X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
יש תחום אחד מרכזי בו העברית איננה קימת בפועל והוא תחום בעלי המקצוע - חשמלאים, מתקני מעולים, שרברבים אולי בגלל שמחדשי השפה העברית לדורותיהם באו מאירופה, בה יהודים לא עסקו בעבודות האלה, ועתה הגיעה העת לשנות
▪  ▪  ▪
"נתקעו" בעבר? [צילום: AP]

הלייסט הוא כמובן אותו פריט עץ, פלסטיק או אלומיניום, ארוך ודק. הפלשינצוק הוא מנוף הגלגלת הידני, ההופך באמצעות תמסורת את תנועת השרשרת לכוח רב, והקלאמרה הוא אותו תפס התופס שני פריטים או יותר והאימא של כל הקלאמרות היא הלוסטר קלאמרה, אותה קלאמרה המשמשת לחיבור חוטי חשמל.
נהגי המשאיות שעלו מעירק טרם היו משאיות אוטומטיות, השתמשו בצווישונג גאס (גז ביניים) להורדת הילוך, ודבל קלאץ' להגדלת הילוך (אולי הפוך – לא זוכר), אותתו בווינקר, הפעילו וישר, ואת כל האוויר המזוהם הם פלטו באגזוז.
מדור לדור
מתקני המנעלים מאז ומתמיד הם שלוסר מאכערים, והחשמלאים, לא חשוב מאיפה באו, משתמשים יום יום בשטאל באנד – אותו סרט פלדה גמיש וקשיח המשמש להשחלת חוטים בקירות, מתקינים את השאלטרים, מחברים את לוחות החשמל לקירות באמצעות דיבלים, ואת חוטי החשמל הגלויים (ולא חשוב כמה קוואדראט) הם מבודדים באמצעות איזוליר באנד.
לאינסטלטורים יש מוּפה, ופאקונג, ופלאייר, ופלאייר בכיר יותר, פלאייר פאטנט, ובטון, וגומי, קלאמרה עליה כבר דיברנו, וכמובן הפוגה שהם מורחים בין אריחי החרסינה – והכי חשוב הוא השיבר שהם סוגרים לנו ולא תמיד מזהירים מראש.
יש לנו הרבה מילים נוספות שאינן קשורות לבעלי המקצוע, שמקורן בגרמנית כמו הבודיעם, והרצפט, וגם ביס גוטה גוטה ואפילו שייסה (אותה לא נתרגם מטעמים אסתטיים), מילים אשר הפכו שגורות בפי רבים מאיתנו, אך לי נראה שבתחום של בעלי המקצוע השונים, יותר מבכל תחום אחר, נטעה הגרמנית יתד בלב התעשיה. המונחים המקצועיים הגרמניים עוברים מהדור המבוגר לצעיר, מחדשי השפה העברית ומטמיעי החידושים (בעיתונות, בספרות, באומנות, בהוראה) היו ואולי גם הינם להבנתי עליתא הרחוקה מאוד מתחומי המקצוע הנ"ל וראוי ואפילו רצוי לרדת קצת ממרומי האולמיפוס ולחדש גם את השפה של רבים רבים מאתנו אשר רחוקים מהגרמנית מרחק מזרח ממערב, אם משום שמעולם לא היו שם, או משום ששרפו להם שם את הבית ואת כל המשפחה, ומסיבות שונות ממשיכים להשתמש שימוש מאוד נרחב במונחים מקצועיים מהשפה הגרמנית.

תאריך:  01/06/2014   |   עודכן:  01/06/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 מאכערים
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תרים לי את הלייסטים עם הפלשין-צוק ותסגור
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמוס גלבוע
כנראה שלא, לפי נאום מקיף שנשא הנשיא אובמה בשבוע שעבר על מדיניות החוץ והביטחון של ארה"ב. הנאום, רווי קלישאות, לא הזכיר עוד כמה דברים: הוא לא הזכיר כלל, בדברו על אוקראינה, שרוסיה ספחה את חצי האי קרים; הוא לא הזכיר כלל את השם אסד, כשדיבר על סוריה, ולא הזכיר שמבוצע שם מזה כמה שנים רצח עם, פשעי מלחמה ולמעלה מ-170 אלף איש כבר נטבחו והיד עוד נטויה
אהרון שחר
מעולם לא היה עונש כה שלילי על חטא כה חיובי. כרוניקה של טרגדיה ידועה מראש
נסים ישעיהו
יש תקופות ומצבים נפשיים שבהם אנחנו מתקשים לקבל את התורה באמת, בשמחה ובפנימיות. לפעמים צריכים להתאמץ, לשאת את הראש, להגביה את עצמנו מעל טרדות היומיום, כדי לפעול בעצמנו את הנכונות לקבל את התורה
ציפי לידר
בשולי הכותרות: העונש על-פי ברבי - פרס לדורסים?    הרי החדשות הטובות במדינת ישראל    ספרים רבותי ספרים: עם ישראל קורא    לא לשבתון יום ירושלים    סמארטפון בדרכים    חרדים לאושר    ולקינוח פסוקו
טובה ספרא
אנחנו עדים לאותה תופעה, משבר כלכלי העוזר ללאומנים להרים את הראש    אופטימיות היא לא אופצייה עבור אולמרט. אולי הודאה ועסקת טיעון תצמצם לו את אורך המאסר?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il