X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
השימוש בענישה קולקטיבית מיושן מאוד ומקובל בדרך כלל בדיקטטורות, במשטרים צבאיים ובשטחים כבושים למרבה הצער והבושה מסתבר שענישה קולקטיבית עדיין קיימת בישראל, ולא רק שקיימת אלא שאף מקובלת מאוד, על-ידי דייני בית הדין של ההתאחדות לכדורגל, בדמות עונשים שנקראים "משחקי רדיוס" אנחנו לא חיים בשטח כבוש ולא מקובל אצלנו משטר צבאי דיקטטורה דווקא כן- של ההתאחדות לכדורגל ודייניה כלפי אוהדי הכדורגל
▪  ▪  ▪
תקבלו עונש.. [צילום: פלאש 90]

בעבר המציאו לאוהדי הכדורגל בישראל עונש מוזר שנקרא "רדיוס ללא קהל". כמה אוהדים תפסו עצבים, העיפו מה שהיה להם באותו רגע ביד למגרש, והעונש - משחק בית אבל בחוץ, וללא קהל. אוהד מסוים קנה מנוי שנתי ומחכה למשחק. אומר לו הדיין - לא מעניין אותי. שב בבית. תיענש על מעשה שלא אתה עשית.
היום שיכללו קצת את השיטה. ממשיכים לתת "עונשי רדיוס" - אלא שעכשיו זה עם קהל. באמת תודה רבה. לפני מספר שבועות התקיים משחק בית של הפועל ת"א נגד בית"ר י-ם. בלומפילד היה אמור להיות מלא וחגיגי. בא השופט בעל הגלימה השחורה ואמר - לא ולא. תשחקו בחוץ. קהל אוהדי הפועל "גורש" לנתניה. יתרון הביתיות, שניתן בתחילת השנה בצורה מאוזנת לשתי הקבוצות נעלם כלא היה. הקהל - לא בא במלואו. רבים העדיפו לחסוך את הפקקים ואת בעיות החניה ולהישאר בבית. תקריות אלימות - כאלה היו גם היו.
בבלומפילד המשטרה יודעת להפריד בין קהלי שתי הקבוצות. בנתניה אין ניסיון קודם ולכן בסוף המשחק נרשמו תקריות כגון: העפת חפצים, מכות, יריקות וקללות. באחת התקריות הותקפה אוהדת ותיקה חסרת מגן על-ידי חבורת אוהדים צעירים מהקבוצה היריבה. בסיטואציה אחרת מישהו היה שולף סכין ודוקר. קורה בבתי ספר, למה שלא יקרה בכדורגל. אותה אוהדת שפוקדת את מגרשי הכדורגל כבר 30 שנה ברציפות נענשה פעמיים: פעם אחת בזה שנאלצה לנסוע לנתניה בניגוד לרצונה ובניגוד למה שתכננה בזמן רכישת המנוי השנתי, ופעם שניה באלימות שהופנתה כלפיה.
עונש קולקטיבי בתיאטרון?
קיימים טיעונים רבים נגד ענישה קולקטיבית. האם ענישה קולקטיבית פוגעת בחפים מפשע? כן. האם ניתנת לאותם חפים מפשע שנענשו זכות שימוע? לא. האם ענישה קולקטיבית אפקטיבית? מחקרים מוכיחים שבטווח הארוך התשובה היא לא. האם אוהד יחיד שמבקש להזיק לקבוצתו הוא, יכול לעשות מעשה בכוונה תחילה בגינו תקבלו הקבוצה ואוהדיה עונש קולקטיבי? כן. האם אוהד של קבוצה יריבה יכול להתחזות ולגרום לקבוצה היריבה השנואה עליו לקבל עונש קולקטיבי? כן. ולמה בכלל להעניש קבוצה שמנסה לקיים עסק רציני, מגלגלת מחזור של מיליונים ועובדת קשה לאורך זמן, בעונש רדיוס שעלול לפגוע בה בגלל מעשה של אוהד בודד? לא ברור.
המסר של עונש קבוצתי הוא כוחני ונועד להפגין סמכות, לא לחפש פתרונות. באנגליה למשל לא משתמשים בעונשים קולקטיביים. מטפלים שם באלימות אוהדים על-ידי הרחקה מהמגרשים. הפעולה הזאת דורשת שיתוף פעולה בין כמה גורמים: התאחדות, משטרה בתי דין ועוד. ההתאחדות לכדורגל בישראל מעדיפה להמשיך לזלזל בקהל אותו היא רואה כעדר טיפש. זו למעשה גזענות ותת תרבות. כדורגל הוא לא קונצרט ולא תיאטרון אבל הוא כן תרבות. קחו הצגת תיאטרון שאחד הצופים בה מתנהג "לא יפה". האם ייתכן שיוטל עונש רדיוס על ההצגות הבאות? במקום להתאמץ קצת, לקחת את הכסף הגדול שההתאחדות גובה מהקבוצות כקנסות ולהפנות אותו לטיפול במתפרעים והענשתם, ההתאחדות מעדיפה לטפל בעדר כולו. למה? כי היא מזלזלת בעדר ומעדיפה ללכת בדרך הקלה והכוחנית, וכל זה אגב בניגוד גמור להמלצות ועדת צור מ-2012 שהעבירה ביקורת על ההתאחדות והמליצה על פעילות משולבת ומאומצת בנוסח הטיפול הנהוג היום באנגליה.
ענישה קולקטיבית מיושנת אינה מקובלת יותר על ציבור אוהדי הספורט בארץ.
יתכן שבהתאחדות לכדורגל לא שמו לב או אולי מעדיפים לעצום עיניים אבל אוהדי הכדורגל (והכדורסל לצורך העניין) מתחילים להתארגן. עמותות אוהדים כבר קיימות בכמה קבוצות. עמותות נוספות נמצאות בשלבי הקמה שונים. גם כנס האוהדים, ראשון מסוגו בישראל, שאורגן על-ידי עמותת האדומים והיציע במכללה האקדמית נתניה, היה לנו. אוהדי הספורט לא מוכנים יותר להגיד שיורד גשם בזמן שיורקים להם בפנים. לאוהדים יש דרישות. הרבה דרישות. אחת מהן היא ביטול מיידי של ענישה קולקטיבית.

תאריך:  10/03/2014   |   עודכן:  10/03/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חיים שטנגר
אמרתי למלצר שהוא לא אשם, אבל התנהגות מנהלתו הייתה חצופה. לא ניכנס עוד למסעדה זו בעתיד. יש בממילא ובאזורים הסמוכים לה די והותר מסעדות כשרות בהן ניתן יחס טוב בהרבה מהיחס שקיבלנו במסעדת ג'ויסטיק
יוסף כהן אלרן
ספר שיריה החדש של סיון הר-שפי "שמש שקהלת לא ידע" דורש ממך להתעמק בשירתה
ד"ר רון בריימן
הארץ מתרעם על גירוש עבריינים שחדרו לארץ בניגוד לחוק, אבל אינו נוטל קורה מבין עיניו: הוא ביטאונם של מי שזוממים לגרש ברצון ואף בהתלהבות יהודים אזרחי ישראל אשר חיים בארצם
רפי לאופרט
מאז זוכה ליברמן בבית המשפט, ובעיקר לאחר הנאום בו חיבק לליבו את קרי, ארה"ב, טורקיה ועוד כמה וכמה מבוקרים חריפים שלו מימי היותו "תלוי ועומד" בבית המשפט, רבים מדברים במקומותינו על ליברמן החדש
נסים גבאי
עזבו אותנו אזרחי ישראל מכל ההצגה שאתם עושים לפנינו החל מהכנסת, דרך אכיפת חוקיכם, ארגון משפטיכם, ופסקי דינכם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il