X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
סיפור בני-האלוהים, הנפילים, והגיבורים; ופרשת נֹחַ והמַבּול (בּראשית פרק ו, 4-2, 21-7, וכל הפרקים ז,ח,ט.)
▪  ▪  ▪
[צילום: ציורו אמחה את האדם של גוסטב דורה]

הסיפור על בני-האלוהים, הנפילים והגיבורים, אשר קָדַם לפרשת נֹחַ והמַבּול, והוא גם משמֵש מעֵין מָבוא והסבֵּר ל"רַבָּה רָעַת הָאָדָם בָּאָרֶץ" וגם לַמֵניע של אלוהים להחלטתו "אֶמְחֶה אֶת הָאָדָם אֲשֶׁר בָּרָאתִי מֵעַל פְּנֵי-הָאֲדָמָה" ביחד עם הצמחים והיצוּרים שוכני האדמה והמְעופְפִים (פרט לבעלי-החיים והצמחיה שבּמַים, שהמבּול, כמובן, לא יָמִית אותם) - נכתב בהשפעת המיתולוגיה היוונית, או ב"הִתגַנבוּת" של סיפורי המיתולוגיה המֶסוֹפּוֹטָמִית - למקרא שלנו. סיפור זה, ביחד עם פָּרָשַׁת נֹחַ והמַבּוּל במקרא, מַעֲלים כּמה שאלות, שעליהן אני מבקש, בּכל הענוָה, להשיב כּאן בִּקצרה, כִּלהלן:
מיהם בני האדם שהתחילו להתרבות בארץ ובִּגללָם "וַתִּמָלֵא הָאָרֶץ חָמָס"?
- אלה הם, ככל הנראה, בני השוֹשֶלֶת הַפּוֹשַעַת של קַיִן, שעליה כתוב במקרא, לפני סיפור הנפילים ופרשת המבּול. על צאצאֵי קַיִן מסופר רק עַד הדור השישי, של בני לֶמֶך ושתי נשותיו עָדָה וצִלָּה, שילדו יחדיו 3 בנים (יָבָל, יוּבָל, תּוּבַל-קַיִן) ובת אחת (נַעֲמָה), ושמהם רבתה האוכלוסייה, אבי המשפחה היה לֶמֶךְ הרוצח השני בתנ"ך, הבּיגָמיסט הראשון והמשורר הראשון . אבל נֹחַ "מָצָא חִן בעיני אלוהים", והוא מציין את את סופו של הדור השמיני של שֵׁת, השושלת המבורכת שהחלה בבן ששמו אֱנוֹשׁ (ששמו אולי רומז על היות הצאצאים של משפחת שֵׁת "אנושיים" וצדיקים, כמו חֲנוֹךְ בֶּן-יֶרֶד ונֹחַ בֶּן-לֶמֶךְ) ומסתיימת בנֹחַ ואשתו (וחבל שהמקרא אינו קורא בשמה, שהרי היא הייתה אם האנוֹשוּת החדשה, ממש כמו חַוָּה, האם הראשונה שכונתה בתואר "אֵם כָּל חַי"). האנושות החדשה מתחילה, אפוא, בבניהם: שֵׁם חָם ויֶפֶת ונשותיהם.
מיהם בני-האלוהים, הנפילים והגיבורים? הַאִם הם היו הטיטָנים הענקים - הדור השני של אלי היוונים, וסיפורי האלים במיתולוגיה של שוּמֶר, אַכָּד, בָּבֶל ואַשׁוּר?
זהו סיפור דומה ומקביל במיתולוגיה של עמים אלה, והוא "הִתגַנֵב" גם למקרא, אף שבמרכז התנ"ך עומדת האמונה באל אחד ויחיד (בניגוד לאמונות הדתיות של העמים האחרים באזור כולו).
"הַגִּבּוֹרִים" שבסיפור המקראי הם, אפוא, גיבורים כמו הֶרקוּלֶס, תֶּזֵאוּס, גְּלְגָמֵשׁ במיתולוגיה, שהיו חֲצָאֵי-אֵלים, היינו בני אלים ובנות-אדם.
מה הקשר של הפסוק הפותח "הֵחֵל הָאָדָם לָרֹב עַל פְּנֵי-הָאֲדָמָה" עם המבּול?
- הקשר הוא הרצון להמעיט את מספר בני-האדם ואפילו לחסל אותם, כַּמְסופּר במיתולוגיה המֶסופוטָמית, שלפיהם בני-האדם נוצרו על-ידי האלים הבכירים כדי שיעבדו בעבודה קשה, בגלל עַצלות האֵלים הזוּטָרים לעבוד, ומשבני-האדם התרַבּוּּ מאוד והִרעישוּ - בִּקשו האלים להשמידם בּמבּוּל.
אם האדם הוא רע "וְכָל יֵצֶר מַחְשְׁבֹת-לִבּוֹ רַק רַע כָּל-הַיּוֹם", במה אשמים בּעה"ח והצמחים היַבָּשתִיִים? - התשובות לכל שאלות אלו הן, לעניות דעתי, אכן כאלה שמופיעות לָעֵיל, פרט לשאלה האחרונה שעליה אין לי תשובה.
מה היו הסיבות להיות המבּוּל מסופר בגִרסָאות שונות גם במיתולוגיה של העמים במֶסופּוטָמְיה וביוון ?
- הסיבה המרכזית היא תקופת הקרח האחרונה (שנמשכה עד לפני כ10 אלף שנים), שקרתה בגלל צינון האטמוספֶרָה (בניגוד להתחממותה בימינו), ואשר בה כּוסתה אירופה המרכזית והצפונית בּקֶרַח, וגרמה ל"מַבּוּלים" בדרום אירופה, צפון אפריקה והמזה"ת. (שרידי תקופת הקרח הם, ביו השאר, האגמים הגדולים של צפון איטליה ושוויץ). ההוכחות להיותו של המבול בארץ - הם הוָדִיוֹת העמוקים של מדבר יהודה בואכה לים-המלח, שנוצרו ממַפָּלֵי השִטפונות שזרמו לים הזה, וגם מי-התהום העמוקים, שנתגלו בשנות השבעים בערבה ובנגב, ושהם מים "עתיקים" (שגילָם תֻּאֲרַךְ בּקָרוב ל-12 אלף שנה) - הם, כּנראה, מֵי המבּול שֶחִלְחְלוּ לעומק האדמה.

תאריך:  15/05/2014   |   עודכן:  15/05/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יהודה דרורי
לאחר מאבק של יותר מ-40 שנה, וחשיפה אחר חשיפה - אין לי כל ספק שאריה אבנרי הוא הכוכב האמיתי בכל פרשת הנפילה המבורכת הזו של אהוד אולמרט
עמוס אריכא
אני מציע לכל אותם עיתונאי החצר האחורית, המייללים נהי מעורר רחמים על גורלו המר של הגדול בנבלים, ראש ממשלה לשעבר, שיטלטלו את ראשיהם פעם אחת ולתמיד ויתעוררו מחזון ההכנעה המשפילה שלהם לאולמרט ולבני משפחות הנהנתנים עד בחילה
יוסף דיין
אם נקבל את הקביעה של עמוס עוז, שמדינה אינה יכולה להיות יהודית, כשם שכיסא או אוטובוס אינם יכולים להיות יהודיים, כי אז היא - המדינה - גם אינה יכולה להיות דמוקרטית, כשם שכיסא או אוטובוס אינם יכולים להיות דמוקרטיים
איתמר לוין
המפכ"ל צריך לשלם במשרתו על הפרות החוק של המשטרה, העובדים והפקידים הם השליטים האמיתיים, דליה איציק ומאיר שטרית מזלזלים בחוק ובתבונה של כולנו, נתניהו נכשל לחלוטין בטיפול במסתננים שכבר כאן, וליוסף שפירא יש שתי טעויות קשות במתכונת הדוח
עו"ד עומר יעבץ
כל נכה צה"ל מכיר את מסלול המכשולים שמעמיד בפניו אגף השיקום    הצעת החוק החדשה של ח"כ שלח מעבה מכשולים אלו    על-פי הצעת החוק החדשה, נכי צה"ל רבים לא יהיו זכאים לפיצוי, ויחזרו על פתחי המוסד לביטוח לאומי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il