X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
יום הזיכרון הפך מיום זיכרון לאומי ליום זיכרון פרטי. העיסוק בחללים הפך אובססיבי לסיפור האישי של כל חייל, וממעטים לדבר על האופן בו הוא נהרג, באיזה מבצע הוא נהרג והכי פחות למה הוא נהרג ומי הרג אותו
▪  ▪  ▪
זיכרון לאומי [צילום: פלאש 90]

כמדי שנה לקראת ובעיצומו של יום קדוש זה אנו שומעים בכל כלי התקשרות סיפורי גבורה מרטיטי לב על אחינו ואחיותנו, גבורי ישראל שנפלו למען תקומת העם והארץ. אותם גיבורים מכנה התלמוד "הרוגי מלכות אין כל בריה יכולה לעמוד במחיצתן" (ב"ב י: ופסחים נ.)
בשנים האחרונות תחושתי היא שיום הזיכרון לחללי מערכות ישראל, הפך מיום זיכרון לאומי ליום זיכרון פרטי. העיסוק בחללים הפך אובססיבי לסיפור האישי של כל חייל, איך הוא היה בבית הספר, מי הייתה החברה שלו, החיוך שלו, התחביבים שלו וכו', וממעטים לדבר על האופן בו הוא נהרג, באיזה מבצע הוא נהרג והכי פחות למה הוא נהרג ומי הרג אותו.
ביום הזיכרון לשואה ולגבורה, שציינו אך לפני שבוע, מעבר להזכרת ששת המיליונים אנו חוזרים ומדגישים (גם בתפילת אל מלא רחמים) מי ביצע את הרצח - העם הגרמני ועוזריהם (כהערה אוסיף שאנו אומרים גרמנים ללא הזכרת הכינוי נאציים - הזכרת המילה נאצי היא ניסיון נואל לנקות את העם הגרמני ולהראות כאילו רק תת-קבוצה ביצעה את הפשע) וכמובן מבלי לציין לצד הזכרת את המילים "ימח שמם וזכרם" (יש"ו).
תמהני איך לאורך השנים אנו לא מזכירים ביום הזיכרון לחיילי צה"ל אפילו לא בתפילת אל מלא רחמים, את ציון העובדה שאלו שהרגו את חיילנו היו הערבים סביבנו ועוזריהם?!
המילה זיכרון מקורה בשורש ז.כ.ר. שמיד מזכירה לנו את מצוות זכירת עמלק "זָכוֹר אֵת אֲשֶׁר עָשָׂה לְךָ עֲמָלֵק בַּדֶּרֶךְ ... תִּמְחֶה אֶת זֵכֶר עֲמָלֵק מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם, לֹא תִּשְׁכָּח.
בהגדה של פסח ולהבדיל בקינות לתשעה באב ובכל הספרות המתארת את צרות עמנו, אנו מזכירים את הפגיעה בעמנו ללא ציון שמו הפרטי של הנפגע. עיסוק אובססיבי בחייל הפרטי שנהרג הוא דבר שדועך עם הזמן כך שעוד 3-2 דורות, כשהמרחק בין החייל שנהרג לצאצאיו החיים יהיה 'רחוק', הזיכרון יתעמעם. מי מאיתנו זוכר את שמם או אומר היום 'יזכור' לקרובי משפחתו שנהרגו באינקוויזיציה, פרעות ת"ח ות"ת?
אם חפצים אנו שזכרון אחינו ואחיותיו גיבורי ישראל יישמר, יש להפוך את היום הקדוש הזה ליום לאומי, ולציין את האויב שפגע בנו ואת המטרה שעבורו הוא נלחם ובאותה נשימה גם את חיילינו שהרגו ונצחו אותם. אילולי אזכרת הרוצח והרצון לנקמה איך אנו יכולים לבוא בטענות למקיימי טקס יום הזיכרון הישראלי-פלשתיני 2014.
מכל הדוברים ששמעתי בטקסים ששודרו רק שניים דברו על נקמה. רמז לכך הרבצ"ר בסיום דבריו בטקס יום הזיכרון בכותל המערבי: "הַרְנִינוּ גוֹיִם עַמּוֹ כִּי דַם עֲבָדָיו יִקּוֹם וְנָקָם יָשִׁיב לְצָרָיו וְכִפֶּר אַדְמָתוֹ עַמּוֹ" (דברים לב, 43) וגם פה ציטט פסוק מהתורה, שח"ו לא יאשימו אותו ב"תג מחיר", ובצורה מפורשת יותר אמר שר הביטחון רא"ל במיל' משה (בוגי) יעלון שידם של אויבי עמנו תגדע.
חוששני שהפיכת יום זיכרון לסיפור פרטי של כל חייל היא יד מכוונת על-ידי מנהיגינו מתוך רצון לנקות עצמם מהחובה המוסרית לנקמה ונקיון מצפוני בשחרור מחבלים.
וְאָמַר רַבִּי יוֹחָנָן: אוֹי לָהֶם לַגּוֹיִם, שֶׁאֵין לָהֶם תַּקָּנָה, שֶׁנֶּאֱמַר: (ישעיה ס) "תַּחַת הַנְחֹשֶׁת אָבִיא זָהָב, וְתַחַת הַבַּרְזֶל אָבִיא כֶסֶף, וְתַחַת הָעֵצִים נְחֹשֶׁת" וְגוֹ'. תַּחַת רַבִּי עֲקִיבָא וַחֲבֵרָיו, מַאי מְבִיאִין? וַעֲלֵיהֶם נֶאֱמַר: (יואל ד) "וְנִקֵּיתִי דָּמָם לֹא נִקֵּיתִי, וַה' שׁוֹכֵן בְּצִיּוֹן" (ר"ה כ"ג.)

תאריך:  05/05/2014   |   עודכן:  05/05/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
דוד חרמץ, מאיר פוני
מישל זיגדון נולד בתוניסיה. כילד נחשף לשנאת המקומיים את היהודים, ובגיל 12 הוא היגר, ללא הוריו, לפריז; שם הפך לאיש עסקים אמיד    30 שנה מאוחר יותר ושנאת המוסלמים רדפה אחריו ואחרי בני משפחתו גם לעיר האורות    ואז קיבלה אם המשפחה, קורין, החלטה: בתוך שלושה חודשים אנחנו עולים לישראל. סה-טו
עופר וולפסון
יוני לובלינר
"הנר הוא הזיכרון היהודי לנשמה, וקצת מן האור דוחה הרבה מן החושך", אמר פרופ' אהרן קלרמן, נשיא המכללה האקדמית צפת, בטקס יום הזיכרון לחללי צה"ל ונפגעי פעולות איבה    הטקס התקיים ברחבת האנדרטה לזכר חללי מערכות ישראל ב'גן העיר', בהשתתפות מרצים, סטודנטים, אנשי סגל ומנהלה, ותושבי צפת
איתן קלינסקי
ראויים חברי ארגון "לוחמים לשלום" על יוזמה מבורכת המאתגרת את שתי החברות לדעת לומר לא לזיכרון, ששואב אותנו רק אל הפער והניכור בין שני העמים
ליאורה קוזלובסקי
רשימות נוספות
ירושלים חוגגת את יום העצמאות   /  דוברות עיריית ירושליים
"מדינת ישראל המופלאה קמה בדם בניה"  /  עידן יוסף
"לרגע איננו שוכחים שאנו כאן בזכותם"  /  עידן יוסף
חובה לזכור  /  מתי דוד
הברית והארץ  /  חניאל פרבר
בדמייך חיי?   /  ציפי לידר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il