X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
נערי האוצר לא שומעים את זעקת החלשים בחברה ש"בחרו במצבם" ויכולים בכל רגע לקום, לקחת את מיטלטליהם ולנדוד בין העשירונים המככבים בסקרי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה
▪  ▪  ▪
עובדת סוציאלית [צילום ארכיון: נתי הרניק/לע"מ]

אני צופה בדאגה לקראת פתיחת השנה הקרובה. בתחילת השנה הזו יפתחו הסכמי השכר של העובדים הסוציאליים בישראל, והשאלה הגדולה שעומדת על הפרק היא תנאי השכר החדשים אותם ידרשו העובדים הסוציאליים הפועלים בתוך מערכת הרווחה.
שירותי הרווחה בארץ עברו הפרטות רבות בשנים האחרונות, והרי אין זה מפתיע, שכן המדינה רואה את עצמה כגורם פחות ופחות יעיל. כל זב חוטם יכול להבין שלהפרטות כאלה יש מחיר. הכיצד אנחנו יכולים לדרוש שיגיעו הטובים ביותר לשירותי הרווחה, ובאותה הנשימה לוותר על תנאי העסקה בסיסיים ונמוכים מהרגיל (ביחס לאקדמאים במשק)?
רפואה, רווחה וחינוך הם אבני הייסוד של המדינה שלנו, בלעדיהם אנחנו יכולים לקבור את החלום הציוני שאבותינו שאפו להנחיל פה לדורות הבאים אחריהם. את הרפואה הפרטנו באמצעות השירותים הפרטיים; ולגבי החינוך ניתן כבר לראות את ניצני ההפרטה מלבלבים לאיטם. את האבסורד הגדול ביותר חזינו בצורת הפרטת בתי הכלא שבג"ץ מנע ברגע האחרון. אולי בג"ץ בחר להגן על עצמו במקרה הזה שכן הצעד הבא היה יכול להתקיים בצורת הפרטת בתי המשפט לכל המרבה במחיר.
העובדים הסוציאליים המופרטים הפועלים בארגונים הרבים כחלק מ'החברה האזרחית' עושים את מלאכתם בצורה מופלאה. הם עושים לילות כימים במטרה לקדם את השירותים עליהם הם אמונים. ניתן בקלות להעלות על הדעת, אך קשה לעכל, מה היה קורה אם מחר בבוקר הייתה מחליטה מנכ"ל עלם להכריז על סגירת הארגון או אם היו סוגרים אירגוני האימוץ את דלתותיהם בפני אלפי האנשים הצורכים את שירותם. המשוואה ברורה, החברה הישראלית תלויה בארגונים הללו, הארגונים הללו תלויים בכוח האדם שפועל בתוכם. זלזול בחשיבותם של העובדים הללו משמעו זלזול בפעילות הארגונים עצמם.
בתחילת השנה הקרובה העובדים הללו ידרשו את השוואת שכרם ותנאי העסקתם לתנאים המתקיימים במגזר הציבורי. כנראה שהם יתקלו באוזניים ערלות, שכן נערי האוצר לא שומעים את זעקת החלשים בחברה ש"בחרו במצבם" ויכולים בכל רגע לקום, לקחת את מיטלטליהם ולנדוד בין העשירונים המככבים בסקרי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. לדעתי, הבקשות של העובדים הללו לא ייענו, דבר שיוביל למפח נפש ולעזיבה של רבים מהם את מקום העבודה ולפנות לעיסוקים אחרים.
ההשלכות יכולות להיות הרסניות, קריסת החברה האזרחית במדינת ישראל יכולה לסמן סופה של תקופה. תקופה שבה מדינת ישראל תפקדה כמדינת רווחה ואיננה עוד. בעיניים רואות שחורות ובתחזית קודרת זו אני רוצה לעשות שימוש בטענות הימין החדש: "השגשוג יתחיל בשכבות הגבוהות ויחלחל מטה".
לדעתי, אם לא יהיה שינוי והזלזול בעובדי השירותים החברתיים המופרטים וגם אלה שלא תימשך, הקריסה תתחיל בשכבות החלשות ותעלה מעלה. המצוקה בשכבות החלשות תביא לאלימות בתדירות גבוהה יותר ולפשיעה הולכת וגוברת. הדבר היחיד שאני לא מצליח להבין היא כיצד אנחנו, כחברה המקדשת את חופש האדם, מעדיפים לשלם על ענישה במקום לשלם על מניעה מראש.
השירותים החברתיים אותם אנחנו העובדים הסוציאליים מגישים הם הצד השני של כוחות המשטרה. סיכוייו של המטופל אותו פספסנו במהלך יום העובדה שלנו להגיע ל'טיפולם' הנאמן של משטרת ישראל ופרקליטות המדינה הולך וגדל. הכיצד נראה לאזרח הישראלי הגיוני שאת המשטרה אסור להפריט ואת השירותים החברתיים ניתן להפריט מבלי לחשוב על ההשלכות?
בעתיד הלא רחוק, אנחנו, העובדים הסוציאליים בישראל נצא למאבק על תנאי השכר שלנו ועל מערך השירותים החברתיים. התכוננו, זוהי זעקתנו להתעוררותה של מדינת הרווחה!!

הכותב הוא פעיל בעמותת עו"סים שינוי. סטודנט לעבודה סוציאלית ומשפטים, האוניברסיטה העברית, ירושלים.
תאריך:  07/04/2014   |   עודכן:  07/04/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סופה של תקופה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
תגובה לרז ראובני
יונה ניצן  |  7/04/14 21:22
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משה סטרוגנו
מה השתנה בתהליך פתיחת חשבון בנק בחו"ל מאז משבר הסאבפריים שפקד את העולם לפני כמה שנים
אפרים הלפרין
חשבנו כולנו שמפ"מ ומפא"י אלה היסטוריה, אנו מבינים שכלכלה בריאה מחייבת חברה בריאה, אך אנו גם יודעים שכלכלת שוק היא נדבך הכרחי, ובהקשר הזה ראוי לראות את הכותרת "מהפכה" שהעניק סבר פלוצקר לביטול המע"מ על-ידי לפיד, כמהפכה הבולשביקית
רועי אורן
חשוב לציין שחלק מן הביצועים מדהים ומהפנט חושים, וחלקם סתמי ומעצבן    למרות הכל יש להעריך את הזמרות על-כך שבחרו לשיר את השירים המזוהים עם אלברשטיין בסגנון שלהם, ולא להצמד למקור    מדובר בפרויקט ייחודי אשר עושה כבוד לאחת הזמרות הבולטות בזמר העברי
משה חסדאי
נראה כי המשך סילוקם של מיעוט האנרכיסטים על-ידי תושבים ערבים ויהודים כאחד - הינו תנאי להשכנת שלום
עמוס גלבוע
בתקשורת קובעים שפולארד גרם נזק למודיעין האמריקני המוציא סכומי כסף דמיוניים כדי לתקנו. לא כך. עיקר המידע שפולארד מסר היה על אמל"ח שברה"מ העבירה למדינות ערב. לא על ארה"ב
רשימות נוספות
משבר? לא אצלנו  /  דנה מרמרי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il