X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
חבישת כיפה פוגעת בחופש המצפון והחופש מכפיה דתית המגבלות שחלות על הופעת מתדיינים בביה"ד רבני צריכות להיות מגבלות המתבקשות מנורמות מקובלות
▪  ▪  ▪
כיפה. לפי התקנות [צילום: פלאש 90]

מי שמופיע לפני ביה"ד הרבני, בין כצד למשפט, או כעורך דין, חייב להופיע בלבוש דתי- שהוא כיסוי ראש ולבוש צנוע. וכך נקבע בתקנות הדיון בבתי הדין הרבניים- "אין להופיע לפני בית-הדין אלא בלבוש צנוע והולם, כולל כיסוי-ראש. עורכי-דין וטוענים רבניים יופיעו גם במקטורן או בלבוש עליון, אלא אם כן הסכים בית-הדין להופעה שונה".
ואכן בבתי הדין הרבניים ישנם כיפות לגברים וכיסויים ארוכים לנשים שבהם הן חייבות לעטוף את גופן כולל הראש, אחרת לא תורשינה להופיע.
חוקיות התקנה הזאת נדונה בבגצ בפרשת עו"ד ריש נ' מועצת הרבנות הראשית. העותר, עורך דין במקצועו טען שביה"ד הרבני מחייב אותו לחבוש כיפה בזמן הדיון, והדבר נוגד את מצפונו.
בגצ פסק שאמנם אסור לפגוע בחופש המצפון והחופש מדת בכלל זה, אבל אין חובה לחבוש כיפה דווקא אלא כיסוי ראש כלשהו. כיסוי ראש שאיננו כיפה מבטא כבוד לביה"ד ואיננו בבחינת פגיעה בחופש המצפון. לכן נדחתה העתירה.
לדעתי מדובר בפסק דין מופרך. קודם כל לפי הנאמר בפסק הדין עצמו, המקור לחובה לחבוש כיסוי ראש הוא מקור דתי. ההלכה לא מבחינה בין כיפה לכיסוי ראש אחר. מדובר במצווה דתית שאחת ממטרותיה היא ליצור הבדל בין יהודים לגויים.
החובה ללכת עם כיסוי ראש היא מצווה דתית ושום הסבר מלומד לא ישנה את זה.
ומכאן לשאלת החוקיות. ס' 83 לדבר המלך במועצה, 1922-1947 קובע- "כל האנשים בישראל ייהנו מחופש-המצפון המוחלט ומהשימוש החפשי של צורות פולחנם, בכפוף בלבד לקיום הסדר הציבורי והמוסר. כל עדה דתית תיהנה מעצמאות בעניינים הפנימיים של העדה, בכפוף לכל פקודה או צו שיצאו מאת הממשלה."
סעיף זה פורש בביהמ"ש העליון כחופש מדת. חופש המצפון הוא גם חופש מדת. דבר המלך הוא במעמד של חקיקה ראשית. אין לביה"ד הרבני סמכות לפגוע בחופש מדת אלא מכוח חוק.
הסמכות להכתיב את דרך ההופעה בביה"ד הרבני לא נובעת מדיני המשפחה אלא מסמכותו הטבועה של ביה"ד לקבוע את סדרי הדין שלפניו. בגצ הסכים שאין בכוחה של הסמכות הטבועה לסתור חוק. אולם החובה להופיע בלבוש דתי פוגעת בחופש המצפון ואינה חוקית.
הוא הדין לגבי חובתן של נשים לא להופיע בגילוי ראש, או במכנסיים וכיו"ב.
המגבלות שחלות על הופעת מתדיינים בביה"ד רבני צריכות להיות מגבלות המתבקשות מנורמות מקובלות. אותן מגבלות שחלות בבית משפט אזרחי צריכות לחול גם בבי"ד דתי אבל לא מגבלות דתיות.

תאריך:  07/04/2014   |   עודכן:  08/04/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לבוש דתי בבית הדין הרבני
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
קשקשן יהיר ל"ת
קורא העיון  |  8/04/14 13:37
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יעקב עמר
הקלות הבלתי נסלחת בה מאמצים אמצעי התקשורת בארץ את המושגים שמחדירים אויבינו לשפה העברית הינה שדה קרב חדש בו אנו מובסים מבלי שים לב
משה גולדבלט
על המשטרה והפרקליטות ליזום פעולות הפללה נגד אישי ציבור ופקידים בכירים על-מנת לחשוף שחיתות. אין להמתין לכך שתיפול לידם מציאה נדירה בדמות עד מדינה המוכן לשתף פעולה
הרצל חקק
עיון בספר "מתפוצה לתקומה", אסופת מאמריו של אברהם שמואל שטיין, הוצאת משפחת שטיין
רעי לוי
מה שהיה תקנה לשעת הדחק, הפך לפטנט מוכר בכל בית    אלא שמכירת החמץ לוקה בבעיות הלכתיות, אמוניות ורוחניות קשות    או שאין בה צורך, או שהיא עלולה להביא למכשולים קשים    המסקנה: לקיים את המצוה כהלכתה ולא להערים עליה
אברהם פכטר
המו"מ פוצץ - הדרישות של אבו-מאזן: מדינה פלשתינית בגבולות 67, מזרח ירושלים כבירה, לא להכרה במדינה יהודית, לא לזכות השיבה - אתם הבנתם את החוצפה ואת ניסיון הסחיטה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il