הסיפור על בני-האלוהים, הנפילים והגיבורים, אשר קָדַם לפרשת נֹחַ והמַבּול, והוא גם משמֵש מעֵין מָבוא והסבֵּר ל"רַבָּה רָעַת הָאָדָם בָּאָרֶץ" וגם לַמֵניע של אלוהים להחלטתו "אֶמְחֶה אֶת הָאָדָם אֲשֶׁר בָּרָאתִי מֵעַל פְּנֵי-הָאֲדָמָה" ביחד עם הצמחים והיצוּרים שוכני האדמה והמְעופְפִים (פרט לבעלי-החיים והצמחיה שבּמַים, שהמבּול, כמובן, לא יָמִית אותם) - נכתב בהשפעת המיתולוגיה היוונית, או ב"הִתגַנבוּת" של סיפורי המיתולוגיה המֶסוֹפּוֹטָמִית - למקרא שלנו. סיפור זה, ביחד עם פָּרָשַׁת נֹחַ והמַבּוּל במקרא, מַעֲלים כּמה שאלות, שעליהן אני מבקש, בּכל הענוָה, להשיב כּאן בִּקצרה, כִּלהלן:
מיהם בני האדם שהתחילו להתרבות בארץ ובִּגללָם "וַתִּמָלֵא הָאָרֶץ חָמָס"?
- אלה הם, ככל הנראה, בני השוֹשֶלֶת הַפּוֹשַעַת של קַיִן, שעליה כתוב במקרא, לפני סיפור הנפילים ופרשת המבּול. על צאצאֵי קַיִן מסופר רק עַד הדור השישי, של בני לֶמֶך ושתי נשותיו עָדָה וצִלָּה, שילדו יחדיו 3 בנים (יָבָל, יוּבָל, תּוּבַל-קַיִן) ובת אחת (נַעֲמָה), ושמהם רבתה האוכלוסייה, אבי המשפחה היה לֶמֶךְ הרוצח השני בתנ"ך, הבּיגָמיסט הראשון והמשורר הראשון . אבל נֹחַ "מָצָא חִן בעיני אלוהים", והוא מציין את את סופו של הדור השמיני של שֵׁת, השושלת המבורכת שהחלה בבן ששמו אֱנוֹשׁ (ששמו אולי רומז על היות הצאצאים של משפחת שֵׁת "אנושיים" וצדיקים, כמו חֲנוֹךְ בֶּן-יֶרֶד ונֹחַ בֶּן-לֶמֶךְ) ומסתיימת בנֹחַ ואשתו (וחבל שהמקרא אינו קורא בשמה, שהרי היא הייתה אם האנוֹשוּת החדשה, ממש כמו חַוָּה, האם הראשונה שכונתה בתואר "אֵם כָּל חַי"). האנושות החדשה מתחילה, אפוא, בבניהם: שֵׁם חָם ויֶפֶת ונשותיהם.
מיהם בני-האלוהים, הנפילים והגיבורים? הַאִם הם היו הטיטָנים הענקים - הדור השני של אלי היוונים, וסיפורי האלים במיתולוגיה של שוּמֶר, אַכָּד, בָּבֶל ואַשׁוּר?
זהו סיפור דומה ומקביל במיתולוגיה של עמים אלה, והוא "הִתגַנֵב" גם למקרא, אף שבמרכז התנ"ך עומדת האמונה באל אחד ויחיד (בניגוד לאמונות הדתיות של העמים האחרים באזור כולו).
"הַגִּבּוֹרִים" שבסיפור המקראי הם, אפוא, גיבורים כמו הֶרקוּלֶס, תֶּזֵאוּס, גְּלְגָמֵשׁ במיתולוגיה, שהיו חֲצָאֵי-אֵלים, היינו בני אלים ובנות-אדם.
מה הקשר של הפסוק הפותח "הֵחֵל הָאָדָם לָרֹב עַל פְּנֵי-הָאֲדָמָה" עם המבּול?
- הקשר הוא הרצון להמעיט את מספר בני-האדם ואפילו לחסל אותם, כַּמְסופּר במיתולוגיה המֶסופוטָמית, שלפיהם בני-האדם נוצרו על-ידי האלים הבכירים כדי שיעבדו בעבודה קשה, בגלל עַצלות האֵלים הזוּטָרים לעבוד, ומשבני-האדם התרַבּוּּ מאוד והִרעישוּ - בִּקשו האלים להשמידם בּמבּוּל.
אם האדם הוא רע "וְכָל יֵצֶר מַחְשְׁבֹת-לִבּוֹ רַק רַע כָּל-הַיּוֹם", במה אשמים בּעה"ח והצמחים היַבָּשתִיִים? - התשובות לכל שאלות אלו הן, לעניות דעתי, אכן כאלה שמופיעות לָעֵיל, פרט לשאלה האחרונה שעליה אין לי תשובה.
מה היו הסיבות להיות המבּוּל מסופר בגִרסָאות שונות גם במיתולוגיה של העמים במֶסופּוטָמְיה וביוון ?
- הסיבה המרכזית היא תקופת הקרח האחרונה (שנמשכה עד לפני כ10 אלף שנים), שקרתה בגלל צינון האטמוספֶרָה (בניגוד להתחממותה בימינו), ואשר בה כּוסתה אירופה המרכזית והצפונית בּקֶרַח, וגרמה ל"מַבּוּלים" בדרום אירופה, צפון אפריקה והמזה"ת. (שרידי תקופת הקרח הם, ביו השאר, האגמים הגדולים של צפון איטליה ושוויץ). ההוכחות להיותו של המבול בארץ - הם הוָדִיוֹת העמוקים של מדבר יהודה בואכה לים-המלח, שנוצרו ממַפָּלֵי השִטפונות שזרמו לים הזה, וגם מי-התהום העמוקים, שנתגלו בשנות השבעים בערבה ובנגב, ושהם מים "עתיקים" (שגילָם תֻּאֲרַךְ בּקָרוב ל-12 אלף שנה) - הם, כּנראה, מֵי המבּול שֶחִלְחְלוּ לעומק האדמה.