X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
גם ללא עדות עד המדינה התביעה הביאה די והותר ראיות לביסוס אשמתו של אולמרט
▪  ▪  ▪
אהוד אולמרט בבית המשפט [צילום: פלאש 90]

פרט האישום המרכזי בו הואשם אולמרט התייחס להעברת סך 500,000 ש"ח מעד המדינה דכנר לאחיו יוסי אולמרט. סנגוריו של אולמרט ומליצי היושר שלו מעלים לאחר מתן פסק הדין את הטענה, הנכונה כשלעצמה, שבפני בית המשפט לא הוצגו ההמחאות ולא דפי חשבון בנק שמהם ניתן ללמוד שהעברות כספים כאלו אכן התקיימו.
התמיהה הראשונה שהתעוררה בי עם העלאת הטענה הייתה שההגנה לא התנגדה לקבילותה של עדות דכנר ועדות יוסי אולמרט עצמו. במצב דברים זה מתבקשת לפחות התנגדות על בסיס כלל "הראיה הטובה ביותר". אין משמעו הדברים שההתנגדות הייתה בהכרח מתקבלת אבל העלאתה הייתה מחייבת את בית המשפט להתמודד עם הטענה.
הטענה בפשטות היא שעד המדינה ויוסי אולמרט בחקירה המשטרתית העידו על תוכנם של מסמכים [המחאות-העברות בנקאיות, שמטיבן הן מתועדות] ואין לקבל עדות משנית על תוכן המסמכים ללא הצגת ההמחאות עצמן, או אפילו ראיות משניות מהימנות, או הצגת ראיה שלא ניתן להציג את המסמכים, הואיל ואינם קיימים יותר. בהיעדר התנגדות לקבילות עדותו של עד המדינה ושל יוסי אולמרט עצמו בנקודה זו השאלה היחידה היא שאלת משקל העדות. הכלל בשיטה שלנו הוא שאי התנגדות לקבילות ראיה מכשירה אותה מבחינת קבילותה ונותרת רק שאלת משקלה.
בית המשפט ביסס את הקביעה שיוסי אולמרט אכן קיבל מעד המדינה כספים בסכום משמעותי על תמליל חקירתו של יוסי אולמרט שבה אישר כי קיבל מדכנר סכומים גבוהים. גם בבית המשפט יוסי אולמרט לא התכחש לגמרי להודעה ולהעברת הכספים ולא טען ששיקר בחקירה אלא רק "לא הובן" ונקט בעמדה של אם לא תראו לי שיק אז לא קיבלתי.
זו עמדה מתחמקת ורשאי היה בית המשפט להעדיף עליה את הודעתו מחוץ לכותלי בית המשפט[על-פי סעיף 10א לפקודת הראיות]יתכן מאוד שכלל לא היה צורך בשימוש בסעיף 10א מאחר שבעצם יוסי אולמרט לא הכחיש שאמר אמת בחקירה.
מבחינת הדין כל שנדרש להודעתו של יוסי אולמרט [שהתקבלה כראיה] היה דבר מה נוסף וזה נמצא למכביר בהודעתו של אברהם נתן שהיה עד לפגישה בין עד המדינה ליוסי אולמרט וראה שהאחרון קיבל המחאה ואף דווח על תוכן הפגישה. גם כאן ניסה העד להתחמק מהודעתו במשטרה אך זו ראיה קבילה מכוח סעיף 10א לפקודת הראיות.
במילים פשוטות כלל לא היה צורך בעדותו של עד המדינה על-מנת לקבוע שעד המדינה העביר כספים ליוסי אולמרט, הודאתו של יוסי אולמרט בחקירה בקבלת הכספים בצירוף הודעתו של אברהם נתן סוגרת היטב את מעגל הראיות. הדרך היחידה להימלט ממעגל זה הייתה התנגדות לכל עדות על העברות כספים ללא הצגת אסמכתאות כתובות להעברות והתנגדות כזו לא הייתה על-פי פסק הדין. אני נזהר בנקודה זו שכן בפני אין את הפרוטוקולים המלאים.
תמיהה נוספת הייתה בעמדת ב"כ אולמרט ביחס להעברות הכספים. הוא לא אישר ולא הכחיש שהיו העברות, אלא הצהיר שאם היו אין אינן נוגעות לאהוד אולמרט ו[ע"מ 464 ] והנאשם לא היה מודע אליהן.
זו עמדה תמוהה מבחינת ניהול ההגנה שהרי הדבר העיקרי הנדרש הוא למנוע קביעה שהיו העברות כספים, שהרי אז נשמט כל הבסיס לאישום. יש לזכור כי בצד הכפירה מי שצריך להוכיח את העברת הכספים היא התביעה. הנאשם אינו צריך להוכיח דבר וכל שנדרש הוא כי יצהיר לא רק שלא ידוע לו אם היו העברות כאלו, אלא שהוא כופר לחלוטין בכך שהיו ודורש להציג ראיות ישירות.
מתקבל הרושם מפסק הדין שמרוב להיטות להתכחש לכל ידיעה על הקשר בין עד המדינה ליוסי אולמרט בחר הסנגור להרחיק את מרשו מהזירה בכלל. גישה זהירה יותר הייתה מבינה שאם יוכחו העברות כספים סביר מאוד כי בכך ייסגר המעגל ויקשה מאוד לטעון במקרה כזה לאי ידיעה. הצהרתו של סנגורו של אולמרט מתיישבת הרבה יותר עם העובדה שאולמרט סבור שאכן היו העברות כספים ואינו מתעמת במיוחד עם טענה זו, אלא מתחפר בעמדת "לא שמעתי לא ידעתי" ובכך יצרה ההגנה ללא צורך חיזוק ממשי לגרסת התביעה.
איני מבקש למתוח ביקורת על ההגנה ומעמדה של קורא אי-אפשר לנתח את שיקולי הסנגוריה [הגם שבית המשפט מותח בפסק הדין על מחדליה ביקורת קשה מאד]. אני מבקש רק לציין מספר תמיהות העולות מקריאת פסק הדין ולאזן בכך את מקהלת ידידי אולמרט (אני שמעתי את עו"ד רם כספי, יצחק לבני ואת רוני בר-און) הטוענת כי שאין כל ראיה שיוסי אולמרט קיבל מעד המדינה כספים בסכומים נכבדים.
היו די והותר ראיות לכך גם ללא צורך להיזקק לעדותו של עד המדינה ואם מישהו מבקש להאמין שמדובר במתן בסתר עליה לא שמע אולמרט מעולם-הרשות נתונה בידו. בית המשפט, לדעתי בצדק מלא, לא האמין לגרסת הבל זו.

תאריך:  01/04/2014   |   עודכן:  01/04/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אביבה חפץ-נוימן / Aviva Hefetz-Noyman  אביגדור קלנר / Avigdor Kalner  אברהם פיינר / Avraham Fainer  אהוד אולמרט / Ehud Olmert  אורי לופוליאנסקי / Uri Lopoliansky  אורי שטרית / Uri Shitrit  אורן אדרת / Oren Aderet  אורנה אנג'ל / Orna Angel  אילן סובל / Ilan Sobal  אירית באומהורן  איתן מעוז /  Maoz Eitan"  אלי זהר /  Zohar Eli"  אלי שמחיוף  אלימלך קורצווייל  אמנון יצחקניא  אמנון ספרן  אתי בן-דור  גיורא אדרת /  Aderet Giora"  גיל פרידמן  דב גלעד כהן / Dov Gilad  Choen  דוד רוזן / David Rozen  דני דנקנר  הדס ליס / Hadas Lis  הלל צ'רני  טל שפירא  טליה דאר  יהושע פולק  יובל גבעון  יוני תדמור / Yonni Tadmor  יוסי אולמרט  יורם ראב"ד /  "  יעקב אפרתי  יפעת מנור-נהרי  ירון גולומב  ירון ליפשס  ליאת ארזי  ליאת בן-ארי שווקי / Liat  Ben-Ari Shwekey  מאיר רבין  משה  ישראל  משה שמיר  עודד  גזית / Oded gazit  עודד  קם  עופר ברטל / Ofer Bartal  עמוס ון-אמדן  קנת מן /  Prof. Kenneth Mann"  קרן קורן-בנדלק  רוני בלקין  רוני בר-און  רועי בלכר  רותי  ליטבק  רם כספי /  Caspy Ram"  שולה זקן / Shula Zaken  שי פינס /  Shai Pines"  שלומית הראל-שוורץ  שלמה בן-עמרה  שמואל קליין  שמואל דכנר  שמעון גלאון  שמעון קליין
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ככה לא בונים חומה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
דברי שטות שאמר הסניגור
משה, עורך-דין  |  1/04/14 18:04
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות משפט הולילנד
איתמר לוין
שב ומציין את המגמה להחמיר בענישה על עבירות אלו, כולל עונשי מאסר במקרים המתאימים    "הנזקים מעבירות צווארון לבן חמורים בדרך כלל פי כמה מאשר מעבירות רכוש רגילות"
איתמר לוין
למרות שידיעות אחרונות נטש את אהוד אולמרט, נותרו בו עדיין כיסים של התעלמות מן המציאות ומניפולציה של העובדות. כך נראים שלושה מן המאמרים בימים שאחרי פסק דין הולילנד - וגם המאמר שלא נכתב
איתמר לוין
רוזן לא ימהר לגזור על זקן 11 חודשי מאסר, למרות שבפועל נראה שלא יהיו לו יותר מדי ברירות    הוא רמז לצדדים איזו תרומה של זקן ל"ניקוי האורוות" היה רוצה לראות    לעונשה של זקן תהיה השפעה על כל העונשים בתיק
איתמר לוין
רוזן בנה את פסק הדין על ראיות והתרשמות - מה שמקטין מאוד את הסיכוי שיתהפך בערעור    בדרך גם נקבע תקדים חשוב בנוגע להעסקת מאכערים    כדאי לשקול הליך גילוי מרצון שיחשוף עוד מקרים של שוחד    ההישג של התביעה, הכישלון של סניגורי אולמרט וההתנהלות המטרידה של דני דנקנר
איתמר לוין
"היום בית המשפט המחוזי הוכיח שאין שחר לכל הספינים האלה, כאילו יש יריבות אישית, כי בית המשפט קיבל את עמדת התביעה בכללותה ובאופן מלא"
רשימות נוספות
ספק קל הביא לזיכוי ספרן וגלאון  /  איתמר לוין
"התמונה העובדתית נגד שמחיוף נוצקה בברזל"  /  איתמר לוין
"שטרית הטביע רגליו בשלולית רפש השוחד"  /  איתמר לוין
אולמרט המשוחד הסדרתי  /  אריה אבנרי
אמרנו לכם [1]  /  יואב יצחק
משפט דוד  /  איתמר לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il