X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לזכרם של שרידי השואה שנפלו במלחמת העצמאות בלא שהשאירו אחריהם שריד
▪  ▪  ▪
גח"ל במחנה [צילום: באדיבות "מוזיאון בית הפלמ"ח]

במסגרת כתיבת הבוסר בשנות ה 50 של המאה העשרים, כתבתי כמה סיפורים קצרים, באנגלית, ביניהם סיפור שנקרא "לוחמי האתמול". Fighters for yesterday. זה סיפורו (כיומן) של מפקד יחידה אשר רוב אנשיה במלחמת העצמאות היו שרידי שואה. החומר האנושי של הלוחמים הוא מחוספס מאוד, לעתים הופעתם המרושלת ומוזרה, העור החיוור שלהם לא רגיל לשמש המזרח תיכונית,והופך את פניה לאדום לוהט. דמותם תפורה בחוטים גסים. הם "לא שייכים". אנשים שאין להם מה לאבד, זולת הזיכרון שלהם. ואת זה הם מוכנים לאבד ברצון. אין להם גם משפחה בארץ. אם ישנה, במקרים חריגים, אישה טרייה שאותה נשא החייל לפני בואו לארץ, או במחנה מעצר בקפריסין, זאת מלאה טענות על שבעלה לא הצליח לקפוץ הביתה מאז בואו, כאשר שונע ישר מן הספינה לחזית. השפה שלהם היא ברובה יידיש, וקצת רוסית של הפרטיזנים, גם הקללות העסיסיות שהם מפזרים, כמו "יובּט טוויוּ מאטש"' מקור רוסי, או "געי אין דער ערד אראיין"- ביידיש, ועוד כאלה פנינים, שיורים יחד עם כדורי הרובה הצ'כי או מקלע הסטן האנגלי. את עברם הנורא שהם נושאים בנפשם כמטען כבד, הם מפרקים על האויב החדש - הערבים "ממלא מקומם" של הנאצים. כול ערבי שהם יורים הוא ס.ס. הם ממשיכים את המלחמה- מלחמת האתמול. בין הפצועים יש כאלה שהיה צורך לקטוע יד או רגל, כשהם נתבשרו על-ידי הסגל הרפואי שלמזלם לא היה צריך לקטוע גם את האבר הזוגי, או שנותרה להם עין תקינה, הם מספרים את הבדיחה כי "הניתוח הצליח, רק כרתו את הרגל הבריאה". רק אז, בבתי החולים, כשהם שוכבים חסרי אונים, הם מתחילים לתהות, איך הגיעו לכול זה. ספור לא מלבב. הוא נכתב על-ידי צעיר חובב סיפורת ודווקא בשפה האנגלית שאותה אמצתי כלשון שנייה אחרי העברית. זה היה בתקופת היותי שליח לתנועת הנוער- "יהודה הצעיר - הנוער הציוני" - בארה"ב, במסגרת טרילוגיה של סיפורים קצרים שקשורים לתקופה של הקמת המדינה.
אמנם הסיפור מסתיים בנימה אופטימית, פטריוטית יותר, הכול היה כדאי, מעין גרסה חדשה של "טוב למות בעד ארצנו", הארץ המובטחת, הארץ של מחר, המולדת, כיאה לאותה תקופה. אבל יש בו השתקפות כיצד נראה ניצול השואה. מקרוב, בשדה הקרב, בעיניי הוותיקים והצברים ילידי הארץ. זה כולל חיילים בפלוגה שלי, אשר היו כאלה שכינו אותם בכינויים שונים ביניהם "סבונים", "גחלייצים" ועוד. אשר ליישוב בכלל, גם הוא קבל את הניצולים במה שאני מגדיר "תערובת של ניכור וחמלה". טיפוסים גלותיים שהמלחמה לא הטיבה אתם. זאת, אף שלא היית משפחה בישוב שלא היו לה קרובים, בדרגה זאת או אחרת, אשר נרצחו בשואה.
עם זאת, הניצולים נחשבו כעתודה קריטית של צה"ל, אשר מספריו נפלו בהרבה ממספר חיילי האויב.הניצולים, רובם היו כשירים לשרות צבאי, שכן המבוגרים והילדים הושמדו. מי שקרא את יומניו של בן-גוריון באותה עת, שם לב שהוא עקב מקרוב אחר כול ספינת עולים שהגיע, והתעניין בהם לא כ"עופות החול" שעלו מן האפר, אלא בראש וראשונה כעתודה לגיוסם המיידי לצה"ל. את ההתכתבות הזאת הוא ניהל עם אבא חושי, ראש עיריית חיפה אז, שדווח לו על תנועת האוניות העוגנות. בן-גוריון, כמי שהקים את המדינה, מטרה אחת הייתה לנגד עיניו והיא לנצח במערכה. השאלות מי ומה לא היו בראש מעייניו. ואם בשלב הראשון מדובר היה בכורח של הקמת המדינה, בשלב השני כמה שנים לאחר הקמתה, מדובר היה באילוץ להציל את כלכלתה, על-ידי הסכם השילומים עם גרמניה. השרידים היו האמצעי גם בתחום הזה. אילו נערך אז משאל בין ניצולי השואה לגבי הסכם השילומים עם גרמניה, הרוב היה נגד. אבל בן-גוריון, שידע "מה טוב לעם" החליט אחרת.
וודאי שבן גוריון חש כאב לגבי סבלם של הניצולים, זאת בעיקר בעת הביקור במחנות הריכוז והעקורים, אבל הוא ניתב את הסבל והמצוקה, בראש וראשונה לנתיב הפוליטי הבינלאומי. הצורך בהקמת המדינה היהודית לאחר השואה והצורך בקליטת "שארית הפליטה", כפי שזה הוצג לעולם. זאת בשעה שכול הניצולים ללא יוצא מן הכלל יכלו להיקלט בכול מקום בעולם, ושום מדינה, אף שלא ששה לזה, לא סירבה, בשלב זה או אחר, להעניק אשרת מהגר לניצול. אבל זה שימש יפה את התעמולה הציונית - שבה כיכבו ניצולי השואה.הם עדיים מככבים במסגרת "ההסברה" כיום.

ניצולי השואה במערכות תש"ח

בכיתה שלי בגדוד 23 של חטיבת כרמלי, היינו שבעה או שמונה מתוך שלושה עשר – שרידי שואה. חשבתי בשעתו שזה מקרה נדיר ואין הוא משקף כלל ועיקר את מצבת צה"ל בראשית המערכה. ואכן זה לא היה הכלל, אך קרוב למציאות. לפי ההיסטוריונים, הפרופסורים עמנואל סיוון וחנה יבלונקה, אחוז השרידים בראשית המערכה נע בין 40-43%. בסוף המערכה הם הוו 75% מצה"ל וזה נתון בדוק גם על-ידי במסגרת מצבת כוח האדם בצה"ל, בעת ההיא. אין גזרה ואין חזית שבה לא נטלו חלק, החל בקרב בנבי-סמואל בצפון ירושלים שם החלל הראשון מקרב אנשי הפלמ"ח היה ניצול שואה, בן המחזור שלי במוסד מגדיאל. הם נמנו עם פורצי המצור על ירושלים, עם משחררי חיפה, עם לוחמי הגליל המערבי והמזרחי, עם הגדודים בדרום עד לכיבוש אום רשרש-אילת. מספר הנופלים בקרב ניצולי השואה היה כמעט כפול משאר הלוחמים. הסיבה היא שרובם, בשל העדר ידע של השפה העברית, נשלחו רק ליחידות לוחמות. ליחידות שירותים, כמו אפסנאות, מטבח וכיו"ב - צריך לדעת את השפה. הרובה מבין גם יידיש, גם פולנית ורוסית.
להערכתו של אחד ממפקדי הפלמ"ח אלוף (מיל.) ישעיהו (שייקה) גביש, "אלמלא קבלנו עירוי של אלפיים שרידי שואה- מחצית הכוח - לפלמ"ח, היינו הולכים פייפן".

"חיילים אלמונים" במדים

בחודש מרס 1997 כתב מנחם גרינשטיין ניצול שואה ומלוחמי מלחמת העצמאות מכתב מיוחד לוועדה המארגנת של יום העצמאות.הוא הפנה תשומת לב הוועדה כי כמעט יובל שנים עבר מאז מלחמת העצמאות, ואין זכר, לא בהתייחסות ציבורית ולא באיזו אנדרטה, על עשרים וחמישה לוחמים, צעירות וצעירים, שנפלו במלחמת תש"ח ולא הותירו אחריהם נפש חיה.המדינה שכחה אותם. גרינשטיין מפרט את כול השמות במערכות השונות: לטרון, מסמיה, ירושלים, אשדות יעקוב, כיס פלוג'יה, כפר עציון, צפת, רוחמה, עירק אל משניה, תרשיחה, ראש הנקרה, מנרה, נצרת, באר טוביה, תל אביב, מעלה החמישה, בית גוברין, כפר אוריה. העתקים הופנו גם אל נשיא המדינה, עזר ויצמן, ליו"ר הכנסת דן תיכון. ולרב הראשי ישראל לאו, ניצול שואה בעצמו. רק כעבור שנה בעת היות רפאל איתן (רפול) שר החקלאות, הוחל בהקמת יד לניצולי השואה שנפלו ערירים. כמה מקרבם נפלו במערכה על לטרון. וכה אמר מי שפיקד על הכוח שלחם בלטרון באזכרה ליד אנדרטת לטרון.
"אני רציתי ברשותכם לומר לכם ממה התרשמתי, ממה הייתה ההתרשמות שלי, ממה התרשמתי יותר מכול דבר. מטע הזיתים ליד חולדה העתיקה. מחלקתי ואני משתרעים בחום היום מתחת לעצי הזית. הרהורים בטרם קרב. מתמזגים עם הקרקע המכוסה חלוקי אבן. כאילו היינו חלק בלתי נפרד ממנה. שורשיות והרגשת מולדת, שייכות, בעלות. לפתע בסמוך לנו עצרה שיירת משאיות. מגויסים חדשים, זרים למראה,חיוורים במקצת, סוודרים חסרי שרוול, מכנסיים אפורים, חולצות פסים. בליל של שפות כמו הרשל, ויאצק, יאנק, פטר, ויונדי, מרקו - נזרקו לאוויר. כול כך לא השתלבו בזית, בסלע, בקרקע המצהיבה. הם הגיעו אלינו ממחנות המוות באירופה. עברו גבולות חסומים, אוניות מעפילים ושוב מחנות הסגר. הפעם הבריטים בקפריסין ומשם באוניות היישר לחזית.
הסתכלתי בהם. הם התפשטו. גווים לבנים. ניסו להתאים מדים, נאבקו ברצועות החגור בסיוע המפקדים שזה עתה פגשו. הכול בשקט. משלימים עם הגורל. איש מהם לא זעק לפתע - תנו לנו לפחות לנשום מעט אחרי השנים הנוראות שעברנו. כאילו הבינו שזה עוד קרב אחרון על הקיום היהודי. הם עדיין לא ידעו שבקרב היישוב הוותיק בארץ, רבים מהם מרותקים להגנת יישוביהם חרף לחציו של בן-גוריון, ורבים לא התגייסו כלל, ולא מעטים מאצולת הממון של אז שלחו את בניהם אל מעבר לים, פן יבולע להם במלחמה.
"אלה היו אנשי גח"ל – גיוס חוץ לארץ, שכונו לעתים 'גחלייצים'- בשמץ של זלזול. שירים לא שרו להם. סביב המדורה לא דיברו בהם. הם לא היו מושא לחיקוי. בבית לא חיכה להם איש לחלוק עימו חוויות. לא היה להם בית. אנשים מעולם אחר, עם חוויות שאנו לא חווינו. צעירים כמונו ומבוגרים מאתנו באלף שנים. בהר הרצל בירושלים, בקבר אחים של פלוגתנו - פלוגה ב', גדוד 32, חטיבת אלכסנדרוני. בין 54 לוחמים, בקבר האחים של פלוגתנו ארבעה הם אלמונים. כבר חמישים שנה עוברים מדי פעם ליד המצבה. אני עוצר ומהרהר – מי הם? מאיפה הם? מי משפחותיהם? הנותר מישהו מהם? האם מישהו חיפש אותם אי-פעם? אולי מחפש אותם עד היום? ואין לי תשובה. לאיש אין תשובה".

פורסם במקור: אתר המחבר "זרקור"
תאריך:  02/05/2014   |   עודכן:  02/05/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לוחמי האתמול
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
יד זיכרון
איש עברי  |  3/05/14 19:27
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות שואה וגבורה
אלעזר לוין
הרב הראשי לת"א מספר על הצלחת הספר שפרסם לפני 9 שנים    "נמכר בישראל ב-250 אלף עותקים, תורגם לאנגלית, צרפתית, ספרדית, פורטוגזית וזה עתה לאיטלקית"    "הרב הרצוג ביקש מקווה, כדי להיטהר אחרי פגישתו עם פיוס ה-12"
יוני לובלינר
המכללה האקדמית צפת התייחדה השבוע עם זכר ששת המיליונים בטקס מרגש שהתקיים ביום הזיכרון לשואה ולגבורה ברחבת הקמפוס    לראשונה השתתפו השנה ניצולי שואה מארגון 'עמך'    במהלך הטקס נישאו דברים מרגשים מפי ראשי המכללה וסטודנטים
מיכל זילבר
סקר שנערך בקרב ניצולי השואה בישראל, על-ידי מרכז הארגונים של ניצולי השואה ומכון Market Watch מצא:
אליקים העצני
"העם" רצה את היטלר ואת הנאציזם בכל נפשו    ככה זה - הרוב יחשוב ויאמין תמיד במה שאומרים לו, ואת מותר האדם, את צלם אלוהים שבו, עדיף לחפש אצל המיעוט הנון-קונפורמיסטי, זה שאינו הולך בתלם ומוכן לשלם על כך את מלוא המחיר
נסים גבאי
רבות התלבטתי אם ראוי להגיב לנאומו חוצב הלהבות של נתניהו ערב יום השואה ב"יד ושם" – לנוכח פני האומה    מצד אחד ראיתי מולי ראש ממשלה כושל שמחזיק בנושא הכי כואב לעם ישראל כקלף הישרדות פוליטית, ומנגד ידעתי כי ביטחון ישראל אינו נושא פתוח לוויכוח
רשימות נוספות
לשרוד את השואה  /  מחלקה ראשונה
אם תישאר בחיים  /  מחלקה ראשונה
"הסלחנות לאירן - כמו הסלחנות לנאצים"  /  עידן יוסף
איך מונעים את השואה הבאה?  /  אריה גל
התוכנית החדשה לחיזוק זכרון השואה  /  רועי אורן
ספיישל פירון ליום השואה  /  מרק בריל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il