X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
דווקא משה רבינו, שלא תרם דבר למלאכת המשכן, זוכה לכך שהקב"ה ידבר איתו - משום שמשה בוחן את המתנות בפרספקטיבה של המקבל ולא של הנותן
▪  ▪  ▪
מתנתו של משה הייתה המשמעותית ביותר

את/ה ערב נסיעת עסקים חשובה, עובר/ת על כל רשימת הדברים שצריך לקחת, בסך-הכל יש הרגשה של ביטחון לדעת איפה כל דבר מונח, אבל אז העיניים שלך נעצרות על השורה עליה כתוב: "מתנה למארח". את/ה כבר יודע/ת שזה לא רק "משהו קטן בשביל תשומת לב"... לפעמים, מתנה מותאמת ו"קולעת" עשויה לפתוח את לב המארח ומשם הדרך להצלחת מטרת הנסיעה הופכת להיות קצרה למדי, ולהפך, לפעמים, מתנה לא מותאמת עשויה לבשר את כשלונה של הנסיעה...
מכירים את הרגע הזה? איך מחליטים? פתיחת פרשת השבוע, "ויקרא", והתיאור המופיע במדרש עשויים להאיר את העניין. "ויקרא אל משה וידבר ה' אליו מאוהל מועד לאמר. ר' תנחומא פתח: יש זהב ורב פניני וכלי יקר שפתי דעת [משלי כ', ט"ו]. בנוהג שבעולם אדם יש לו זהב וכסף אבנים טובות ומרגליות וכל חמדה טובה שבעולם ודעת אין בו - מה הנאה יש לו? במתלא [שם מקום] אמרו: "דעה קנית - מה חסרת?, דעה חסרת - מה קנית?
"יש זהב - הכל הביאו נדבתו של משכן זהב. ורב פנינים - זה נדבתם של נשיאים. וכלי יקר שפתי דעת - לפי שנפשו של משה הייתה עגומה עליו, אמר: הכל הביאו נדבתו של משכן ואני לא הבאתי, אמר לו הקב"ה: חייך, שדיבורך חביב עלי מכל אילו. תדע שהוא כן, שמכולם לא קרא הדיבור אלא למשה, דכתיב: ויקרא אל משה" [ויקרא רבה א', א'].
בשביל להבין את הדברים, יש לשים את הפרשה בהקשר שלה. במהלך תשעת החודשים שחלפו מאז מעמד הר סיני ועד לנקודת הזמן של הפרשה שלנו, עסקו בני ישראל במשימה אחת: בניית המשכן, מקום להשראת השכינה בקרבו של עם ישראל. כל אחד חושב על המתנה שהוא מביא, מתוך תקווה שהיא תסייע להצלחת המשימה. רבים הביאו זהב, הנשיאים הביאו פנינים, והמשימה הושלמה בהצלחה והנה: "ויכס הענן את אוהל מועד וכבוד ה' מלא את המשכן".
כאשר ראה משה רבינו שהוא לא תרם את חלקו להצלחת המשימה הייתה נפשו עגומה, שכן הוא לא הביא דבר. מדוע לא הביא זהב או פנינים? למה לא מצא משה מה להביא?
פתרון הדבר נמצא בתגובה של ה' למתנות השונות. אכן, הקב"ה מתרצה ומשכין את שכינתו על המשכן, אבל הוא מתייחס למשה לבדו. דווקא אל משה, שלכאורה לא הביא דבר, אליו פונה הקב"ה עם השראת השכינה ומדבר עימו: "דיבורך חביב עלי מכל אלו". מכל הדברים הטובים שהביאו בני ישראל אל המשכן, בחר ה' בדיבור אל משה כחביב ביותר. משה נקרא אל תוך המשכן, עומד לפני ה' ומדבר איתו. הדיבור משמש כאמצעי החיבור המשמעותי ביותר, יותר מכל מתנה אחרת. ואת זה, מסתבר, העניק משה לקב"ה.
משה רבינו, ממש כמו אדם המתלבט איזו מתנה להעניק, הבין שהמתנה לא אמורה לשקף את החשוב והמשמעותי עבור הנותן אלא עבור המקבל. ממילא, הוא לא מצא מתנה להביא משום ש"המקבל", הלא הוא הקב"ה, איננו זקוק לזהב והפנינים שהוא יכול להציע, ועל כן בחר לא להביא דבר.
אלא שכאשר ראה שהקב"ה נעתר לבני ישראל נכנסה בו עגמומיות, שמא ההחלטה שלא להביא דבר הייתה שגויה. כאשר פונה אליו הקב"ה, ואליו בלבד, מבין משה שמתנתו גדולה משל אחרים. משה רבינו, בשונה מכל האחרים, היה במקום של הפנמת נקודת המבט של המקבל, ומשום כך "מתנתו" הייתה המשמעותית ביותר.

המאמר מובא באדיבות ארגון צהר.
הכותב הוא מנהל אגף הנישואין והקהילה בארגון רבני צהר.
תאריך:  07/03/2014   |   עודכן:  07/03/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות צהר לפרשה
הרב יובל שרלו
הצורה בה נבחרו בצלאל ואהליאב לבנות את המשכן מהווה דוגמה מצוינת לבחור על-פי כישורים ולא על-פי קשרים, על-פי טובת הפרויקט והאינטרס החברתי ולא על-פי קירבה משפחתית
הרב זאב קרוב
פרשת "כי תשא" שבמרכזה חטא העגל מפסיקה בין הפרשות המצוות על הקמת המשכן לבין הפרשות המתארות את הקמתו - כדי ללמדנו, שהעיקר בעשייה הוא הכוונה ושאין קבלת עול מלכות שמיים ללא קבלת עול מצוות
הרב יובל שרלו
מבנה המשכן מלמד, כי לא המעשים החיצוניים - דהיינו הקורבנות - הם העיקר, אלא האמונה הבאה לידי ביטוי בתורה הנמצאת בקודש הקודשים. זהו גם המבנה של התורה וזוהי הדרך בה היא מדריכה אותנו
הרב רפי פוירשטיין
המעבר מההתגלות הגדולה של פרשת יתרו ליומיומיות של פרשת משפטים מלמדת רבות על דרכה של היהדות: הדרך להתעלות הרוחנית עוברת דרך מחויבות מוסרית בכל פרטי החיים
הרב שי פירון
כיצד אפשר ללכת בשבת לבית הכנסת, לעשות קידוש, ואחר כך לפתוח את הרדיו - ולשמוע חזנות? החשש מפני קריעתה של התורה משליך על היחס לעשרת הדברות, ומצד שני - אין לזלזל גם מי ששומר רק את עיקריה
רשימות נוספות
סע לאט  /  הרב יובל שרלו
איך שגלגל מסתובב לו  /  הרב רפי פוירשטיין
קוצר רוח  /  הרב ד"ר בני לאו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il