחיר יותר גבוה עבורם וזאת לדעת יצור עצי נוי מורכבים באיכות טובה דורש ידע וניסיון מקצועי ובחירה טובה ומקצועית של צמחי האם ממנו נלקחים הכנה והרוכב.
הכנה ויצור לא מקצועי של עץ מורכב יכול להביא ברבות השנים לקריסתו או פגיעה משמעותית בגדילתו בגלל אי-התאמה בהרכבה וכיוצא בזה. מתרמיות אלה עלולים להיפגע בעיקר צרכנים פרטיים שרמת הידע המקצועי שלהם בנושא נמוכה.
קשה לאמוד את היקף תופעת תרמית העצים המורכבים אבל היא קיימת ונובעת כאמור מרמת פיקוח נמוכה על הנושא וראוי שהציבור המבקש לקנות עצי נוי מורכבים יתעניין ויעמיק בנושא ויבדוק ממי הוא קונה ומה הוא קונה והאם כדאי לו לשלם יותר על עץ הקרוי מורכב כאשר לא בטוח כי מדובר בעץ מורכב אמיתי ומקצועי.
אגב כתבה זו עוסקת בעצי נוי, אבל הדברים אמורים גם לגבי עצי פרי.

תאריך:  02/03/2014   |   עודכן:  02/03/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
היזהרו מהונאות בתחום העצים המורכבים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף
מה מקשר רבנים מן הציונות הדתית אל הפגנת החרדים? אחוות פונדומנטליסטים שחוששים מכל קשר לליברליות מודרנית    אחד מרבני החרד"לים הבולטים הצדיק את ההתנשאות החרדית תוך הבעת זלזול בזרמים דתיים לאומיים אחרים    בסופו של דבר - מדובר במיעוט שבמיעוט שמנהל מלחמת מאסף
מתי דוד
על התומכים בישראל, על מדינות ערביות מתפרקות ועל ההתנהלות עם הפלשתינים
זאב הולנדר
לעומת ההתנהלות של משרד האוצר, סדרת הטלוויזיה "כן אדוני השר" היא משחק ילדים    מעיון במידע חלקי זה עולה התמיהה: האם ייתכן כי הפקידות הוותיקה והבכירה במשרד האוצר החליטה לפני יותר מעשור על מדיניות משרדית עצמאית, שמטרתה העלאה דרסטית של מחירי המים במדינת ישראל כדי "סוף סוף להפסיק לסבסד את מחירי המים ולהגיע למחירים ריאליים"?
רפי לאופרט
אי-קיום החוק הוא בלתי-נסבל, בעוד דרישה סבירה לתנאים שאינם מעבירים אדם על אמונתו, היא זכות מובנת ומוצדקת; והאחד אינו מוציא את האחר
דניאל כהן, דניאל לוין
האיום של טרור הסייבר יצר דימוי מפחיד ומאיים כזה שעלול לגרום נזק אדיר באמצעות חדירה למערכות אבטחה או למערכות כלכליות דרך מרחב הסייבר. דוגמה לדימוי זה היא פעילותו של הצבא האלקטרוני הסורי (SEA - Syrian Electronic Army). המאמר שלהלן בוחן האמנם לטרור הסייבר יש יכולות ממשיות של ארגוני טרור דוגמת SEA
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il