X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הנישום המצוי מקבל על עצמו בהכנעה עוד ועוד גזירות מס, כולל כאלו שאינן מוצדקות ואינן הגיוניות, ובעיקר - עולות לו בממון רב. על זה מגיע לו אות הכבוד הגבוה ביותר שיכולה המדינה להעניק
▪  ▪  ▪
[צילום: יונתן סינדל/פלאש 90]

מי שינסה לאפיין את דמותו הציבורית של הנישום הישראלי, יעלה בוודאי ממצאים מובהקים, לפיהם מדובר כביכול במניפולטור מדופלם או במתכנן מס בלתי נלאה (שלא לדבר על מעלים מס סדרתי). רק אלו שמצויים היטב בנבכי חוקי המס ומודעים לכוחה האימתני של המערכת, יכולים להעיד על כך שהמציאות שונה בתכלית, ובדרך כלל הנישום הישראלי משלים עם הגזירות הרבות הנוחתות עליו מבלי שקולו נשמע.
מספר דוגמאות, שאינן ממצות, לאפקט הנ"ל:
  • מדינת ישראל היא אלופת העולם הבלתי-מעורערת בניכוי מס במקור. בדרך זו גובה המדינה מתושביה סכומים נכבדים, עם ובלי הצדקה, ואחוז מבוטל מן הכספים הללו אינו מוחזר לנישומים.
  • בדרך כלל, מי ששילם מס ביתר (תופעה נפוצה ביותר, לאחר הרפורמות בשוק ההון) נאלץ לפנות למומחה מס ולהגיש דוחות שנתיים על הכנסותיו, לפני שיזכה לקבל בחזרה את כספו.
  • חוקי המס משופעים בהוראות "אנטי-תכנוניות", לרבות עיצומים אוטומטיים שונים. הוראות אלו גורמות לא אחת להטלת מס שרירותית ובלתי מוצדקת.
  • עוסק מנוע מניכוי מס תשומות אם קנה דירה המשמשת אותו בעת ובעונה אחת לעסקו וגם למגוריו.
  • עוסק מנוע, בדרך כלל, מניכוי מס תשומות בשל רכישתו (או ייבואו) של רכב "פרטי" (כולל רכב מסחרי אחוד ורכב מסחרי בלתי אחוד, שמשקלם הכולל עד 3.5 טון), גם השימוש ברכב הוא עסקי לחלוטין.
  • נישום שהשכיל להפיק רווחים בעסקת אקראי שטיבה מסחרי - חייב בתשלום מס מלא. לעומת זאת, חברו שהפסיד בעסקה שכזו רשאי לכל היותר לקזז את הפסדיו כנגד הכנסה מאותו מקור בלבד.
  • אין קיזוז הפסדים אחרונית ואין תשלום מס הכנסה "שלילי" (בשל שווי המס הגלום בהפסד). כתוצאה מכך, המדינה היא היורשת בפועל של בעלי ההפסדים הבלתי-מנוצלים שהלכו לעולמם.
  • לפקיד השומה ולמנהלי מע"מ ומיסוי מקרקעין יש רשות לתקוף כל תכנון מס, חוקי ככל שיהיה, אם הם סבורים שמדובר בהפחתת מס "בלתי נאותה" (מונח סובייקטיבי ועמום כשלעצמו).
  • מעבר לכל אלו, ובהתאם לשורה של פסקי דין (למשל: עניין הידרולה, ע"א 6726/05), בהתנגשות אפשרית בין "שומת אמת" לבין "תקנת הציבור", ידה של האחרונה על העליונה. לפי פקודת מס הכנסה, לא יותר ניכוי - בקביעת הכנסתו החייבת של אדם - בשל "תשלומים, בין שניתנו בכסף ובין שניתנו בשווה כסף, שיש יסוד סביר להניח שנתינתם מהווה עבירה לפי כל דין" (הניסוח הפתלתל הוא נושא לרשימה אחרת). עולה מכך, כי פקיד השומה רשאי שלא להתיר לנישום ניכוי הוצאות - אף הם הוצאו אך ורק לצורך ייצור הכנסה חייבת במס - אם לדעתו התנהלותו של הנישום מנוגדת לתקנת הציבור.
על-רקע הדברים הללו, היה ראוי להעניק את פרס ישראל ביום העצמאות הקרוב בראש ובראשונה לנישום הישראלי המצוי, שמקבל על עצמו בהכנעה יתרה גזירות מס לרוב וכמעט שאינו נוהג להתקומם ולהשמיע את קולו.

הכותב הוא ממשרד רוז'נסקי-הליפי-מאירי.
תאריך:  02/05/2014   |   עודכן:  02/05/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 בתים משותפים
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פרס ישראל לנישום
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
חובת דיווח
אידאי  |  2/05/14 17:25
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
לקראת יום העצמאות: כמה הצעות פשוטות ליישום, שיכולות לשפר את איכות חיינו הציבוריים והפרטיים
עמוס גלבוע
"גורמים ישראלים" בטוחים שנתניהו עוד ישלם בריבית במסגרת מסע הנקמה של אובמה וקרי    כך כותבים 3 עיתונאים די בכירים לנושאים מדיניים    זאת דוגמית לעיתונות גרועה ומרושעת שהפכה למחלה כרונית בחלק מהתקשורת שלנו
אברהם פריד (פריצי)
מיום השואה ליום העצמאות: תמונות לחרדים, תמונות ממסגדים, המודעה המתריסה והאגרופן של הנח"ל. ועל הלוגיקה של משרד החינוך
איתמר לוין
מדוע ערך מכון גיאוקרטוגרפיה סקר בנוגע לעונש הראוי לאהוד אולמרט? לציבור אין שום כלים לגבש דעה, ופרסומו של סקר כזה בימים בהם מגובש גזר הדין הוא בדיחה גרועה או עבירה חמורה
מאת: עו"ד ורד כהן , עו"ד רענן בר-און
למרות שהבעיה מוכרת מזה שנים, לכל הגורמים הרלוונטיים, ולמרות שמדובר בתופעה מסוכנת ביותר, אין מבוצעת אכיפה מתאימה. כך, למרות שמכירה בצמתים אסורה בפועל - ובמיוחד ביום העצמאות - חוקים אלה לא נאכפים כלל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il