X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
נתניהו כמו נתניהו: שולף מהמותן ממניעים פוליטיים ואישיים הפעם על הכוונת - מוסד הנשיאות עצם העלאת הרעיון לבטלו 'אד הוק' מסוכנת לדמוקרטיה הרבה יותר מכל התחלואים של הנשיאים האחרונים
▪  ▪  ▪
אחד לא רוצה את השני במקום השלישי [צילום: פלאש 90]

מדינת ישראל צריכה נשיא, בדיוק כשם שכל מדינה צריך מי שיעמוד בראשה. המודל הנכון הוא שלנו (ושל למשל המונרכיות החוקתיות): ראש מדינה בעל תפקיד סמלי, להבדיל מרשות מבצעת בעלת סמכויות. המודל האחר (ארה"ב, צרפת, מצרים - חבורה מעניינת...), בו ראש המדינה הוא גם ראש הרשות המבצעת, מביא לכך שראש המדינה מעורב עד צוואר במחלוקות ובפוליטיקה.
הבעיה במוסד הנשיאות שלנו איננה המבנה אלא האיוש. למרבה הצער, הנשיאים האחרונים היו לא ראויים. עזר ויצמן בגלל הפה הגדול והכספים שקיבל מאדוארד סרוסי, שמעון פרס בגלל הפוליטיזציה הבוטה של התפקיד, ועל משה קצב לא צריך להרחיב את הדיבור. אבל לא כל קלקול במכונית הוא טוטאל לוס, ואפילו אובדן בלמים אפשר לתקן. דומני שהנמשל ברור.
איך לתקן את הנשיאות
אם רוצים לתקן מן היסוד את מוסד הנשיאות, יש לקבוע קודם כל תקופת צינון בין תפקיד פוליטי לבין תפקיד הנשיא. לא ייתכן שמי שעד אתמול בבוקר ייצג מפלגה מסוימת, ייצג ממחר בבוקר את כל העם. לא ייתכן - במובן הכי פשוט של הביטוי: זה פשוט בלתי אפשרי מבחינה מעשית. מי שרוצה להתמודד על הנשיאות, ייכבד ויעסוק שנתיים בכל דבר חוץ מאשר פוליטיקה: יכתוב, יתנדב, ינאם.
חוץ מזה, ראוי לקבוע דרישות סף לתפקיד הנשיא: גיל, שירות צבאי/לאומי, השכלה, פעילות ציבורית. אפשר גם לשקול את העברת הבחירה מהכנסת לידי הציבור, או בחירה בשני שלבים: הכנסת תבחר בשלושה מועמדים והציבור יבחר ביניהם. אחרי כל אלו, יש סיכוי הרבה יותר טוב שהנשיא שייבחר יהיה ראוי לתפקידו.
ומהו תפקידו? קודם כל: לשדר את המאחד. לא לנקוט עמדות פוליטיות, אלא לעסוק בנושאים שמעל הפוליטיקה. לא חסרים כאלו: זהות יהודית וישראלית, חיזוקו של צה"ל, חינוך, מלחמה בתאונות, בריאות. מובן שלכל נושא כזה יש היבטים פוליטיים, אך יש לו גם מספיק היבטים שאינם פוליטיים. מותר וראוי שהנשיא יקרא לממשלה להשקיע בחינוך. מותר וראוי שהנשיא יסייע לעמותות המגייסות כספים לבריאות. מותר וראוי שהנשיא יקיים מפגשים בין-דתיים. בקיצור: יש המון דברים כאלו.
מעבר לכך, חשוב שהנשיא ימשיך למלא את התפקידים הרשמיים הנוכחיים שלו: חתימה על חוקים, האמנת שגרירים, חנינות. אלו הם תפקידים שיש משמעות לכך שישאו גם את חותמו וחתימתו של מי שאינו מייצג קו פוליטי, אלא את המדינה כולה. נכון שכל אלו הם עניינים בהם ההכרעה היא פוליטית, אך עדיין חשוב שהחוק יהיה של כולם ושהשגריר יהיה של כולם ושאת החנינה יתנו כולם - ואת כולם, ללא יוצא מן הכלל, אמור לייצג הנשיא.
כמה ששרה תהנה
אפשר לומר על בנימין נתניהו הרבה דברים, אבל לא שהוא טיפש ולא שאין לו ראייה היסטורית. אז למה הוא מדבר על ביטול מוסד הנשיאות? - כי זה נוח לו. אם לא יהיה נשיא, אזי מן הסתם ראש הממשלה יהיה גם ראש המדינה. תחשבו כמה ביבי יהנה מזה, ועוד יותר - כמה שרה תהנה מזה.
העיקר הוא, שנתניהו לא רוצה לראות בבית הנשיא איש מן המועמדים הנוכחיים: ודאי לא את אנשי האופוזיציה דליה איציק ובנימין בן-אליעזר, לא את דליה דורנר ודן שכטמן שהם בבחינת נעלם, ואפילו (ובעיקר) לא את אנשי מפלגתו סילבן שלום וראובן ריבלין. ואז נתניהו כמו נתניהו, שולף מהמותן ומציע לכרות את העץ כולו. ולא משנה שמדובר בחוק יסוד, שאם רוצים לשנותו - יש לעשות זאת אחרי חשיבה, בדיקה, התייעצות ועוד חשיבה.
לזכותו של נתניהו ניתן לומר, שהוא לא הראשון שמתייחס לחוקי היסוד כאל מטרד. כך עשו קודמיו כאשר רצו להגדיל את מספר השרים, למנות יותר סגנים לראש הממשלה וכן הלאה. וזה אולי הדבר המדאיג ביותר: ההתייחסות המזלזלת הזו לחוקים שאמורים, כפי ששמם מלמד עליהם, להיות היסודות עליהם בנויה הדמוקרטיה הישראלית. לא מתאים לנו? - נשנה. שוב לא מתאים לנו? - נשנה שוב. נוסיף, נוריד, נמחק, נבטל, נחזיר.
קשה להאמין שהרעיון הזה של נתניהו יעבור. אבל עצם העלאתו מלמדת על תפיסה מעוותת של הדמוקרטיה כפי שנתניהו רואה אותה: כלי שרת לגחמות אישיות ופוליטיות. וזה הרבה יותר מדאיג והרבה יותר מסוכן מכל מה שהתרחש בשנים האחרונות במשכן נשיאי ישראל.

תאריך:  11/05/2014   |   עודכן:  11/05/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
נשיאים ורוח
תגובות  [ 19 ] מוצגות  [ 19 ]  כתוב תגובה 
1
רק ממתי התפקיד הוא סידור עבודה
לחכים פורשים?  |  11/05/14 10:13
 
- שיעשו הגרלה בין עניי המדינה
על הנשיאות  |  11/05/14 11:21
 
- מה זה "אנשי רוח" ? האם פרופסור
בני בנקר  |  11/05/14 13:34
 
- מוסד מושחת ומיותר
אליהו חיים  |  12/05/14 17:25
2
עוד כתבה של לוין הנוגדת את רוח
הציבור. מה קרה  |  11/05/14 10:19
3
כך מתנהל כבאי שרפות ממתין!
פועה  |  11/05/14 10:49
4
לא רוצא נשיא - אם זה נתניהו
בית"רי  |  11/05/14 11:06
5
רני נזכר המוסד הנשיאות הרקוב ש
שמחפשים מזון בזבל  |  11/05/14 11:12
6
לא רוצה תחרות על תשומת הלב
שרה המתנגדת  |  11/05/14 11:21
7
נשיאים שביזו ומבזים,גועל נפש==
יוד יוד   |  11/05/14 11:45
8
הנשיא הקודם עסק במין וגרם לישר
מוטי1  |  11/05/14 12:15
9
לחשוב כמה כסף יחסך בביטול  ל"ת
התפקיד הזה   |  11/05/14 13:16
10
איתמר לוין כמו איתמר לוין שם ל"ת
על הכוונת ויורה  |  11/05/14 14:09
11
only shechtman
gigi  |  11/05/14 14:26
12
עדיף משטר נשיאותי
בלתי מפלגתי  |  11/05/14 15:23
13
נתניהו מה שרל'ה קשרה
צורי  |  11/05/14 15:24
14
לאחר מאמרך המצדד במוזס
אראל  |  11/05/14 17:31
15
נתניהו
סיריוס   |  11/05/14 17:46
16
איתמר! אתה משחק אותה!
נוני מוזס  |  13/05/14 04:43
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שמעון זיו
עכשיו מגיע שלב העונש ופה יש בהחלט מקום להבדיל בין הנאשמים בחומרת העונש שיטילו על כל מורשע ומורשע    מי שפעל כל חייו לטובת הכלל מגיע לו שיתחשבו בו
יוסי בלום הלוי
עילם הפוסל במומם של הישראלים, מתעלם מהמום שלו עצמו, בהתנשאותו מעל כל המערכת הנוכחית המשרתת את ממשלת ישראל בהחלטותיה. עילם כבר שנים איננו במערכת, הוא איננו חלק מהדיונים המכריעים, וייתכן, אם נניח כי מתייעצים עמו בנושאים אלה, היכן היושרה שלו לפעול על-פי תרבות ארגונית ראוייה
שוש אידסיס
מה שווים החיים במדינה שלנו אם אין התנהלות הגיונית של שכל ישר שכל-כך נחוץ ולמרות עידן הטכנולוגיה והקידמה כי בני אדם נשארו עדיין בני אדם, אבל עם הנהגה שאינה יודעת לקחת אחריות וליטול מושכות ורסן, שאינה יודעת לדרוש מאזרחיה, אבל גם לתת להם, שאינה משתמשת בכוח שלה ובעיקר אינה מחנכת, אלא נוטה לפופוליזם זול ומהיר?
מתי דוד
יום הזיכרון לשואה בעיני הארץ: אפרטהייד    מקארתיזם    הנאכבה מה כתבו העורכים ו"הוגי הדעות" של הארץ לרגל אירועי וטקסי ימי הזיכרון לשואה ולגבורה
אברהם בן-עזרא
דברי הביקורת החריפה של קבלני בניין מהמובילים במדינת ישראל כפי שהובאו ב"News1" - אינם נטולי פניות ויש להם מטרה ברורה: להגדיל את רווחי החברות הקבלניות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il