X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שיריה של אורית מרטון מרטון, אורית, מצלמה מגובה ישיבה, פיוטית, 2013 ספר קודם: "להיות כלואה בגופי", פיוטית, 2010
▪  ▪  ▪
מימוש הזהות
הרצל ובלפור חקק עם אורית מרטון
[צילום: תפארת חקק]

ספרי שיריה של המשוררת אורית מרטון הם עדוּת לניצחון רוח חיים. זו שירה שיש בה גם עצב וגם שמחה, שירתה מעניקה משמעות לחיים גם למשברים הקשים ביותר. אורית מרטון פגועת מוח מלידתה ומרותקת לכיסא גלגלים. במשך ארבעים ושבע שנים היא מתבוננת בעולם ו"מצלמת" אותו - זמניו, פניו ומצביו - מגובה ישיבה. בספר החדש ארבעים ותשע מתמונות אלה. בכתיבתה היא מתעלה מעל נכותה וממריאה למחוזות השירה כמחוזות של מימוש זהותה.
לאחרונה אורית מרטון חוגגת הולדת ספר שירים חדש "מצלמה מגובה ישיבה".
כִּפְגוּעַת מֹחַ מִלֵּדָה, אֲנִי רְתוּקָה כָּל חַיַּי לְכִסֵּא גַּלְגַּלִים
בְּמֶשֶׁךְ אַרְבָּעִים וְשֶׁבַע שָׁנִים אֲנִי מִתְבּוֹנֶנֶת בָּעוֹלָם
(זְמַנָּיו, פָּנָיו וּמַצָּבָיו (וּמְצַלֶּמֶת אוֹתוֹ מִגֹּבַהּ יְשִׁיבָה
הספר ראה אור בתמיכת המועצה של מפעל הפיס לתרבות ולאמנות במסגרת תמיכתם בפרסום ספרי שירה. את הספר הגישה לוועדה לתמיכה שושנה ויג, מוציאה לאור של הוצאת "פיוטית".
טיפוס אל הוויה חדשה
בשירתה בספרה החדש בונה המשוררת עולם חלופי. הספר מתאפיין בזווית ראייה אופטימית. היא צופה מנקודת המבט שלה על העולם ומוצאת חיוניות גם מזווית ראייה המבַדלת אותה מאלה שאינם מצלמים את העולם מזווית הראייה של כיסא הגלגלים.
בשיר "תלמיד למחול" מבטאת המשוררת את רצונה להיאחז בחיים, לרקוד את הכָּאן והעַכשיו והיא מוכנה לרקוד עד אובדן כל החושים. התפיסה הקיומית של אורית מרטון, חוויית החיים - היא ריקוד שצריך לרקוד עד אובדן החושים. היא תופסת בחושיה את העובדה שכדי לחוות צריך לחוות את האובדן.
תַּלְמִיד לְמָחוֹל
לִרְקֹד אֶת הַכָּאן, לִרְקֹד אֶת הָעַכְשָׁו
וּמַה שֶׁעָבַר מֵאָחוֹר נֶעֱזַב
לִרְקֹד עַד אָבְדָן כָּל הַחוּשִׁים
לִרְקֹד עַד שֶׁשְּׁנֵינוּ לֹא מַרְגִישִׁים
שֶׁבְּעוֹד רֶגַע הַלַּחַן יִדְעַךְ
וְגַם הָרִיקוּד הַזֶּה יִשָּׁכַח
נַעֲבֹר לְאַחֵר וְאִתּוֹ כְּמוּבָן
שׁוּב נִרְקֹד אֶת הָרֶגַע, נִרְקֹד אֶת הַכָּאן.
(עמ' 31)
חיי הדוברת בשיר "שישי" ( עמ' 23 ) מסַרטטים את המתח בין הקדושה והחולין, והיא מחכה בכל מאודה לבואה של הקדושה. השַבּת מסמלת את הרף הגבוה של הקדושה בחיים. יום שישי הוא יום הציפייה. ואפשר להתבונן בשיר באופן שונה: הדוברת מצפה לדמות נשית שתבוא אליה. את הספר הנוכחי ניתן גם להבין כספר שבו מנהלת המשוררת דיאלוג עם הנשים שמלוות אותה. כמי שזקוקה לליווי תמידי היא מבקשת מן הדמויות לא לעזוב אותה. הסיום "אני ממתינה לבואך" הוא פנייה של המשוררת אל האורחת שצריכה להגיע אליה, ואין זו רק פנייה רוחנית לשבת המלכה.
שִׁשִּׁי/ אורית מרטון
צִבְעֵי הַקֶּשֶׁת שֶׁל יְמֵי הַחוֹל
הוֹפְכִים לְלֹבֶן רַךְ שֶׁל עֶרֶב שַׁבָּת
אִישׁ אִישׁ וְרִגְשׁוֹתָיו
אִישׁ אִישׁ וּקְדֻשָּׁתוֹ
פָּז מִשְׁתַּקֵּף בְּעֵינֵי הַנֵּרוֹת
וַאֲנִי מַמְתִּינָה לְבוֹאֵךְ עמ' 23 מצלמה מגובה ישיבה
המעבר בין העולמות השונים הוא גם מטמורפוזה של חילופי צבעים, תמורה מוחלטת בגוון של העולם שמגיע עם בוא הקדושה.
בימות החול יש מִנעַד רחב של צבעי הקשת. ססגוני, רבגוני, מפַתה. אך הדוברת השירית לא נופלת במלכודת של הצבע המסחרר, של הצבעים המתחלפים של הקשת. היא מצפה לצבע של הקדושה.
והצבע של הקדושה הוא לָבן:
צִבְעֵי הַקֶּשֶׁת שֶׁל יְמֵי הַחוֹל
הוֹפְכִים לְלֹבֶן רַךְ שֶׁל עֶרֶב שַׁבָּת
כיוצרת מוּדעת הדוברת בשיר, שכל אדם רואה את העולם אחרת. והיא מוּדעת לכך שכל אדם רואה את החולין אחרת, רואה את הקדושה אחרת:
אִישׁ אִישׁ וְרִגְשׁוֹתָיו
אִישׁ אִישׁ וּקְדֻשָּׁתוֹ
למרות כל עושר הצבעים של החול, היא מצפה לשַבּת. שם הגוון הבולט הוא הלָבן, לבן של טוהר, של זוך.
ובנרות היא מזהה גוון נוסף:
פָּז מִשְׁתַּקֵּף בְּעֵינֵי הַנֵּרוֹת
וַאֲנִי מַמְתִּינָה לְבוֹאֵךְ
צבע פז, צבע זהב של מלכוּת מגיע עם השבת.
הנרות מעלים את הדוברת לממד של המלכוּת. אולי זהו הממד של היצירה, של השירה.
ולכן הסיום של השיר:
אֲנִי מַמְתִּינָה לְבוֹאֵךְ
לצאת אל האור
תפיסת עולמה האופטימית מופיעה בשיר "בור החיים" אם בתחילת השיר נדמה שהמשוררת שוקעת בתוך בור תלול מבלי יכולת להיחלץ מתוכו, הרי שסיומו של השיר מבטא את היכולת שטמונה בה. היא מגלה את כוחותיה, אותם כוחות שמחלצים אותה עם בוקר וחושפים אותה אל האור. הכתיבה בעבורה היא רפואה לכל תחלואיה בזכות השירים היא מצליחה להיחלץ לצאת מן הבור שאין סיכוי להיחלץ ממנו. קירותיו תלולים, והיא יכולה להם בזכות מה שהיא רואה. ושוב בסיום השיר פנייה אל הנשים שמלוות את אורית. "ואתן שחיכיתן ראיתן אותי". בספר זה אהבה לאותן נשים המכונות אימהות בלשונה של אורית מרטון כשכל אחת מהן משמשת עבורה כאם רוחנית. נשים שתומכות במשוררות ומכוונות אותה.
בּוֹר הַחַיִּים/ אורית מרטון
בּוֹר הַחַיִּים בּוֹ מָעַדְתִּי
הָיָה עָמֹק וְתָלוּל
בֹּקֶר בֹּקֶר יָצָאתִי לְטַפֵּס
עַל קִירוֹתָיו הַחֲלַקְלַקִּים
יָד אַחַר רֶגֶל, רֶגֶל אַחַר יָד
וּמִיָד
שָׁבָה וְנוֹפֶלֶת אֶל הַטִּין
הַמַּצְחִין
עַד בֹּקֶר אֶחָד הֵקַצְתִּי
עַל שְׂפָתוֹ שֶׁל הַבּוֹר
וְרָאִיתִי הַשֶּׁמֶשׁ וְרָאִיתִי הָאוֹר
וְאַתֶּן שֶׁחִכִּיתֶן רְאִיתֶן אוֹתִי
אפשר לראות בשיר זה שיר ארספואטי, כתיבתה של המשוררת משחררת אותה מן הבור העמוק שאליו נקלעה כשנולדה לתוך הגורל הזה. הפרסום והידיעה שמצאה דרך להתחדש מעניקה לה את התחושה שהשמש מאירה את דרכה.
הכוחות הפנימיים הגנוזים הם שמעניקים משמעות לחיים ומצילים מרגעים של אובדן.
השירים של אורית מרטון הם שירים של משוררת שהעניקה לנו משיריה, וזו הנתינה שלה לנו, והם גם מעניקים משמעות לחייה.

פורסם בכתב עת "מאזניים", ניסן תשע"ד- אפריל 2014, עמ' 32-30.
תאריך:  06/04/2014   |   עודכן:  06/04/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 בלפור חקק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
ההיסטוריון גד נחשון מעלה על נס את תרומתו של כוכב הקולנוע והתיאטרון האמריקני ל"קבוצת ברגסון" - תנועת המרי של האצ"ל בארה"ב, שיצאה נגד מחדל השתיקה האמריקני לזוועות הנאציזם, שפעלה להצלת יהודי אירופה מהשואה, ושיחלה להקמת מדינה יהודית
ציפי לידר
מקבץ סיפורי חכמים על שמירת הלשון, בעקבות פרשות תזריע ומצורע (מוציא שם רע, זוכרים?), שעניינן המרכזי הוא נושא חשוב זה המככב בכל מהלך חיינו    לגזור ולשמור!
יהודה דרורי
אני פונה לקורא להבין ולרדת לשורש התופעה הבזויה הזו הנקראת שוחד, הפרת אמונים ושחיתות כמחלה אישית וחברתית קשה שיש לעוקרה מן השורש לפני שתדביק אחרים ותעשה מאיתנו "רפובליקת בננות", כי אין "קצת שחיתות" כמו שאין "קצת בהריון"
פסח רויטמן
אנו עדים בשבוע האחרון לשורה ארוכה של אמירות מתלהמות בעוצמה שלא הכרנו בעבר מפי דוברים פלשתינים ובראשם המנהיג: אבו-מאזן    בצד האמירות ישנם גם מעשים - הגשת בקשות הצטרפות ל-15 ארגונים שונים של האו"ם והיד עוד נטויה
רון בריימן
בשיח התקשורתי האורווליאני מדובר על כישלון והצלחה של התהליך    דווקא "כישלון" התהליך - בליווי רשימת התכתיבים של התאומים עבאס/חמאס - יוצר סיכוי לתקווה, התפכחות ואופק חדש, ובלבד שישראל לא תנסה לרצות ולפייס את מכחיש השואה מרמאללה ואת המתווך "ההוגן" מוואשינגטון    נוצרה הזדמנות לחזור למטרת הציונות: ריכוז עם ישראל בארץ ישראל, ובכך צריך לעסוק ראש ממשלת ישראל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il