X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
"צעדי האוצר רק יעלו את המחירים בטווח הארוך" - התוכנית של לפיד תצליח רק במצב בו האוצר יגדיל בצורה משמעותית את התחלות הבנייה, ויאפשר מימון זול יותר לקבלנים
▪  ▪  ▪
יאיר לפיד. תוכניתו לא פתרה הבעיה [צילום: פלאש 90]

כמו בפעמים רבות בעבר, ממשלת ישראל ממשיכה להשלות את הציבור. במקום להפשיר קרקעות בצורה מאסיבית, לאפשר כניסת 50 אלף עובדים סינים, לפיד מייצר ספינים דוגמת 0% מע"מ על דירות חדשות. לא רק שהתוכנית מיועדת, אם בכלל, לקבוצת אוכלוסייה מאוד מצומצמת אלא שתוכניות מסוג זה רק מאריכות את המצוקה ולא מביאות לפתרונות אמיתיים.
אני אולי כורת את הענף עליו אני יושב, שכן כיזם נדל"ן, לי דווקא משתלם יותר שהזוגות הצעירים יקנו דירות חדשות. אלא שאם לומר את האמת, התוכנית של האוצר כלל לא פותרת את הבעיה ואולי אף תגרום לשוק הנדל"ן נזק גדול יותר מתועלת.
אז אמרנו שהתכונית מיועדת לקבוצה מאוד מצומצמת. מעבר לכך, התוכנית עוד רחוקה מלהיכנס לתוקף ובינתיים היא רק גורמת לשינויים אנורמאליים בשוק. עסקות רבות נדחות, רוכשי דירות משתהים והקבלנים מבולבלים ולא מתחילים פרויקטים חדשים.
התוכנית של לפיד תצליח רק במצב בו האוצר יגדיל בצורה משמעותית את התחלות הבנייה, ויאפשר מימון זול יותר לקבלנים. מעבר לכך, האוצר חייב להקל על הזוגות הצעירים באמצעים נוספים. העלאת שכר המינימום הוא צעד מתבקש, לא הגיוני כי אזרח ארה"ב משלם כשישית ממשכורתו לתשלום המשכנתה ואילו בישראל החלק המוקדש לתשלום המשכנתה עומד על כ-25-31% מהשכר. במצב כזה עתיד לנו המשך משבר ואי יכולת לקנות את הדירה המיוחלת והפטור על המע"מ ממש לא יעזור כאשר זוגות יתקשו לעמוד בתשלום המשכנתא.
מלבד להציע תוכניות לציבור מצומצם, שבמילא יכול להרשות לעצמו לרכוש דירה חדשה, הממשלה יכולה להקל על הליכי הרישוי ובכך להוריד בקלות את המחירים. כיום, קבלנים עוברים שבעת מדורי גיהנום ואין ספור דיונים בועדות תכנון ובנייה בדרך לפרויקט.
העיכובים הללו עולים כסף, והרבה ובהכרח מעלים את הדירה בלפחות 10%. כמובן שהממשלה מבינה את ההשפעה שיש לביורוקרטיה הישראלית על שוק הנדל"ן ולראיה הקימה את הוודל"ים לפני כשנתיים. אלא שמאז הוקמו הוועדות הדיור הלאומיות לא הרבה השתנה בשטח.
כדי לשנות משהו באמת, ולא רק את כותרות העיתונים, על הממשלה לקצות מדי שנה קרקעות למינימום 50,000 יחידות דיור חדשות שכן רק הגדלת היצע הקרקעות יכולה להביא לירידת מחירי הדיור. יתר על כן, הממשלה חייבת לייצר מציאות בה הקבלנים יקבלו תוך שנה את כל והרישיונות והיתרי הבנייה.
כ-50% ממחיר הדירה כיום חוזר למדינה ולכן על-מנת להוריד את מחירי הדיור על המדינה לחלוב פחות כספים מכל דירה.
ממשלת נתניהו הנוכחית חייבת להגדיל את היצע עובדי הבנייה בשוק, במצב הנוכחי אין מספיק עובדים ופועל סיני מקבל 30-40 אלף שקלים בחודש, מה שמקשה מאוד על הקבלנים להוריד את מחירי הדירות ואף מגדיל את עלויות הבנייה.
על-מנת להוריד את מחירי הדירות יש צורך במספר צעדים מצטברים שעל המדינה לנקוט. עלייה לשחרר קרקעות בפועל ולא על הנייר, להפחית את הביורוקרטיה, להגדיל את היצע העובדים, לעצור את המשך התקנים המייקרים את הבנייה ולהעניק מימון והלוואות מדינה בריבית פריים + 1%.
בינתיים צעדי האוצר רק מקפיאים את השוק, דבר העלול בעתיד הלא רחוק לגרום לעליית מחירים נוספת. אם עד כה הקבלנים מכרו למרות מחירי הדיור הגבוהים. כעת, בשל הסיסמאות שמפזר לפיד תחת כל עץ רענן וקורא לזוגות הצעירים לא לקנות דירות, השוק פשוט קפא על שמריו, וכאשר הרוכשים לא קונים, הקבלנים לא בונים והמחירים כאמור לצערנו ימשיכו לעלות.

הכותב הוא מנכ"ל קבוצת הבנייה מזרחי.
תאריך:  19/05/2014   |   עודכן:  20/05/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כאן לא בונים
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
יאיר לפיד נגד מעמד הביניים
ד"ר רון בריימן  |  19/05/14 14:11
2
מי שבונה ב"אזורי הביקוש"
שרגא  |  19/05/14 18:57
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אפרת רוזן
עשר שנים מאז הושק Gmail לראשונה, וכמעט חצי מיליארד משתמשים מחזיקים בתיבת דואר בשירות מבית גוגל. לאחרונה התבשרנו כי גוגל בוחנת מייק אובר כללי עבור השירות. זאת ועוד בכתבה שלפניכם
אפרים הלפרין
שני הגיגים בכל הנוגע לפרשת אולמרט    האמירה המקובלת שרוזן הוא שופט מזן מיוחד היא אומנם תעודת כבוד לרוזן, אך היא תעודת עניות למערכת המשפט בישראל
עו"ד בניה גולדברג
בעוד משרד הפנים מעדכן את רשימת העיתונים הנפוצים לצורך פרסום מודעות ממשלתיות, עולה השאלה: למה בעצם בעיתונות הכתובה? מדוע המדינה לא עוברת לפרסום באינטרנט?
נסים גבאי
השרים וחברי הכנסת מתחילים להרגיש רעידות בכסא עליו הם מתרווחים להנאתם – הרבה לפני המועד החוקי לקיומן של הבחירות
יהונתן דחוח-הלוי
הסכם הפיוס הפלשתיני סולל את הדרך להשתלטות חמאס והג'יהאד האיסלאמי על אש"ף בחסות אירן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il