X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המכתב הפתוח של מו"ל הארץ למינויי המהדורה הבינלאומי של העיתון המקוון, מתיימר להציב רף חדש לתפקידיו המסורתיים של עיתון, ומותח באופן בלתי סביר את הקלישאה" התקשורת היא כלב השמירה של הדמוקרטיה" . לא הרי מאמר דעה לגיטימי כהרי מכתב פתוח שמטבעו נועד להניע מהלך פעיל של הקוראים
▪  ▪  ▪
עמוס שוקן. ניצול מגמתי [צילום: אלברטו דנקברג]

לפני ימים אחדים הופנתה תשומת לבי ל"מכתב פתוח" ששיגר מו"ל הארץ, עמוס שוקן (ב-12 מאי 2014), למינויי המהדורה הבינלאומי של העיתון המקוון. כותרת הפנייה הייתה "עשה מינוי להארץ וסייע לעצב את ישראל".
זכרתי כי לפני מספר חודשים פורסם כאן "מכתב לגולשים של מו"ל הארץ, עמוס שוקן" (ב-2 מרס 2014), וסברתי כי המדובר בלא יותר מאשר סוג של קריאה נואשת לחלץ את העיתון ממצוקה כלכלית, נוכח המשבר הפוקד כלי תקשורת לא מעטים בארץ ובחו"ל.
הערכתי לכן כי תהייה תאימות בין תכני שני המכתבים "הפתוחים", מאחר שהללו נועדו בעצם להעניק מעין "הנשמה מלאכותית" למהדורות הדיגיטליות בתשלום של עיתון הארץ (בעברית ובאנגלית). בפועל אין זה מצב הדברים, ועיון השוואתי חושף פער בלתי מבוטל, שלא לומר, תהומי, בגרסאות מכתבו של עמוס שוקן.
הגרסה בעברית תמימה למדי, ומעלה על נס "הישגים עיתונאיים חשובים" במישור הארצי כמקדם ערכי לדרבון קוראים נוספים "להצטרף לקהילה המתרחבת של קוראי הארץ בדיגיטל". המכתב המופנה לקוראי המהדורה הבינלאומי נושא אופי שונה, פרו-אקטיבי במהותו ולא בכדי.
כך כותב שוקן: ..."ע"י רכישת מינוי תהפוך לפרטנר למאמץ מתמשך לעיצוב פניה של ישראל כליברלית וכדמוקרטיה חוקתית המכבדת את ערכי הפלורליזם וזכויות האדם והאזרח . תהפוך לפרטנר בתמיכה אקטיבית בפתרון שתי המדינות ובזכות הפלשתינים להגדרה עצמית, באופן שייאפשר לישראל להסיר מעליה את נטל הכיבוש הטריטוריאלי והשליטה על עם אחר" .
לקרוא ולא להאמין. מו"ל הארץ אינו מתאמץ ברצינות לשווק את עיתונו (המהדורה הדיגיטילית במקרה דנן), אלא מנצל את הבמה באופן מגמתי לעשיית נפשות לדעותיו הפוליטיות תוך שימוש בשיטות שהן ספק לגיטימיות . זאת ועוד, מיקוד המסר כלפי קהל יעד בינלאומי בעיקרו (יהודים ולא יהודים כאחד), עולה בקנה אחד עם דרך הפעולה הקונסיסטנטית של הארץ באמצעות המהדורה האנגלית שלו, המוציאה דיבתה של ממשלת ישראל כלפי עם ועולם.
במילים אחרות, עמוס שוקן משים עצמו כתועמלן במלוא מובן המילה, וכמי שמוביל קמפיין המכיל מצע רעיוני שתכליתו עיבוי לחץ בינלאומי על ישראל בקונטקסט של תהליך השלום עם הפלשתינים. השימוש במלים "תמיכה אקטיבית" אינה עניין של מה בכך, וניתן לזהות בהן סממנים הגובלים בקריאה להסתה.
המכתב הפתוח של מו"ל הארץ מתיימר אפוא להציב רף חדש לתפקידיו המסורתיים של עיתון, ומותח באופן בלתי סביר את הקלישאה " התקשורת היא כלב השמירה של הדמוקרטיה" . לא הרי מאמר דעה לגיטימי כהרי מכתב פתוח שמטבעו נועד להניע מהלך פעיל של הקוראים.
למותר להזכיר כי הארץ אינו מחמיץ הזדמנות להטיל דופי ורפש בהתייחס למעשיה של ממשלת ישראל, ונוקט בקו ביקורתי בוטה כלפי צה"ל ומערכת הביטחון תוך העדפה שיטתית של גירסאות הצד העויין לישראל. דומה כי העיתון הוא נושא הדגל של הטמעת המסר לפיו קיימות שתי יישויות "מנותקות" זו מזו ; מדינת ישראל, מחד-גיסא, וממשלת ישראל, מאידך-גיסא. השאלה המתבקשת היא האם לגיטימי שמה שאינו מושג בקלפי יושג בדרכים שהן ספק-דמוקרטיות?

הכותב הוא אל"ם בדימוס, שירת בעבר ב-אמ"ן.
תאריך:  27/05/2014   |   עודכן:  27/05/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"מכתב פתוח" תמים או ביקורת בלתי לגיטימית?
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
שופר הסמול נאלץ לקבץ נדבות
ב.ל  |  27/05/14 19:28
2
הארץ באנגלית גם משקר ביודעין
עובד 1  |  27/05/14 20:24
3
סע מכאו
אדם הגון  |  28/05/14 06:22
4
מה פה לא לגיטימי?
לא ברור  |  28/05/14 15:06
5
תגובה למגיב 4
אוהב ציון  |  29/05/14 09:20
 
- אני מעבירה לך את התשלום בשמחה
טיפש ציון  |  29/05/14 10:00
6
הארץ הוא עיתונות גרמנית בעברית
jdt  |  31/05/14 00:10
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חניאל פרבר
מאז ומקדם ירושלים היא העיר המקודשת ביותר במסורת היהודית    מה הביאה לידי כך שתוכל לחבר ולקשר בין אנשים?
יורם אטינגר
העניין הפלשתיני אינו אינטרס אסטרטגי ערבי/מוסלמי, אלא מכשיר טקטי לקידום אינטרסים בין-ערביים/מוסלמים והשמדת המדינה היהודית
הרצל ובלפור חקק
גיבורי השיר של יוסי בנאי אומרים, כי השיר המוכר הפך את הילדות הזו לילדות נצחית, לילדות של כולם    יוסי בנאי היה ונשאר גיבור תרבות, המשורר של תשעה קבין היופי שנטלה ירושלים, הוא הקול הפנימי של סיפורי הילדות בירושלים
איתן קלינסקי
עיון במגילת רות לקראת חג השבועות    המגילה פורסת לנו מערכות חיים, שאינן נותנות דריסת רגל לחוק דרקוני של החרמת המואבי
מתי דוד
תגובות ממוקדות לאירועים בחדשות    חברי כנסת שצריכים לדעת מהי דמוקרטיה אמיתית, השמאל רק מותח ביקורת, ודמויות שנעלמו מפרשת הולילנד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il