X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
את ההחלטה שלא לחתום על עסקת טיעון עם שולה זקן, יש להסביר בשלושה מישורים שונים: תיק הולילנד, התיק הירושלמי ותיקים אחרים. אבל אם הפרקליטות הייתה מודעת למפלס הלחץ בסביבתו של אולמרט, ייתכן שההחלטה הייתה שונה
▪  ▪  ▪
אין ראיות תומכות [צילום: פלאש 90]
לא תהיה עסקת טיעון עם שולה זקן
איתמר לוין
אומרת שזקן לא הציגה ראיות תומכות לטענותיה בדבר מעורבותו של אולמרט בעבירות פליליות * הסניגורים: הוחמצה הזדמנות פז לגלות מה התרחש * אולמרט: הפרקליטות ניסתה להשפיע על רוזן
לרשימה המלאה

"לא נוכל לפרט מעבר לכך" - מסתיימת הודעת הפרקליטות על ההחלטה שלא לחתום על הסדר טיעון עם שולה זקן. מבחינה ציבורית, הפרקליטות בהחלט חייבת לפרט מעבר לכך, ואם לא עכשיו - אזי אחרי הכרעות הדין בתיקי הולילנד וראשונטורס-טלנסקי. מאחר שזה ככל הנראה לא יקרה, ננסה אנחנו להסביר מה קרה כאן. לצורך כך, יש צורך להבחין בין שלושה מישורים: תיק הולילנד, התיק הירושלמי ותיקים אחרים.
לפני כן, יש לשים לב לנקודה אחת המשותפת לשלושת התיקים: הפרקליטות מדברת על העדר "ראיות תומכות", דהיינו מסמכים מזמן אמת. שמואל דכנר מסר גירסה מפורטת מאוד, שאפילו נתמכה במסמכים, אך התברר שבנקודות רבות הוא לא דייק ואפילו שיקר, ושחלק מן המסמכים שמסר היו מזויפים. הפרקליטות לא רוצה להסתכן בעד נוסף כזה, ודאי שלא כאשר מדובר בנאשמת שמציעה את גירסתה בשלב מתקדם ביותר של המשפט, במה שנראה כצעד של יאוש.
בתיק הולילנד ובתיק הירושלמי, ניתן לומר שהפרקליטות לא הצליחה להגיע למצב בו יהיו לה גם צורך וגם יכולת להביא את זקן לעדות. בתיק הולילנד הפרקליטות כנראה סבורה שהיא לא צריכה את זקן; בתיק הירושלמי היא כנראה סבורה שלא תצליח להעלות אותה על דוכן העדים. נסביר.

מה פירוש "יכול להיות"?

במשפט הולילנד יכולה זקן לחזק את ראיות השוחד נגד אהוד אולמרט בשני נושאים עיקריים: 500,000 השקלים שנתן שמואל דכנר ליוסי אולמרט, ו-60,000 השקלים שלטענת זקן היא העבירה לאורי מסר לצורך כיסוי גרעונות של אולמרט. לצורך כך, היה צורך לזמן אותה לעדות לאחר שלב הסיכומים וקרוב מאוד למועד הכרעת הדין.
בקצת הגזמה נגיד, אם יש אחד מבין 600 שופטי ישראל שניתן להניח שהיה מאפשר להביא את זקן כעת לעדות – זהו דוד רוזן. הוא הבהיר שוב ושוב, כי הנהלים הם בעיניו משניים למהות, ולכן קרוב לוודאי שהיה מאפשר לשמוע שוב את זקן, גם אם משמעות הדבר הייתה דחייה מהותית במתן פסק הדין (למרות שיכול היה לתת פסק דין חלקי לגבי הנאשמים שאינם נוגעים לזקן ואולמרט).
אלא שהפרקליטות כנראה סבורה שסיכוייה להרשיע את אולמרט טובים גם בלי עדותה הנוספת של זקן. בנוגע ליוסי נשאלה זקן במשטרה, האם נכון שדכנר סיפר לה שאולמרט ביקש ממנו לסייע, ושהיא אמרה בכעס: יותר טוב שיטפל קודם בחובות שלו. זקן השיבה: "יכול להיות". רוזן העיר בחקירתה הנגדית, כי היא לא שללה את הדברים על הסף, ושהוא היה מצפה – כלשונו – שתזרוק את החוקרת לכל הרוחות. זקן טענה, כי המילים "יכול להיות" היו רק חזרה על דברי החוקרת, אך הרושם הוא שרוזן רואה בהן אישור – בניגוד למקרים בהם זקן הגיבה בשלילה מוחלטת. נראה שזקן לא נתנה בחקירתה שום דבר מעבר לכך.
בנוגע ל-60,000 השקלים, הרי שאם זקן אמרה שאולמרט ביקש וקיבל אותם – זוהי גירסה שלישית (אחרי שאמרה שנטלה את הכסף לעצמה ואחרי שאמרה שנתנה אותו למסר). רוזן מאוד לא אוהב שינויי גירסה, בפרט כאשר אין להם הסבר הגיוני וכאשר אין תימוכין בכתב לאחת הגרסאות. ואם זקן חזרה על כך שהתבקשה לכסות גרעונות ושנתנה את הכסף למסר – אין בכך כל חידוש. רוזן אמר בנקודה זו, כי למעשה זקן אומרת ששני האנשים הקרובים ביותר לאולמרט – היא ומסר – הכשילו אותו בקבלת שוחד. כך שגם כאן עשויה הפרקליטות להרגיש על קרקע בטוחה.

צעד אפשרי אך נדיר

שונים הדברים בתיק הירושלמי. זקן אמרה במשטרה, כי אולמרט הורה ליצור את המימון הכפול בפרשת ראשונטורס. אולמרט זוכה מחמת הספק בפרשה זו, לאחר שבית המשפט קבע שלא הוכח שהוא ידע על המתרחש; זקן הורשעה בשני מקרים מתוך ה-17. עדות כזו של זקן משנה את הסיפור לחלוטין, משום שאם בית המשפט מאמין לה – הספק נעלם וחייבת לבוא הרשעה.
לגבי פרשת טלנסקי, זקן הייתה יכולה לתת לפרקליטות אישור לנכונות של יומניה, בהם תועדו בין היתר פגישותיו של אולמרט עם טלנסקי והכספים שקיבל ממנו. היומנים לא הוגשו משום שזקן לא העידה ולכן לא היה האישור הנדרש לאותנטיות שלהם. אלא שהיומנים מצויים בידי המשטרה כבר כמה שנים, ונראה שהפרקליטות הגיעה למסקנה שאין בהם די או צורך בשלב זה. בפרשה זו זוכה אולמרט משום שהמחוזי קבע שמעשיו לא חצו את הקו שבין המשמעתי לבין הפלילי. זהו זיכוי בעייתי ושנוי במחלוקת, ובו התמקד הדיון בבית המשפט העליון.
כדי להעלות את זקן לדוכן העדים בתיק הירושלמי, הייתה המדינה צריכה לקבל את הסכמת בית המשפט העליון לפתוח מחדש את התיק ולהחזירו למחוזי. זהו צעד אפשרי אך נדיר, והוא נעשה בעיקר כדי להציג ראיות מזכות ולא ראיות מרשיעות. המדינה הייתה צריכה לטעון, כי לא יכלה להשיג את עדותה של זקן במשפט המקורי, משום שכנאשמת היא החליטה שלא להעיד וזו זכותה. פרקליטיו של אולמרט היו עונים: יכולתם לבקש לפצל את המשפט ולזמן אותה כעדת תביעה.
המאבק המשפטי בנקודה זו היה הרבה יותר קשה מאשר מול רוזן, לא רק בגלל העיתוי אלא גם ובעיקר משום שבראש ההרכב בעליון יושב הנשיא אשר גרוניס, מהשמרנים שבשופטי ישראל. אם נגזים שוב, נאמר שגרוניס מצוי בקצה השני של הסקאלה מול רוזן, ופעמים רבות הוא מתמקד בנוהל כדרך שלא להכריע במהות. ייתכן גם שהפרקליטות חששה שבלא ראיות תומכות בכתב, עדותה של זקן ממילא לא תתקבל וכך ייפגעו סיכוייה בערעור.

לפני שנים רבות

המישור השלישי, כאמור, הוא תיקים אחרים – בין אם כאלו שנסגרו (כרמיה, בנק לאומי) ובין אם כאלו שמעולם לא נפתחו (הדלפות מהחקירות, מה עלה בגורל 300,000 הדולרים במזומן שנותרו בקופה הסודית של מסר). בנקודה זו נראה, שהפרקליטות הגיעה למסקנה שאינה רוצה לעסוק בעניינים שהתרחשו לפני שנים רבות: על חלקם אולי יש התיישנות, באחרים זקן לא סיפקה ראיות תומכות, והיא גם לא רצתה להיראות כמי שרודפת את אולמרט.
האם הפרקליטות צדקה? גם כאן יש להבדיל בין שלושת המישורים. לגבי תיק הולילנד, אין טעם לעסוק בהשערות כאשר בעוד 24 יום יהיו לנו עובדות בדמות הכרעת הדין. לגבי התיק הירושלמי, דומה שהיה מקום לכל הפחות לנסות; לכל היותר, בית המשפט העליון היה משיב בשלילה. לגבי התיקים האחרים, נראה שהעדר ראיות תומכות מצדיק את ההחלטה.
ובכל זאת, עוד הערה אחת. אם הפרקליטות הייתה מודעת למפלס הלחץ בסביבתו של אולמרט, ייתכן שההחלטה הייתה שונה. מקורבים לאולמרט דיברו במונחים של שיבוש הליכים ורמייה מצד התביעה, הביעו חשש אמיתי מפני החלטתו של רוזן אם יתבקש להחזיר את זקן לדוכן העדים, והעלו האשמות כבדות כלפי סניגוריה של זקן. ייתכן שאולמרט חשש מפני עדות שקר; ייתכן גם שהוא חשש מפני עדות אמת.

תאריך:  07/03/2014   |   עודכן:  07/03/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אביבה חפץ-נוימן / Aviva Hefetz-Noyman  אביגדור קלנר / Avigdor Kalner  אברהם פיינר / Avraham Fainer  אהוד אולמרט / Ehud Olmert  אורי לופוליאנסקי / Uri Lopoliansky  אורי מסר  אורי קורב  אורי שטרית / Uri Shitrit  אורן אדרת / Oren Aderet  אורנה אנג'ל / Orna Angel  איל רוזובסקי / Eyal Rozovsky  אילן סובל / Ilan Sobal  אירית באומהורן  איתן מעוז /  Maoz Eitan"  אלי אברבנאל  אלי זהר /  Zohar Eli"  אלי שמחיוף  אלימלך קורצווייל  אמנון יצחקניא  אמנון ספרן  אשר גרוניס / Asher Grunis  אתי בן-דור  בנק לאומי לישראל בע"מ / Leumi Bank LTD  גיורא אדרת /  Aderet Giora"  גיל פרידמן  דב גלעד כהן / Dov Gilad  Choen  דוד רוזן / David Rozen  דני דנקנר  הדס ליס / Hadas Lis  הלל צ'רני  הלל צ'רני  טל שפירא  טליה דאר  יהושע פולק  יובל גבעון  יוני תדמור / Yonni Tadmor  יוסי אולמרט  יורם דנציגר / Yoram Danziger  יורם ראב"ד /  "  יעקב אפרתי  יעקב צבן  יפעת מנור-נהרי  ירון גולומב  ירון ליפשס  ליאת ארזי  ליאת בן-ארי שווקי / Liat  Ben-Ari Shwekey  מאיר רבין  מוסיה ארד  מני מזוז / Meni Mazuz  משה טלנסקי  משה  ישראל  משה לדור  משה סובל / Moshe Sobel  משה שמיר  נבות תל-צור /  Tel-Zur Navot"  נוית נגב  ניל הנדל / Neal Hendel  נעמי גרנות  סלים ג'ובראן / Salim Joubran  עודד  גזית / Oded gazit  עודד  קם  עוזי פוגלמן / Uzi Vogelman  עופר ברטל / Ofer Bartal  עמוס ון-אמדן  פרשת כרמיה  קנת מן /  Prof. Kenneth Mann"  קרן קורן-בנדלק  רבקה פרידמן-פלדמן / Rivka Fridman-Feldman  רוני בלקין  רועי בלכר  רותי  ליטבק  שולה זקן / Shula Zaken  שי פינס /  Shai Pines"  שלומית הראל-שוורץ  שלמה בן-עמרה  שמואל קליין  שמואל דכנר  שמעון גלאון  שמעון קליין
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שולה, השלושה והשלילה
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
צביעות
aehod  |  7/03/14 08:47
2
ורק אורי מסר נחלץ מהתיק.....
הבלוף הגדול  |  7/03/14 11:00
3
איתמר לא הבנת
8  |  7/03/14 11:41
4
מר לוין רוצה ל"הסביר" לכם
יוסי מ  |  7/03/14 11:44
 
- הי אולמרט כתבת יפה ל"ת
עמיעד  |  7/03/14 14:20
 
- יוסי מ. הוא מתחזה כפי שניחשת
אראל  |  9/03/14 02:16
5
עצת חינם לשולה זקן.
א.ל. רמת-גן  |  7/03/14 13:05
6
מישור אחד בלבד -לא רוצים
איריס כהן  |  7/03/14 14:01
 
- הסמול רדף אותו עוד לפני שהסמיל
ע_הראל  |  11/03/14 08:39
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות משפט אולמרט
איתמר לוין
הדיווחים של ידיעות אחרונות וישראל היום על עדותה של שולה זקן מדגימים מה צפוי לנו, אם חלילה שוק העיתונות יופקר לידי דואופול של נוני מוזס ושלדון אדלסון
איתמר לוין
סניגוריו של אהוד אולמרט, היעד העיקרי של החוקרים בעדותה המחודשת של זקן, הם אלי זהר ורועי בלכר - המייצגים גם את הרב פינטו החשוד במתן שוחד לברכה
איתמר לוין
פרטי העדות על חלקם שלה ושל אולמרט בפרשות הולילנד, ראשונטורס, טלנסקי ואולי גם אחרות - הם שיכריעו האם תיחתם איתה עסקה ומה יהיו פרטיה    אולמרט: אשליות והצהרות שווא
אריה אבנרי
מכתב פומבי אל אהוד אולמרט: שפחתך החרופה מימים ימימה שולה זקן עלולה לאכזב אותך קשות בקרוב מאוד; והיא לא תהיה לבד במערכה הבלתי מתפשרת שנפתחה נגדך - בני משפחתה שהתעשתו עומדים לצידה וגם אומ"ץ תהיה מוכנה להושיט את כל הסיוע הדרוש כדי לרכז חומרים חדשים על מעשי העבריינות שלך
אריה אבנרי
שולה הלא יקרה. תראי לאן היית מוכנה להרחיק לכת כדי לסייע לעצמך ולאולמרט    מכתב אישי גלוי לשולה זקן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il