X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
על רשם המהנדסים לחייב מהנדסים למלא שאלון בדבר פרויקטים שתכננו ב-5 השנים האחרונות, ובמקרים בהם לא יוכלו להצביע על תכנון מבנים - רישומו יעודכן בהתאם לעיסוק האמיתי
▪  ▪  ▪
אדריכלות [צילום: יח"צ]

תקנות המהנדסים והאדריכלים (רישוי וייחוד פעולות) תשכ"ז - 1967:
"ייחוד פעולות (תיקונים:התשל"א (מס' 3), התשנ"ז)
3. הפעולות האמורות בתוספת הראשונה הן פעולות שיוחדו למהנדס רשוי או לאדריכל רשוי (ר' קמוצה - אב"ע) לעניין סעיף 12 לחוק, לפי המדור שבו הוא רשום בפנקס המהנדסים והאדריכלים, כל אימת שהן נעשות בשביל מי שאינו מהנדס או אדריכל רשוי ובתמורה, ולגבי הגשת תוכנית לשם רישוי על-פי כל דין - אף אם נעשתה בלי תמורה".
ההדגשה בקו אינה במקור.
הפיסקה לעיל, שהיא תקנה מספר 3 לתקנות המהנדסים והאדריכלים [רישוי וייחוד פעולות] תשכ"ז 1967, נועדה לשמור על כבוד המקצוע כמו גם להגן על הציבור מפני תכנון קלוקל ובלתי מקצועי על-ידי מי שלא הוסמך לכך.
האמור לעיל, משמעותו היא כי מהנדס אשר רשום במדור ניהול הבנייה, למשל, אינו רשאי לעסוק בתכנון קונסטרוקציות, קל וחומר להתחזות כמומחה לקונסטרוקציות. כי הרי הוא עובר בכך על תקנה ברורה שאי-אפשר לפרשה אחרת. להבהיר, מקצוע ניהול הבנייה רחוק ממקצוע תכנון מבנים [קונסטרוקציות], בכך שניהול הבנייה הוא תיאום וניהול אתר הבנייה ואילו קונסטרוקציות מבנים הוא תכנון חוזק המבנים ויציבותם.
המתכנן אחראי ליציבות המבנים, ואילו מנהל הבנייה אחראי לתיאום וניהול הבנייה באתר. כשמתעוררת בעיה בקונסטרוקציה ויש צורך לבצע שינוי כלשהו, מזעיקים את הקונסטרוקטור, כי המהנדס באתר לא מוסמך ולא רשאי, גם לא יודע, לתת פתרון חליפי לאלמנט קונסטרוקטיבי אשר אותו צריך לשנות.
במקרים רבים בתי המשפט למרבה הצער אינם מבינים ואינם מבחינים בהבדל, אף שמדובר בתקנות שהן חקיקה ברורה וחדה ולא קשה להבינה.
חוסר ההבנה והאבחנה גורם לכך שמתמנים כמומחים בנושאי קונסטרוקציות מובהקים, מהנדסים שעיסוקם והכשרתם לא בתחום זה, אלא בתחום אחר מתחומי ההנדסה האזרחית. אומנם אסור למהנדסים אלה לקבל את המינוי אך הם לא עומדים בפיתוי ולא מגלים לבית המשפט את האמת הפשוטה שאינם כשירים, ואינם ראויים לבצע את המוטל עליהם.
לא מדובר רק בתחום ניהול הבנייה שהוא אחד מתחומי ההנדסה האזרחית אף שאינו מבנים (קונסטרוקציות). יש גם מהנדסי מים, הידרולוגיה, תעבורה, תחבורה, הנדסת קרקע, הנדסה סניטרית, ועוד תתי תחומים, ובהתאם לכך גם מדורים נפרדים אצל רשם המהנדסים, בצד מדור מבנים.
חמור מכך, בעבר לא היו מדורים מיוחדים וכל מי שסיים הנדסה אזרחית בטכניון או במוסד שווה ערך, נרשם לאחר סיום לימודיו במדור הנדסה בנאית שאחר כך כונה הנדסה אזרחית, ורישומו היה במדור היחיד שהיה קיים והוא - מדור מבנים.
עם חלוקה ופיצול ענפי ההנדסה האזרחית ואופן רישומם כמדורים נפרדים אצל רשם המהנדסים, פנה הרשם בחוזר אל ציבור המהנדסים הרשומים והרשויים בדרישה לעדכן את המדור בו כל מהנדס רשום/רשוי, כדי שלא ייווצר מצב בו מהנדס ניהול או מהנדס מים - רשום או רשוי במדור מבנים, וזאת על-מנת לדאוג לבטיחות הציבור ולמנוע עיסוק בתכן מבנים של מי שלא יודע ולא מוסמך לתכנן.
לא כל המהנדסים נעתרו לדרישת הרשם, ויש מהנדסים, אף שאינם ראויים להיות רשומים או רשויים במדור מבנים, השאירו את רישומם זה, ואף עושים בו שימוש כאילו הם מומחים... כך יש מהנדס [דוגמה אחת מרבות] שסיים את הטכניון בהצטיינות במדור ניהול הבנייה, אך הוא רשום כמהנדס רשוי (בעל רישיון)במדור מבנים. מהנדס זה לא שעה לדרישת רשם המהנדסים לעדכן את רישומו במדור הראוי לו, ומתחזה כאילו הוא קונסטרוקטור. מהנדס זה מעולם לא תכנן אפילו צריף. דוגמה זו היא פרט המלמד על הכלל, ומובאת כאן לשם המחשה.
המפתח ליישור ההדורים וביטול האנומליה הזו נמצא בידי רשם המהנדסים שלשם רישום נכון עליו בשלב ראשון לחייב את כל המהנדסים למלא שאלון בדבר פרויקטים אותם הם תכננו ב-5 השנים האחרונות, ובמקרים בהם המהנדס לא מסוגל להצביע על תכנון מבנים - רישומו יעודכן בהתאם לעיסוקו האמיתי.
המפתח מצוי גם בידי השופטים אשר ממנים מומחים, ומצפים מהם שיהיו קשובים לנושא הרישוי, ויבדקו באיזה מדור המהנדס רשום או רשוי בטרם מינויו כמומחה.
[מהנדס רשום במדור מבנים - מוסמך לתכנן מבנים פשוטים. מהנדס רשוי (ר' קמוצה) במדור מבנים - מוסמך לתכנן כל מבנה. המעבר ממהנדס רשום למהנדס רשוי אינו פששוט כלל וכרוך בהוכחת ניסיון ובהצלחה בבחינות בתכנון קונסטרוקציות שכלל אינן פשוטות. מהנדס רשום/רשוי במדור שאינו מבנים - לא מוסמך לתכנן מבנים כלל.

תאריך:  19/04/2014   |   עודכן:  19/04/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מהנדסים לא רשומים/לא ראויים לרישומם
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
רישוי מהנדסי בנייה
משהל  |  19/04/14 11:38
 
- דיווחתי
אב"ע  |  20/04/14 08:18
2
מהנדס בנין במדור ניהול הבנייה
יחיאל מדמון  |  7/08/18 08:47
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רפי לאופרט
הצגת היחיד המכונה "יומן", הפכה לריטואל של זריית חול בעיני הצופים ברוב מופעיה ואין האחראים מעורבים
עמוס אריכא
אינני יכול לעבור לאורך שורת הצלבים הענקיים אותם הציב אורי מילשטיין בדרך הראשית המשותפת לכולנו, ועליהם הוא צלב רבים מלוחמי תש"ח שמכבר אינם אתנו ואין כנראה מי שידבר בשמם
מרדכי קידר
הפלשתינים אינם רוצים באמת להקים מדינה. כל שהם מבקשים הוא להאשים את ישראל, על-מנת שהעולם ימשיך לראות בהם נתונים "תחת כיבוש" וירחם עליהם במיליארדי דולרים מדי שנה
יובל ברנדשטטר
יש להתבונן קצת על הבעל החמוד הזה והאשרה המתוקה שאת כוהניהן הרג אליהו לפי חרב
מוטי היינריך
"התעשיה" הקדומה נתפרה לפי מידה, ונוצר יתרון בולט לסוחרים, אומנים, נפחים, סנדלרים, אורגים ואחרים שיכלו לתעד חומרי גלם, לאפיין מוצרים ולכתוב הסכמים. לכישורים יהודיים אלה סייעה גם רשת של בתי דין שפסקו על-פי הלכות אחידות שהסדירו את חיי היומיום
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il