X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בשנה ה-66 לקיום המדינה יש צורך דחוף בחקיקתה, שהרי בלעדיה תוכל כל ממשלה בעתיד לבטל, למשל, את חוקי המשילות שנחקקו בשבוע שעבר, באשר הם נשענים על כרעי תרנגולת. וחוץ מזה, מרקיז, יש בה כדי להבטיח שלטון יציב, ללא זעזועים מיותרים
▪  ▪  ▪
ח"כ אחמד טיבי בדיון על חוק המשילות [צילום: פלאש 90]

חקיקתם של חוקי המשילות מן השבוע שעבר בכנסת הוכיחה, פעם נוספת, את הצורך הדחוף בהנהגתה, סוף-סוף, של חוקה לישראל. שהרי למען הגילוי הנאות, מן הדין להודות שללא חוקה שכזו תוכל כל ממשלה בעתיד לבטל את חוקי היסוד, באשר הם נשענים על לא יותר מכרעי-תרנגולת, ובכללם, כמובן, גם חוק משאל העם.
יתרונה של חוקה על פני חוקי היסוד הוא ברור: היא תמנע כל אפשרות של סחיטת הממשלה ותאפשר יציבות שלטונית, ללא זעזועים מיותרים. בתור שכזו גם לא ניתן יהיה לשנות בה את כללי המשחק רק על-פי נוחות פוליטית.
גם אם קשה להאמין, הרי שאפילו בשנה ה-66 לקיומה, אין עדיין למדינת ישראל חוקה מגובשת, הדרושה לה עכשיו כאוויר לנשימה. במקומה מככבת שורה של חוקי-יסוד, שעלולים בהחלט להיות בני-חלוף. בעצם העובדה שהם ניתנים לשינוי יש משום פגיעה אנושה בתשתיתה האיתנה של המדינה.
עכשיו, אחרי למעלה משישה עשורים, הגיעה העת שחוקה יציבה, החסרה למדינה עדיין כל כך, תקרום סוף-סוף עור וגידים. בתור שכזו היא תבטיח בהגדרותיה את מבנה מערכת הממשל, את היחסים ההדדיים שבין זרועותיו השונות וסמכויותיהם, את זכויות האזרח, את הדרך שבה ייבחר השלטון ואת משך תקופת כהונתו.
אין הצדקה
מעל לכל דרושה החוקה הנוקשה כדי לעצב את דמותה של המדינה וכדי להכניס את הממשל ואת היחסים שבינו לבין האזרחים לדפוסים מוצקים וקבועים. להתנגדות לחוקה שכזו הייתה הצדקה רק בעבר. בצדק טענו אז המתנגדים לה שעדיין לא הגיעה השעה לממש אותה, באשר ישראל הייתה בגדר מדינת-עלייה מובהקת, וכל עוד לא עלתה אליה שארית הפליטה - אכן לא היה מקום לגיבושה של חוקה מוגמרת. אלא שהזמן עשה את שלו והסיכויים לעלייה מאסיבית נוספת לארץ קלושים היום מאי-פעם, באשר זו הגיעה לנקודת-רוויה.
ובכל זאת, שוללים עדיין החוגים הדתיים את הנהגתה של חוקה. המקצינים בהתנגדותם הם החרדים, באשר הם עומדים על כך שתורת-משה היא זו שמהווה את החוקה הישראלית וכי בתור שכזו אין לה תחליף. לעומתם, אין החוגים הדתיים, המתונים יותר, מוכנים להפריד את הדת מהמדינה וסבורים כי יש לחפש את שביל הזהב בעניין.
כך או אחרת, יש לעגן בחוקה את מקומה של הדת במדינה. ובהקשר לכך, אין להתעלם, כמובן, מקיומם של אותם מיעוטים, שאינם נמנים עם הדת היהודית. מן הדין, לכן, שתכיל אותם חוקה ישראלית כוללת, ללא הפרדה, ושתתייחס במפורש גם לזכויותיהם.

תאריך:  19/03/2014   |   עודכן:  19/03/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 ראובן לייב
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלי אלון
מלונות בחוף ים המלח סיפחו לתחומם שטחי חוף בים המלח והפכו אותו לחוף פרטי של המלון
מנחם רהט
רגשי נחיתות מיזרוחניקים: שיר הלל ציוני-דתי לכופרים בטובתו של מקום, עושים את התורה קרדום לחפור בה ונימוק להשתמטות, ומכנים את חיילי צה"ל "משכימים לדברים בטלים"
אפרים הלפרין
א'-ב' בכלכלה: העלאת ביקוש ללא הגדלת ההיצע מעלה את המחירים ולכן ויתור המדינה על מע"מ לא יגיע לכיסי הזוגות הצעירים אלא לאלה של "יצרני הדירות" ו"סוחרי הדירות"
חיים שאולזון
בכירי הח"כים החרדיים שמעו את מרב מיכאלי מכנה את הקב"ה בלשון נקבה - ולא הגיבו. כי הקב"ה אינו מי שמבטיח להם את הכיסא, אז מי הוא שיתחנפו אליו?
עו"ד ערן נריה, עדי ניר בנימיני
ניתוקי מים בשל חוב כספי, הינה תופעה המתרחבת לכדי עשרות אלפי מקרים בשנה. בעקבות רפורמת המים בישראל נדרש האגף לסיוע משפטי במשרד המשפטים, להתמודדות בבתיהמ"ש עם מציאות ניתוקי המים על השלכותיה. לצד ייצוג צרכנים רבים בתביעות פרטיות בבתי המשפט האזרחיים, הוגשו לאחרונה לבג"ץ עתירות הנוגעות לחוקיות הליכי ניתוקי המים בנקודת זמן זו, באמצעות האגף לסיוע משפטי כמו גם ע"י גופים אחרים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il